سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلينتون عازم ويتنام شد

در حاليکه واشنگتن تلاش مي کند اقتصاد بحران زده خود را با صادرات به مناطق مختلف به ويژه آسيا تقويت کند، هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا براي گفتگو با مقامات ويتنام به منظور تقويت روابط تجاري، عازم اين کشور شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري فرانسه، قرار است کلينتون پس از ديدار از مغولستان که منابع طبيعي عظيم از جمله زغال سنگ در حال رونق دادن به اقتصاد آن است، وارد ويتنام شود.
کلينتون با مقامات ويتنام در هانوي ديدار و چندين توافقنامه آموزشي و بازرگاني امضا خواهد کرد.
وزير خارجه آمريکا همچنين  با نمايندگان هيئت هاي بازرگاني آمريکا و ويتنام گفتگو خواهد کرد.
ويتنام در بحبوحه افزايش تنش با چين، رقيب قديمي خود بر سر مناقشات ارضي، تاکيد کرده است به علاوه تجارت، از رابطه اي نزديک تر با آمريکا، دشمن سابق خود، استقبال مي کند.
يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه آمريکا در گفتگو با خبرنگاران همراه کلينتون اعلام کرد: اگر شما به آسه آن اتحاديه کشورهاي جنوب شرقي آسيا نگاه کنيد، مي بينيد که اين گروه از رشد اقتصادي سريعي در جهان برخوردار است.
اين مقام آمريکايي که خواست نامش فاش نشود، افزود: و اگر شما آن چه را که يکي از بخش هاي مهم بهبود اوضاع اقتصادي آمريکا خواهد بود، در نظر بگيريد، مشخص است نقش صادرات به ويژه به آسيا، حياتي خواهد بود.
کلينتون اواخر اين هفته همچنين ميزبان بزرگ ترين اجتماع بازرگانان آمريکايي در شهر سيم ريپ در کامبوج خواهد بود تا در خصوص راه هاي تقويت صادرات آمريکا به منطقه بحث شود.
اطلاعات دولت آمريکا نشان مي دهد اين کشور پارسال کسري تجاري13 ميليارد و 200ميليون دلاري با ويتنام داشت ولي اقتصاد وابسته به تجارت اين کشور جنوب شرقي آسيا نيز به حمايت نياز دارد.
رشد اقتصادي ويتنام در نيمه نخست سال 2012 به علت عواملي همچون افزايش تورم و مشکلات اقتصادي اروپا، به 4.38 درصد کاهش يافت.
کلينتون در جريان ديدار خود از مغولستان، از کشورهاي آسيايي داراي نظام هاي سياسي بسته خواست به درخواست ها براي برقراري دموکراسي، توجه کنند زيرا اين اقدام به تقويت اقتصاد آنها کمک خواهد کرد.
کلينتون در چارچوب سفر خود به آسيا، همچنين عازم لائوس مي شود که به عنوان نخستين سفر يک وزير خارجه آمريکا به اين کشور تک حزبي در پنجاه و هفت سال گذشته به حساب مي آيد.
وزير امور خارجه آمريکا با فشارهاي داخلي براي صحبت بيشتر در خصوص حقوق بشر در جريان ديدار خود از ويتنام مواجه شده است.
فرانک ولف نماينده جمهوريخواه کنگره آمريکا در آستانه سفر کلينتون به ويتنام، خواستار برکناري سفير کشورش در هانوي شد و وي را به ناتواني از پيشبرد مسئله حقوق بشر متهم کرد.
برچسب ها: کلینتون ، ویتنام ، خارجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.