سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/ دانشنامه/گردشگري

خانه بروجردی های کاشان مجموعه ای نفیس از معماری دوره قاجار

خانه بروجردی ها به عنوان مجموعه ای نفیس از دوره قاجار که ارزش های معماری آن دوره را در خود حفظ کرده در شهر تاریخی کاشان واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبر نگاران اصفهان،سرچشمه های فرهنگ پیوسته ایران از دیر هنگام به تاریخ باور ها ،داستان ها و هنر می پیونددکه هر کدام بازتاب آرزو هایی جهت یافته است .

نگاه ویژه به تاریخ فرهنگ و هنر فراگیری آموخته های روزگار را در دل روشن کرده وگردش در یادگار های تاریخی افق روشنی از گذشته و آینده را برای دوست داران این سرزمین کهن نمایان می سازد .

گفتنی است ،کاشان قطعه ای کوچک از این دیار پهناور یادگار های فراوانی را از گذشته برای ما در خود حفظ کرده است .

شهرستان کاشان از توابع شمالی اصفهان به عنوان گوهری پنهان در کناره ی کویر،تاریخچه ی دیرینگی ایران زمین را با تمدن سیلک در خود پنهان کرده است .

بنا به این گزارش؛از جاذبه های کاشان می توان به تپه های سیلک ،باغ فین،مسجد جامع مجموعه تاریخی بازار و خانه های زیبای کاشان که شهرت جهانی دارند اشاره کرد.

از میان خانه های کاشان خانه بروجردی ها از شهرت خاصی برخوردار بوده و قدمت این خانه به طوری که در کتیبه های چهار طرف تالار آن نقش بسته،مربوط به سال 1292هجری قمری است.

جالب است بدانید که ،این بنا زمانی محل اقامت یکی از بازرگانان بنام این شهر بوده و ساخت آن در حدود هجده سال بطول انجامیده و استاد علی مریم به عنوان معمار همراه با 150هنرمند گچ کار و آیینه کار این خانه را طراحی و بنا کرده اند .

بنا بر این گزارش خانه بروجردی ها به دو قسمت اندرونی و بیرونی ،به زیبایی وصف ناپذیری طراحی شده که در درگاه ورودی خانه به هشت ورودی و دو در ب می خوریم که یکی به جهت اندرونی و دیگری به جهت بیرونی ،ما را راهنمایی می کند و تزئینات زیبای گچبری و مقرنس کاری این قسمت چشم هر بیننده ای را خیره می کند .

خانه بروجردی ها،معروف به خانه چهار فصل

خانه بروجردی ها دارای چهار واحد ساختمانی بوذه که به خانه چهار فصل معروف است .قسمت شمالی خانه که به دلیل تابش آفتاب گرمای مناسبی دارد در زمستان مورد استفاده قرار می گرفت،همچنین این

بخش از بنا دارای یک تالار پنج دری با شاه نشین و یک بادگیر بوده و تزئینات داخلی آن این بخش را در نوع خو د منحصر به فرد کرده است .اصل بنا که در قسمت جنوبی واقع شده ،تالار هایی بلند و سرپوشیده از گنبدی زیباست که به جهت خنک و مطلوب بودن در تابستان مورد استفاده قرار می گرفته است .

گفتنی است خانه بروجردی ها از شاهکار های دوره قاجار در کاشان ،آیینه کاری ها و شیشه های رنگین زیادی دارد که در عین هماهنگی و وحدت تنوع و گوناگونی نقش و نگار را به بنا می دهد.

و در پایان؛خانه بروجردی های کاشان در سال 1353به تملک سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان درآمد و در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید./س

برچسب ها: اصفهان ، خانه ، بروجردیها ، در ، کاشان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.