سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/ مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران؛

مبادلات تجاری ایران با عراق 5.2 میلیارد دلار

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران با عراق 5 میلیارد و 200 میلیون دلار است که در آینده نزدیک این میزان بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، مجید قربانی‌فراز در همایش فرصت‌های تجاری ایران و عراق و نحوه بازرسی کالاهای صادراتی به آن کشور که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران و مسئولان اتاق بارزگانی صنایع و معادن، تجار، بازرگانان و کارشناسان گمرک آذربایجان غربی در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری ایران با عراق 5 میلیارد و 200 میلیون دلار است که امیدواریم در آینده نزدیک با حل مشکلات جزئی فعالیت تجار ایرانی بیشتر شده و حجم مبادلات تجاری نیز از مقدار فعلی فراتر رود.

وی با بیان اینکه میزان ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق در سال گذشته یک ‌میلیارد و 60 میلیون دلار بود، افزود: همچنین بیش از یک میلیارد دلار از حجم تجاری دو کشور مربوط به توریسم و زائران بین دو کشور است.

قربانی‌فراز با بیان اینکه واردات ما از کشور عراق در سال گذشته 121 میلیون دلار بود، تصریح کرد: کشور عراق‌ به لحاظ رشد و توسعه اقتصادی نوپا بوده و در کل میزان تعرفه از صفر تا پنج درصد است.

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: کشور عراق بر روی برخی کالاهای صادراتی به آن کشور 10 تا 50 درصد عوارض وضع کرده است.

وی شرایط و نحوه حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های برتر ایرانی را در بازارهای عراق اعلام کرد و گفت: برای حضور تجار و شرکت‌های ایرانی در عراق 18 نمایشگاه تخصصی تعریف شده است.

قربانی‌فراز ادامه داد: وظیفه این سازمان توسعه تجارت تجار ایرانی در عراق، اطلاع‌رسانی به تجار و بازرگانانی است که در حال فعالیت در عراق و یا قصد سرمایه‌گذاری و فعالیت در عراق را دارند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه عراق به دو بخش اقلیم کردستان و بخش عربی تقسیم می‌شود در هر دو بخش شاهد حضور فعال تجار هستیم به همین منظور ایران در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق اتاق تعاونی تشکیل داده است که خیلی از تجار و بازرگانان در آن شرکت دارند و همچنین در بخش عربی نیز جمهوری اسلامی رایزنی‌هایی برای ایجاد یک دفتر خاص به منظور اطلاع‌رسانی به تجار و بازرگانان را دنبال می‌کند.

مسئول امور تجاری عراق با بیان اینکه برای حضور شرکت‌ها و تجار در عراق حدود 18 نمایشگاه تعریف شده است، اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران در عراق برگزار می‌شود و همچنین تجار و سرمایه‌گذاران با مراجعه به سایت www.tpo.ir می‌توانند در رابطه با شرایط ثبت شرکت در عراق، شرایط شرکت در مناقصه‌ها، اطلاعات چگونگی نفوذ به بازار عراق و همچنین مطالبی در خصوص مناقصات در حال انجام اطلاعات کافی به دست آورند.

قربانی‌فر درباره شرایط صادرات به عراق نیز گفت: تمام تجار و صادرکنندگانی که قصد صادرات به عراق را دارند باید گواهی مبدا، بیمه‌نامه مربوط به کالا و گواهی تایید شرکت بی‌وی (بیروریتاس) که مورد تایید بخش تجاری سفارت عراق قرار گرفته است، تهیه کنند تا برای صادرات کالاهای خود از طریق مرزهای ایران و عراق دچار مشکلی نشوند.

وی اضافه کرد: اگر شرکتی مستقیماً با دولت عراق قرارداد داشته باشد دیگر نیاز به تهیه این گواهی‌ها نیست.

مسئول امور تجاری عراق در ارتباط با مرزهای زمینی که صادرات صورت می گیرد، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات کالاها به عراق از طریق مرز باشماق به اقلیم کردستان، مرز خسروی و پرویزخان، شلمچه، تمرچین، مرز مهران در ایلام و مرز شلمچه و چزابه نیز برای صادرات به بخش عربی صورت می‌گیرد./س

برچسب ها: ایران ، تجارت ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.