سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت/

حقوق بشر يا حقوق ايادي استكبار؟

شوراي حقوق بشر سازمان ملل، در حالي سند محكوميت نقض آزادي هاي مدني و سوءاستفاده‌هاي بشري در بحرين را به تصويب رسانده كه آمريكا و انگليس از امضاي آن خودداري كرده اند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ شوراي حقوق بشر سازمان ملل در حالي سند محكوميت حكام بحريني را تصويب كرده است که كشورهاي انگليسي و آمريكا از امضاي آن خودداري كرده اند.

اقدام اين دولت‌ها عليرغم آن که نشان دهنده استفاده ابزاري از آنان از حقوق بشر به عنوان اهرمي فشاري عليه كشورهاي مستقل است، در حالي رخ داده که برخي کشورهاي اروپايي از جمله آلمان و فرانسه سند مصوب شوراي حقوق بشر سازمان ملل در محکوميت نقض حقوق مردم در بحرين را امضا کردند و از بحرين به عنوان کشوري در حاشيه خليج فارس خواستند تا اقدامات بيشتري براي حفاظت از آزادي مدني در اين کشور عملي کند و اين در حالي است که آمريکا و انگليس از اين کار امتناع کرده اند.

شوراي حقوق بشر نيز بارها نگراني خود را از نقض حقوق بشر در بحرين و پيامدهاي آن  به صراحت اعلام کرده است.

آمریکا در حالي در برابر سند محکوميت رفتار ضد حقوق بشري رژیم بحرین سكوت كرده که بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا شده است. پس نتيجه مي گيريم اين سكوت از سوي کشور آمريكا امري تصادفي نبوده و نشان دهنده دخالت بي جاي اين کشور در امور داخلي کشور بحرين است.

بيش از يکسال است که اوضاع در بحرين به صورتي است كه نیروهای آل‌خليفه با حمایت نظامیان سعودی، دست به سرکوب شديد قيام مردم زده اند، اما با وجود این سرکوب ها، نه تنها قيام مردم خاموش نشده، بلکه مردم در مطالبات خود مصمم تر شده اند.

بنابر اين هر چند حقوق بشر همواره به عنوان يک اصل مهم در زندگي بشري مطرح است و هيچ كس نمي تواند اين حقوق را از فردي سلب کند ؛ اما امروزه اين مسئله تها به عنوان ابزاري سياسي براي رسيدن به اهداف ايادي استكبار تبديل شده است و مدعيان آن هيچگاه به دنبال دفاع از حقوق انسان‌ها نبوده و نيستند.

جالب اينجاست كشورهايي كه بيشترين داعيه حقوق بشر را دارند، خود متهم به بيشترين موارد نقض آن هستند./س3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.