سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيشرفت چشمگير ايران در درمان اکثر بيماري‌هاي خطرناک/برنامه هسته‌اي ايران نه براي ساخت بمب بلکه براي حل مشکلات انساني و پزشکي است

"ولادیمیر ایلین"، مفسر، "ایران رو" نوشت: محققان ایرانی در زمینه معالجه اکثر بیماری های خطرناک عصر حاضر پیشرفت چشمگيري نموده اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛  برای مثال آنها جدیداً ساختار سه بعدی پروتئین را الگوسازی کردند که این اکتشاف می تواند به مرحله مهمی در زمینه مبارزه با ویروس ایدز تبدیل شود.پژوهشگران ایرانی همچنین نحوه ساخت غشاء مصنوعی پروتئین ccr5 را یاد گرفتند که در نفوذ عفونت ایدز به بدن قربانی خود و برقراري ارتباط با سلول های آن نقش كليدي را ايفا مي كند.

سرطان که بیماری بسیار خطرناک دیگر عصر حاضر است، نیز در مرکز توجه دقیق پزشکان و زیست شناسان ایرانی قرار دارد. آن‌ها ساختارهای یاخته ای غده سرطانی را مورد مطالعه قرار می دهند. گذشته از این، در ایران یاد گرفته اند ساختار های یاخته ای به اصطلاح غده های سلول های عظیم و زتینوبلارتوم را بسازند.

بیماری اول، یک نوع نسبتاً کمیاب سرطان است که با ظهور غده بر روی استخوان های بدن ارتباط دارد. ولی بیماری دوم رواج زیادی دارد. این سرطان به سرعت توسعه یافته و به بافت شبکیه چشم لطمه می زند. جهش در ژن تقسیم سلولی علت هر دو بیماری است که این امر باعث رشد کنترل نشده سلول ها و تبدیل آنها به سلول های سرطانی منجر می گردد. کارآیی معالجه این بیماری ها به ایجاد تعداد هرچه بیشتر ساختارهای یاخته ای غده های سرطانی بستگی دارد.

در حال حاضر مطالعات در این زمینه در همه دولتهای جهان جریان دارد. بعد از ایجاد غده های مختلف و آزمایش آنها بر روی حیوانات، می توان داروها و روش های شفای این بیماری ها را طراحی نمود.

هومن صدری اردکانی دارنده درجه دکترا در زمینه طب تولید مثل و استاد دانشگاه ابن سینا، در طراحی روش جدید معالجه این بیماران شرکت کرد که بر کار با ساختار یاخته ها ارتباط دارد. نتایج این مطالعات که برای اولین بار در جهان در دانشگاه آمستردام (هلند) به عمل آمد، باعث امیدواری به پیروزی هرچه سریع تر بر ناخوشی مذکور می شود.

سرطان اغلب خوب تشخیص داده نمی شود. دکتر نادر ریاحی با توجه به همین مسأله سامانه رایانه ای کشف سرطان سینه را طراحی نمود. به گفته این محقق، اختراع وی اجازه می دهد این بیماری در مرحله اولیه تشخیص داده شود.

این سامانه موسوم به CAD (Computer-Aided Detection) به پزشکان امكان می دهد ماموگرافی را با دقت بالاتر از گذشته انجام دهند که احتمال وقوع اشتباه برابر 10 الی 20% بود. دستگاه جدید بزودی در بیمارستان ها، پلی کلینیک ها، آزمایشگاه های پژوهشی، مراکز ماموگرافی و کلینیک های خصوصی ظاهر خواهد شد.

اين پايگاه خبري آورد: مدتی قبل از آن دکتر پرویز نوروزی یک محقق ایراني، دستگاه تشخیص سطح توسعه سرطان در بدن را طراحی کرد. به گفته مخترع، این دستگاه برای بیمارانی که غده سرطانی آنها را عمل کرده باشند، بسیار واجب و ضروری است. در موارد زیادی دریافت به موقع اطلاعات درباره ادامه توسعه بیماری می تواند برای سلامتی و حتی حفظ جان این بیماران اهمیت کلیدی داشته باشد.

