سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازارها را رقابتي كنيم

عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه در شرايط فعلي دست يافتن به قيمت ثابت امكان پذير نيست، گفت: ايجاد بازار رقابتي و عدم قيمت گذاري از سوي دولت موجب مي شود توليد كننده و مصرف كننده متضرر نشوند.

جمشيد عدالتيان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: مداخله دولت در قيمت گذاري كالاها موجب نوسان و افزايش قيمت تمام شده كالا شده كه اين امر مصرف كننده را هم تحت فشار قرار داده است.
وي تصريح كرد: نظم خود جوش حاكم بود نظام بازار و حفظ گسترش رقابت فعالان بازار به منظور كسب منفعت، يك عنصر كليدي در حفظ و گسترش كارايي محسوب مي شود.
عدالتيان گفت: رقابت در صورتي موثر و كارآمد خواهد بود كه حقوق مالكيت خصوصي مورد حمايت قرار گرفته و افراد آزاد باشند كه به صورت قانوني به انعقاد قرار داد بپردازند.
وي با بيان اينكه رقابت در بازار موجب ايجاد يك جريان اكتشاف و انتقال اطلاعات و استفاده مفيد و موثر از آنها مي شود، گفت: عامل كليدي كارايي عملي در بازار، رقابت فعالان اقتصادي در فرآيندهاي اقتصادي اعم از توليد و مصرف است.
وي اظهار داشت: در جريان رقابت در بازار، بيشترين پاداش و سود به كساني تعلق مي گيرد كه بهترين روش هاي توليدي را با حداقل هزينه كشف كنند.
عدالتيان گفت: جريان رقابت ميان فعالان  اقتصادي موجب شد، تا آنها به صورت غير مستقيم وادار شوند و براي كسب منافع خود تلاش، وقت، پشت كار و انضباط كاري بيشتري را سرلوحه كار خود قرار داده و عملكرد بهتري ارائه دهند.
عضو اتاق بازرگاني تهران گفت: بازار از طريق رقابت و تحت مكانيسم قيمت، قدرتمندترين نظام در دنياي واقعي براي توليد ثروت و گسترش رفاه جامعه را فراهم مي كند.
وي در پايان خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه دولت در هر جامعه اي مرجع قانوني اعمال زور است، در صورتي كه دولت با استفاده از اين قدرت خود به مداخله در نظام بازار بپردازد، آنگاه كارايي بازار كاهش خواهد يافت./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.