سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

مبارزه بیولوژیک با آفت شپشک استرالیایی در جهرم

رئیس اداره جهاد کشاورزی جهرم از طرح‌های بیولوژیک مبارزه با آفت‌های شپشک استرالیایی و شب پره مینوز گوجه فرنگی در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس جلال بهجو با اشاره به طرح‌های بیولوژیک مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری اظهار داشت: در بیش از یک‌هزار هکتار از باغات شهرستان جهرم مبارزه بیولوژیک علیه آفت خطرناک شپشک استرالیایی صورت گرفته که این امر نتایج مثبتی را در پی داشته است.

وی افزود: مبارزه بیولوژیک علیه این آفت با رهاسازی کفشدوزک ودالیا که دشمن طبیعی آن است، در باغات شهرستان جهرم صورت گرفته و با سازگاری که این کفشدوزک با آب و هوای منطقه پیدا کرده شاهد آن هستیم که آفت شپشک استرالیایی به خوبی کنترل شده است و دیگر نیازی به استفاده از مبارزه شیمیایی نیست.  

رئیس اداره جهاد کشاورزی جهرم همچنین مبارزه با آفت شب پره مینوز گوجه فرهنگی را از دیگر اقدامات استراتژیک جهاد کشاورزی این شهرستان دانست و گفت: آفت شب پره مینوز گوجه فرنگی Tuta absoluta) ) خطرناک‌ترین آفت این محصول است که بین 50  تا 100 درصد به تمام اندام گیاه (برگ، ساقه، میوه) خسارت وارد می‌کند و به غیر از گوجه فرنگی به محصولات دیگری نظیر سیب‌زمینی، بادمجان، لوبیا و فلفل نیز صدمه می‌زند.

وی اضافه کرد: این آفت در مزارع بخش‌های خفر و مرکزی شهرستان جهرم مشاهده شده است که کارشناسان واحد حفظ نباتات با نصب تله‌های فرمونی و تله‌های نوری اقدام به ردیابی و شکار این آفت کرده‌اند و این امر نتایج مثبتی را در پی داشته است.

بهجو خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌هایی نظیر شخم زدن پس از پایان فصل کشت، جمع‌آوری و از بین بردن میوه‌های آلوده و علف‌های هرز، مدیریت صحیح آبیاری و تغذیه کافی می‌توان از تکثیر و خسارت بیشتر این آفت خطرناک جلوگیری کرد./س 

برچسب ها: مبارزه ، شپشک ، جهرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.