سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

بافت زیلوی چهار رنگ صورت گرفت

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کاشان از بافت زیلوی 4 رنگ در مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدانمهر گفت: این زیلو 4 رنگ برای اولین بار در کاشان بافته شده که شامل 4 رنگ سفید،آبی ،قرمز و زرد به صورت سجاده ای می باشد.

وی گفت: زیلو همانند دیگر دست بافته های سنتی دارای طرح و نقشه ای خاص می باشد که بافنده باید بصورت حفظی آنرا ببافد.

نقوش مورد استفاده در زیلو زائیده ذهن خلاق با فندگان آنست که از در هم آمیختن اشکال هندسی ایجاد شده است و تا کنون رسم بر این بوده که بافت زیلو با دو رنگ انجام می گرفته است. ایده بافت زیلوی چهار رنگ را خانم طهوری کارشناس صنایع دستی این اداره ارائه دادکه این زیلو را برای استاد غفار سردابی به صورت سجاده ای بافته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور احیاء و باززنده سازی هنرهای اصیل از دست رفته است.که این اداره با برگزاری دوره های مختلف آموزش صنایع دستی سعی بر انتقال آموزش و تجربیات استادان هنرهای سنتی به علاقه مندان و هنرجویان عزیز می باشد.

شایان ذکر است که زیلو نوعی فرش یا زیر انداز شبیه به گلیم است که با نخ و پنبه و رنگهای مختلف بافته می شود.

زیلو بافی در ایران دارای قدمتی بسیار است و می توان پیدایش آنرا به قرون اولیه اسلامی نسبت داد.

مسلمانان سعی نمودند تا جهت فرش نمودن مساجد خود از زیلو استفاده نمایند و بدین جهت زیلو بافی رونق و پیشرفت چشمگیری یافت.

مهم ترین مرکز زیلو بافی در ایران میبد یزد می باشد و به تدریج استاد کاران این حرفه رابه کاشان آوردند و کاشانیان با ذوق و استعدادی که در بافت این زیر انداز از خود نشان دادند توانستند زیلوهائی در طرح و رنگهای زیبا و متنوعی ببافند.

متاسفانه هنر زیلو بافی در کاشان منسوخ شده و در حال حاضرتنها دو دستگاه در مرکز هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فعال می باشد./س

برچسب ها: اصفهان ، بافت ، زیلو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.