سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز طرح ملي پزشک خانواده در جنوب تهران

طرح پزشک خانواده امروز با حضور وزير بهداشت در جنوب تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ امروز با حضور وحيد دستجردي وزير بهداشت و محمد باقر لاريجاني رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران طرح پزشک خانواده در سه شهر اسلامشهر،شهرري و کيانشهر آغاز شد.

براساس اين گزارش؛طرح پزشك خانواده، طرحی است كه در آن افراد زیر پوشش یك بیمه واحد و نیز تحت پوشش خدمات پزشكی یك گروه درمانی مشخص قرار می گیرند و وضعیت سلامتی و بیماری آنان براساس پرونده سلامت به طور مستمر پیگیری می شود.


*اجراي پزشک خانواده مي تواند پرداخت هزينه هاي درمان از جيب مردم را به 30 درصد برساند


وزير بهداشت گفت: با اجراي پزشک خانواده در کل کشور رويکرد سلامت محوري اجرا مي شود و هزينه هاي پرداختي از جيب مردم طبق مصوبه برنامه پنجم توسعه به 30 درصد مي رسد.

دکتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت امروز 20 تير در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح پزشک خانواده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي تهران که در آمفي تئاتر ساختمان مرکزي برگزار شده بود، افزود: در قانون اساسي در اصول 3، 29 و 46 به مسئله قانون ارائه خدمات بهداشتي به عنوان يک حق همگاني اشاره شده است. همچنين در قانون برنامه پنجم توسعه به اجراي پزشک خانواده به عنوان يک وظيفه مهم براي وزارت بهداشت اشاره شده است.

وي گفت: امروز در زمينه پزشک خانواده به جايي رسيده ايم که مي توانيم به نيازهاي مردم در نظام سلامت پاسخ دهيم چرا که تأمين سلامت يکي از مطالبات اصلي مردم است.

وي با اشاره به اينکه برنامه پزشک خانواده يک برنامه مترقي است و در چهل کشور دنيا از سالهاي پيش اجرايي شده است عنوان کرد: اميدواريم بتوانيم اين برنامه را در روستاها توسعه دهيم و آنچه که لياقت مردم ما براي خدمات درماني است را فراهم کنيم.

وزير بهداشت ادامه داد: امروزه در شهرها بار بيماري هاي غيرواگير، افزايش سن سالمندي و حوادث و سوانح بردوش نظام درمان سنگيني مي کند.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر حضور 20 هزار خانه بهداشت با حضور 30 هزار بهورز به مردم ارائه خدمت مي دهند که جزو برنامه هاي خود قرار داده ايم که در هفته دولت جشن تکميل خانه هاي بهداشت را بگيريم.

دستجردي با بيان اينکه هدف مهم پزشک خانواده اين است که هر فرد ايراني يک پزشک به نام پزشک خانواده داشته باشد عنوان کرد: در واقع با اجراي اين طرح سردرگمي مردم در سيستم بهداشت و درمان از بين مي رود.و دسترسي عادلانه آحاد مردم به خصوص اقشار ضعيف به خدمات بهداشتي درماني ايجاد مي شود.

وي دربخش ديگري از سخنان خود گفت: کاهش پرداخت هزينه ها از جيب مردم از ديگر هدف هاي پزشک خانواده است که قطعا با اجراي اين برنامه پرداخت از جيب مردم به 30 درصد که مصوب قانون برنامه پنجم توسعه است مي رسد.

وي ادامه داد: وقتي بيمار از طريق اقدام ارجاي پزشک خانواده به سطح دو و سه اين برنامه ارجا داده مي شود فرانشيز بستري کمتري از فرانشيزهاي فعلي مي پردازد.درواقع اگر بيمه ها و دولت ما را در اجراي اين طرح همراهي وحمايت کنند مي توان فرانشيز بستري بيماران را حذف کرد.

دستجردي ادامه داد: راهنماي باليني و بسته هاي خدماتي براي اجراي پزشک خانواده آماده و بومي سازي شده اند که در اختيار تيم پزشک خانواده و مسئول مربوطه قرار خواهد گرفت.

وزيربهداشت با تأکيد براينکه خواسته ما اين است که روساي دانشگاه ها براي اجراي پزشک خانواده از يکديگر سبقت بگيرند يادآور شد: اميدواريم که اين مدل درماني با رويکرد پيشگيري و درمان جايگزين مدل هاي قبلي و فعلي درمان شود و رويکرد سلامت محور را در کشور توسعه دهد.

وي به اقدامات خوب دانشگاه علوم پزشکي تهران براي اجراي طرح پزشک خانواده اشاره و تصريح کرد: آموزش پيش از خدمت، راه اندازي دوره 18 ماهه ام پي اچ پزشک خانواده و دوره تخصصي پزشک خانواده از اقدامات خوب صورت گرفته براي تشويق پزشکان براي ورود به اين برنامه است.همچنين اين آمادگي وجود دارد که برنامه هاي آموزشي مان را در اين زمينه توسعه دهيم و در طول يک زمان معيني پنج هزار پزشک را وارد دوره ام پي اچ کنيم.در کل تلاش ما به اين خاطراست که مردم در صورت ارجا به سطوح دو وسه نظام ارجاع خدمات بهتر و رسيدگي مناسب تري را در بيمارستان ها داشته باشند.

دستجردي يادآور شد: درکل ما بايد به مردم کشورمان بفهمانيم که اگر از کانال پزشک خانواده وارد سيستم ارائه خدمات درماني شوند هزينه هاي درماني کمتري را مي پردازند و بهترين خدمات را مي گيرند.گفتني است که در پايان اين مراسم از دو کتاب آموزش تخصصي پزشک خانواده و راهنماي اجرايي برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع رونمايي شد.
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، طرح ، بیمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.