سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ یک روانپزشک کودکان :

استفاده از رایانه برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : استفاده ار رایانه برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود و بهتر است در این مرحله سنی مهارتهای حرکتی ، زبانی ، اجتماعی و بازی شود .

دکتر ابراهیم عبداللهیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به اینکه پس از سن سه سالگی نیز باید والدین نسبت به استفاده از رایانه توسط فرزندانشان نظارت داشته باشند خاطر نشان کرد : فعالیت های رایانه ای مورد استفاده توسط کودک باید به نوعی باشد که باعث افزایش خلاقیت و انگیزه او شود و به او فرصتی برای بازی کردن ، کشف کردن و تجربه کردن بدهد ، فعالیتهایی که پایان آن باز است و کودک قدرت انتخاب دارد.

دانشیار روان پزشكي كودكان ونوجوانان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود : در نظر گرفتن نرم افزارهای گرافیکی می تواند برای کودک خیلی جالب باشد ، چرا که اثر خودش را درمحیط امتحان می کند و انگیزه خلق تصاویر سمبولیک را در او بیدار می کند .
فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان تصریح کرد : محتوای چیزهایی که بچه ها در رایانه کامپیوتر استفاده می کنند باید محتویات معنادار در ارتباط با تجربیات خانه ، مدرسه و جامعه باشد ، این فعالیت ها به کودک فرصت اکتشافات ، تخیل و تصور کردن ، تفکر ، انتخاب و تصمیم گیری و حل مسئله می دهد .

دکتر ابراهیم عبداللهیان خاطر نشان کرد : در صورتی که این امکان وجود داشته باشد به خصوص در مدرسه بهتر است استفاده از کامپیوتر به صورت یک کار گروهی درآید .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه والدین بهتر است در برنامه های رایانه ای فرزندان خود مشارکت داشته باشند گفت : در این صورت زمان هایی را اختصاص دهید که درکنار کودک و نوجوان خود به یک فعالیت مشترک رایانه ای بپردازید و با آنها بازی ها و برنامه هایی را باز کرده و انجام دهید .این کار حداقل دو فایده دارد ، یکی آن که در زمانیکه کودک دچار احساس ناکامی و شکست در برنامه ای شده در کنار او هستید و به او کمک می کنید و دیگر این که می توانید نظارتی روی کار او داشته باشید و در مورد بازیها و برنامه های مختلف با هم بحث و تبادل نظر کنید .

وی همچنین با تاکید بر اینکه زمان استفاده از رایانه را برای فرزند خود محدود کنید گفت: اگر قرار باشد کودک تمام وقت خود را صرف وسایل الکترونیکی چون رایانه، تلویزیون ، پلی استیشن و موارد دیگرکند ، دیگر زمانی را برای بازی های رو دررو و گروهی نخواهد داشت و این از آن جهت نگران کننده است که فرصت رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی را از کودک می گیرد .

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : در حد امکان سعی شود رایانه را با علایق و فعالیتهای کودک ادغام کنید تا این که اجازه دهید کامپیوتر فعالیت و علاقه اصلی او بشود./س  

برچسب ها: کودک ، رایانه ، روانپزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.