سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیام حشره کش ها بر علیه سلامتی کودک شما

فصل تابستان فرا رسیده است و به غیر از گرما حشرات بسیار زیادی را نیز همراه خودش آورده است. یکی از راه های مبارزه با حشرات، حشره کش ها است که ضرر های بسیاری زیادی مخصوصا روی کودکان دارد.

به گزارش باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران، تحقیق جدید گروهی از پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد استشمام حشره‌کش‌ها حتی با غلظت کم می‌تواند رشد مغز جنین انسان را به خطر بیندازد. ماده کلرپایریفوس یا به طور خلاصه سی‌پی‌اف که در بسیاری از حشره‌کش‌های جامد و مایع وجود دارد می‌تواند اختلالات شدیدی در ذهن جنین ایجاد کند به طوری که ضریب هوشی را تا حد قابل توجهی پایین بیاورد و در عملکرد حافظه تاثیر منفی بگذارد.

محققان با ام‌آر‌آی مغز کودکانی که مادرشان در معرض استشمام غبار این حشره‌کش‌ها بودند متوجه شدند چین‌های سطح خارجی مغز این کودکان غیرطبیعی است. به طوری که برخی قسمت‌ها بسیار پهن و فاصله بین برخی چین‌ها بسیار باریک است.

پژوهشگران حدس می‌زنند تغییرات ناشی از اثر این حشره‌کش‌ها ممکن است اختلالات جنسیتی نیز ایجاد کند. البته این تیم پژوهشی اعلام کرده‌اند برای پی بردن به اثرات این عارضه پس از بلوغ به مطالعات بیشتری نیاز دارند.

دکتر ویرجینیا راو، سرپرست این گروه در مرکز پزشکی کلمبیا در این باره می‌گوید: «با اختلالاتی که حشره‌کش‌ها در فرآیند رشد مغز ایجاد می‌کنند ممکن است فرد بعد‌ها رفتارهای عجیبی از خود نشان دهد و به مشکلاتی دچار شود که زندگی او را با دشواری مواجه كند.»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: باشگاه ، خواندنی ، حشره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.