در خصوص مبارزه با سرطان سینه باید گفت که در ایران جدیداً قرص مخصوصی برای مقابله با آن طراحی شد. این داروی جدید رادیو دارویی است که طبق پیشبینی های دانشمندان باید بسیار مؤثر باشند. کاربرد آن‌ها شامل نه تنها معالجه بلکه تشخیص غده های سرطانی در سینه است. داروهایی که بر اساس ساختار نانو طراحی شدند، تا كنون بر روی موش ها مورد آزمایش قرار گرفته اند و در حال حاضر بر روی حیوانات دیگر امتحان می شوند.

 در گذشته در جمهوری اسلامی ایران داروهای ضد سرطان با استفاده از زهر عقرب تولید شده بودند. این كشور در سال های اخیر نسبت به تولید و فروش گسترده داروهایی اقدام نمود که بر اساس فناوری های زیستی و نانو طراحی و تولید می شوند. "قرص هوشمندی" که توسط دکتر امید فرخ زاد ساخته شد، یکی از اختراعات برجسته در زمینه مبارزه با سرطان شد. این داروها سلول های سرطانی را تشخیص داده و از بین می برند و از عواقب مهلک برای بدن برخوردار نیستند که از جمله مشخصات شیمی درمانی می باشد. بالاخره شیمی درمانی نه تنها سلول های مبتلا به سرطان بلکه سلول های سالم را هم نابود می کند و به سلامتی بیمار لطمه ناگزیر زیادي وارد می کند.

دکتر فرخ زاد تأکید می کند که قرص های او نه تنها امن تر از روش سنتی است که کارآیی آن‌ها به میزان 1000-500% بیشتر است. این نتیجه آزمایشات بر روی حیوانات بود. قرار است بزودی داروی جدید برای معالجه انسان ها به کار گرفته شود. معالجه مافوق صوتی برای معالجه انواع سرطان اهمیت دارد.

کارشناسان دانشگاه امیر کبیر سامانه جدیدی را طراحی کردند که درآن فراصوت فشرده تا درجه بالا برای معالجه غده های سرطانی به کار گرفته می شود. در گذشته فراصوت در مبارزه با سرطان وسیله ای دارای کارآیی نسبی محسوب می شد. اشعه ما فوق صوتی که امن است و یون تولید نمی کند، برای ویرانی غده ها به کار گرفته می شود.

 در عین حال طرح دانشمندان ایرانی موسوم به HIFU, (High-Intensity Focused Ultrasound) کارآیی بالاتر از نمونه های گذشته را از خود نشان می دهد. به گفته مهدی مکسیه یکی از شرکت کنندگان در این كار، این دستگاه انواع مختلف سرطان را معالجه می کند و به همین علت تا کنون طرح معرفی آن در زمینه بهداشت و درمان عمومی وجود دارد.

در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران شیوه جدید معالجه غده بدخیم کبد توسعه می یابد. این روش که رادیو دارویی نامیده شد، برای اولین بار در ایران به کار گرفته شد. این روش بر تزریق ذرات رادیو اكتیوی استوار است که در مرکز بیماری های قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی تهران طراحي شد، استوار است.

در گذشته سرطان کبد در ایران تنها به وسیله عمل جراحی معالجه می شد. بعضی بیماران برای رادیوتراپی به خارج از کشور می رفتند. ولی روش رادیو دارویی کامل تر محسوب می شود زیرا در صورت استفاده از آن خطر بروز هپاتیت بروز نمی کند. روش جدید معالجه غده بدخیم تا كنون بر روی خرگوش و گوسفند مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه بسیار خوبی از خود نشان داده است.

جالب توجه است که روش رادیو دارویی تنها در انحصارچند کشور توسعه یافته جهان مانند کانادا بود. در جمهوری اسلامی ایران این داروها توسط سازمان انرژی اتمی طراحی شد که این امر به وضوح نشان می دهد كه پژوهش های آتی در این کشور نه برای ساخت بمب اتمی تخیلی بلکه برای حل و فصل مسایل کاملاً مشخص انسانی و پزشکی انجام می گيرد. ضرورت این طرح ها نه تنها برای ایران بلکه برای تمام بشریت انکارناپذیر است.

محققان ایرانی در حوزه های دیگر علوم پزشکی هم دستاوردهايي دارند. آنها جدیداً دستگاهی برای معالجه پوکی استخوان اختراع نمودند. ماده ای برای تولید اسید زولدرونیک تولید شد که مهم ترین وسیله مبارزه با بیماری مذکور می باشد. سعید بلایی استاد دانشگاه خواجه ناصر طوسی که در ساخت این دارو دست داشت، اطلاع داد که از آن می توان برای معالجه تعدادی از بیماری های سرطانی مانند پروستاتیت استفاده نمود.

