سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/معاون وزیرآموزش و پرورش:

60هزارواحد آموزشی برای نظام 3-3-6 در كشور آماده سازی می شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش گفت: 60 هزار واحد آموزشی در كشور برای استقرار نظام 3-3-6 در سال تحصیلی جدید آماده سازی خواهد شد.


' فاطمه قربان '‌ در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان درحاشیه اجتماع مدیران مدارس ابتدایی شوش وشاوور افزود: شش میلیون و800 هزار دانش آموز ابتدایی در این واحد های آموزشی، سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند كرد.

وی گفت: كار تعلیم و تدریس این دانش آموزان توسط 310 هزار معلم در 255هزار كلاس درس در كشور انجام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جزییات استقرار نظام «3-3-6» از سال تحصیلی جدید گفت: ساختار 3-3-6 درسال تحصیلی 92-91 در نظام آموزشی كشور بدین صورت است كه دانش‌ آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای ورود به مقطع راهنمایی، به دوره ششم ابتدایی وارد می‌شوند و براین اساس مقطع اول راهنمایی فقط برای همان سال حذف می‌شود.

وی با تأكید بر این كه تحول ساختاری در نظام آموزشی با استقرار سیستم 3-3-6 از سال تحصیلی آینده آغاز خواهد شد، افزود: تحول محتوایی از سال تحصیلی جاری آغاز شده و در نخستین گام كتب پایه اول دبستان تغییرات اساسی یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش براین اساس كتب ریاضی و علوم تا 80 درصد تغییر كرده و كتاب‌های قرآن و فارسی نیز در این دوره تحصیلی بهسازی شده است.

وی گفتد: دوره ابتدایی در نظام تحصیلی كنونی فقط گروه‌های سنی 6 تا 10 سال را پوشش می‌داد، اما با استقرار ساختار جدید، دوره ابتدایی شامل گروه‌های سنی 6 تا 11 سال خواهد شد.

خانم قربان مهمترین هدف از ایجاد ساختار آموزش جدید را آماده ‌كردن دانش‌ آموزان برای كسب آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی عنوان كرد و گفت: از آنجا كه دوره ابتدایی را دوره آموزش عمومی و بسیار تأثیرگذار برای دانش‌آموزان می‌دانیم، بنابراین اگر یك سال به این دوره اضافه شود، دانش‌آموزان توانایی بیشتری برای حضور در اجتماع و فعالیت‌های مشاركتی پیدا می‌كنند.

وی تأكید كرد: با اضافه شدن یك سال به دوره ابتدایی، دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای انتخاب رشته تحصیلی پیدا می‌كنند، زیرا در این صورت دانش‌آموزان تا زمان انتخاب رشته 9 سال تحصیلی فرصت دارند.

به گفته ی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ساختار 3-3-6 هم اكنون در 120 كشور جهان در حال اجرا است.

وی در این خصوص به اولیای دانش‌آموزان كلاس پنجمی توصیه ‌كرد هیچ گونه فشار و اجباری به دانش‌آموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان نمونه دولتی وارد نكنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با تغییر ساختار آموزشی از «4-3-5» به «3-3-6»، محتوای كتاب‌های درسی به ترتیب از سال تحصیلی 91 (پایه دوم و ششم ابتدایی)، سال 92 (سوم ابتدایی و اول راهنمایی)، سال 93 (چهارم ابتدایی و دوم راهنمایی) سال 94 (پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی)، سال 95، (اول دبیرستان و دوم دبیرستان) و سال 96، سوم دبیرستان تغییر خواهد كرد.

وی افزود: ساختار نظام آموزشی و محتوای كتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97-96 در همه مقاطع تغییر كرده و بدین ترتیب مقطع پیش‌دانشگاهی به طور قطع از دوره‌های تحصیلی حذف می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی پس از طی این 6 سال، دوره متوسطه به دو دوره سه ساله متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود، اما نظام آموزشی همان 12 سال تمام است.

وی با بیان این كه هم اكنون كار تدوین محتوای كتب دوم و ششم ابتدایی به پایان رسیده است، گفت: كتاب‌های مقطع دوم و ششم ابتدایی به چاپ خواهد رسید و براین اساس 45 هزار نیروی انسانی برای تدریس كتاب‌های دوره ششم ابتدایی آموزش‌های لازم را فرا می گیرند.

قربان، تأكید كرد: آموزش و پرورش برای تدریس مقطع ششم ابتدایی نیاز به جذب نیروی جدید ندارد و نیروهای فعلی را ساماندهی خواهد كرد.

وی با بیان اینكه دوره پیش دبستانی همچنان یك دوره غیررسمی و غیراجباری خواهد ماند، گفت: با این وجود صدور مجوز، بحث نظارت، تولید محتوا و گزینش نیروی انسانی در مراكز پیش دبستانی برعهده آموزش و پرورش خواهد بود.

وی با تأكید بر این كه در ساختار آموزشی جدید سعی شده حافظه محوری در دانش‌آموزان به تفكر فلسفی تغییر یابد، تصریح كرد: محتوای كتب درسی در ساختار جدید به شكلی طراحی شده است كه در ذهن دانش آموز ایجاد مسئله كرده و او را به دنبال راه‌ حل بكشاند.

وی همچنین درباره ماندگاری ساختار جدید 3-3-6 در نظام آموزشی گفت: هرگونه تغییر در نظام آموزشی نشانه پویایی نظام آموزشی در كشور است، ضمن این كه همه تغییرات محتوایی و ساختاری در نظام آموزشی جدید نتیجه پژوهش‌های نزدیك به 30 ساله است و مطالعات پژوهشی عمیقی در پس آن طرح نهفته است.

'عبدالجلیل حامدی پور'‌رییس آموزش وپرورش شوش وسعید عبدالخانی رییس آموزش وپرورش منطقه شاوور نیز گزارشی ازفعالیت طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و استقرار نظام 3-3-6 در این شهرستان ارایه كردند. /س
برچسب ها: آموزش ، نظام ، آماده سازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.