سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي در مصاحبه با رويترز:

بايد منتظر برگزاري انتخابات 2014 سوريه باشيم/ کشورها بايد از دامن زدن به کشتار در اين کشور خودداري کنند

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه گفت بايد به مردم سوريه اجازه داده شود در انتخاباتي که قرار است سال 2014 برگزار شود، رهبر خود را انتخاب کنند و تا آن زمان کشورها بايد از دامن زدن به کشتار در سوريه از طريق مداخله در اين کشور خودداري کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با رويترز در ابوظبي گفت: در مورد آقاي اسد بايد تا سال 2014 يعني زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري منتظر ماند و اجازه داد رويدادها سير عادي خود را طي کند.

صالحي در حمايت از اظهارات اسد درخصوص اينکه وي درحال جنگ با تروريست هاي مسلح تحت حمايت خارجي است،ادامه داد بخش عمده اي از اين شورشيان از گروه هاي شبه نظامي افراط گرا هستند.

وي افزود: در حال حاضر تسليحات زيادي به سوريه قاچاق مي شود. افراد زيادي از کشورهاي مختلف به سوريه سرازير شده اند و عليه دولت سلاح برمي دارند. اين مسئله به اوضاع در سوريه دامن مي زند.

صالحي تصريح کرد: پيام من براي همه کشورها اين است که همه کشورهايي که مي توانند در اين زمينه ايفاي نقش کنند بايد بسيار مراقب باشند و رفتاري منطقي داشته باشند تا از دامن زدن به اوضاع در سوريه جلوگيري کنند.

وزير امور خارجه ايران که اين اظهارات را همزمان با عزيمت عنان به تهران پس از ديدار روز دوشنبه وي با اسد بيان مي کرد گفت ايران همچنان از طرح شش ماده اي عنان حمايت مي کند.

صالحي افزود بايد به عنان فرصت کافي داده شود تا بتواند طرح خود به پيش ببرد.

*** مذاکرات هسته‌اي ايران

صالحي گفت ايران کاملا متعهد به تلاش براي حل مسئله هسته اي تهران است اما قدرت هاي جهان (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) از توافق هايي که در دور نخست از مذاکرات امسال بدست آمد منحرف شده اند.

وي افزود: هر زمان که نوري در انتهاي اين تونل مشاهده مي شود ، برخي ها به هر دليلي تلاش مي کنند اين نور کم را نيز از بين ببرند. ادامه اين بن بست به سود جامعه بين المللي، به سود ما و به سود منطقه نخواهد بود.

صالحي تصريح کرد ايران آماده مذاکره درباره مسئله غني سازي 20 درصد است اما بايد با واکنش متناسب روبرو شود.

وي گفت اگر نياز ايران به سوخت براي چند رئاکتور خود که از آنها براي توليد ايزوتوپ هاي پزشکي استفاده مي کند تامين شود، آماده خواهد بود درباره توقف غني سازي در سطح بالا مذاکره کند.

صالحي همچنين ادعاهاي مطرح شده درباره تاسيسات نظامي پارچين را تکذيب و تاکيد کرد بازرسان هسته اي هنگام بازديد از تاسيسات پارچين قادر به تاييد اين مسئله خواهند بود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.