گروهی از محققان دانشگاه اصفهان جدیداً به پیروزي بر سرطان خون، یکی دیگر از بیماری های بسیار خطرناک نزدیک شده اند. شیوه جدید تشخیص این بیماری که توسط این محققان طراحی شد، ظرف مدت 20 دقیقه امکان تشخیص این بیماری را می دهد. دستگاه حسگر بیولوژیکی جدید DNA که توسط این دسته از محققان مورد استفاده قرار می گیرد، بر نانوذرات تعدیل شده طلا استوار است. به گفته علی اصغر انصافی، استاد دانشگاه اصفهان، نحوه کشف بیماری سختی چون سرطان خون، و دستگاهی که توسط همکارانش اختراع شد، وسایل بسیار مهمی در زمینه بهداری هستند. جدیداً محمد جواد صادقی محقق ایرانی دستگاهی برای توانبخشی معلولین با اختلال عملکرد حرکتی دست اختراع و طراحی نمود. این اختراع جدید می تواند به بیمارانی که با مشکلات حركتی روبرو می‌شوند و نیز به کسانی که از مولتیپل اسکلروزیس رنج می برند، کمک کند. به گفته آقای صادقی، این دستگاه که می تواند در محیط خانه به کار گرفته شود، قیمت مناسبی دارد. دستاودرهای ايران در زمینه جراحي پلاستیکی که به ظاهر عرصه طبی دور از واقعیات خاور ميانه است، شگفت انگیز است. جمهوري اسلامي ايران از نظر سطح توسعه این شاخه علوم پزشکی، در میان ده کشور اول جهان قرار دارد. در حال حاضر در داخل و خارج از کشور شمار زیادی از جراحان متخصص فعالیت می‌کنند. علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران متخصصین خارجی را هم به این فعالیت جلب می نماید. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 400 مؤسسه پژوهشی پزشکی و انتشار 76 نشریه موضوعی، در میان ده کشور پیشرفته جهان از نظر پژوهش های طبی قرار دارد.

انتصاب بعضی دانشمندان ایرانی به ریاست سازمان های معتبر بین المللی طبی و قدردانی و تجلیل از آن‌ها بر این واقعیت گواهی دارد. به عنوان مثال دکتر رضا افشاری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد جدیداً به ریاست اتحادیه سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانسویه انتخاب شد. ندا موسی‌خانی پژوهشگر زن ایرانی، برنده جایزه بین المللی «دوپویترن» به پاس پژوهش خود در مورد بیماری با همین اسم شد. دکتر مهرداد هدایت نیا که در نیویورک کار می کرد، جایزه «انتخاب بیماران» سال 2011 را دریافت نمود.

در ادامه اين گزارش آمده است ،همانطور كه می بینیم، سطح علوم پزشکی در ایران بسیار بالاست در حالی که پزشکان ایرانی نه تنها در داخل کشور مورد تقاضا هستند بلکه برای شرکت در طرح های مختلف خارجی جلب می گردند. در عین حال قیمت های خدمات پزشکی در جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپا و آمریکاي شمالی ده برابر پایین تر است. به همین علت جدیداً در جمهوری اسلامی ایران شاخه جدید گردشگری موسوم به «گردشگری پزشکی» رواج یافت. خارجیانی که می خواهند زیر نظر پزشکان متخصص معالجه شوند ولی نمی خواهند پول گزافی بپردازند، راهی ایران می شوند. به نظر می آید که همکاری در بخش پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، نزدیک ترین و بزرگترین "قدرت مهم پزشکی" که بخش قابل توجه توان پزشکی خود را از دست داد، امری منطقی است.

ايلين در پايان تصريح کرد تحکیم همکاری در زمینه حفاظت از سلامتی مردم برای هر دو کشور مبرم است. نزدیکی روابط سیاسی بین دو کشور این همکاری را تسهیل می‌کند و لذا تعامل در این زمینه آینده خوبی دارد.

برچسب ها: ایران ، پیشرفت ، پزشکی ، هسته ای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.