سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای پروژه های آبی در 20 کشور جهان توسط ایران

ایران در ساخت سدها در رتبه هاي برتر جهان قرار دارد و هم اكنون بيش از 1200 طرح شامل سد و نيروگاه برق آبي، شبكه هاي آبياري و زهكشي، تصفيه خانه، انتقال آب، آب شيرين كن و ... در کشور در دست اجرا است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، "علیرضا دایمی" در دیدار معاون وزير آب و محيط زيست آفريقاي جنوبي که در محل ستادی وزارت نیرو انجام شد، به ارایه گزارشي از وضعيت آب، منابع آبي و تاريخچه سدسازي در ايران پرداخت.

وی اظهار داشت: شركت هاي ايراني هم اکنون در 20 كشور جهان در حال احداث سد، تاسيسات آبي، آب شيرين كن و ... هستند.

وي با بيان اينكه حدود 60 درصد منابع آبي ایران از آب هاي زير زميني استحصال مي شود، يادآور شد: تجربه های خوبي درخصوص استفاده از آب هاي شور در كشور ما وجود دارد.

سرپرست معاونت آب و آبفا با بيان اينكه ایران در ساخت سدها در رتبه هاي برتر جهان قرار دارد، افزود: هم اكنون بيش از 1200 طرح شامل سد و نيروگاه برق آبي، شبكه هاي آبياري و زهكشي، تصفيه خانه، انتقال آب، آب شيرين كن و ... در ایران در دست اجرا است.

وي ابراز اميدواري كرد: سفر هیات آفریقای جنوبی به ایران موجب تداوم همكاري ها با این كشور شود.

سیدمحمدرضا رضازاده اجراي بلندترين سدهاي بتني و خاكي كشور و همچنين راه اندازي نيروگاه هاي برق آبي را از جمله دستاوردهاي شركت آب و نيرو اعلام کرد و افزود: در زمان حاضر شركت هاي ايراني در ساير كشور ها از جمله در قاره آفريقا طرح هايي را در دست اجرا دارند.

به گفته وی، ظرفيت خوب فني و مهندسي ايران مي تواند موجب گسترش فعاليت هاي مشترك در بخش طرح هاي برق آبي در آفريقاي جنوبي شود.

معاون وزير آب و محيط زيست آفريقاي جنوبي يكي از مشكلات اين كشور را نداشتن زيرساخت هاي لازم در اين بخش دانست و گفت: پيش بيني هاي لازم در خصوص تامين منابع آب سالم مورد نياز در شهرها صورت نگرفته است و از سوي ديگر روستاها نيز به حد كافي از استانداردهاي مصرف آب سالم برخوردار نيستند.

وي به مشكل بهره برداري از منابع آبي زيرزميني در غرب آفريقاي جنوبي اشاره كرد و افزود: در زمان حاضر از كشور لسوتو كه در همسايگي ما قرار دارد، آب هاي زيادي وارد مي كنيم ضمن اينكه براي استفاده از انرژي برق آبي در حال مذاكره با كشور كنگو هستيم.

وی يكي ديگر از چالش هاي آفريقاي جنوبي را بحث آلودگي منابع آب اعلام و خاطرنشان کرد: ما در خصوص حفظ منابع آبي خود، طرح هايي را براي آموزش كودكان و حتي دانشجويان در دست اجرا داريم.

وي در ادامه از كمبود تخصص و دانش مهندسي منابع آب در اين كشور خبر داد و گفت: ايران در اين رابطه دستاوردهاي خوبي داشته است كه مايل به استفاده از اين تجارب هستيم.

معاون وزير آب و محيط زيست آفريقاي جنوبي در پایان خواستار استفاده از تجارب ايران در مورد جابجايي جوامع روستايي محدوده اجراي طرح هاي سدسازي شد./س
برچسب ها: پروژه ، آبی ، جهان ، توسط ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.