سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاه صادراتي به عرضه فرآورده هاي نفتي

رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران گفت: با نگاه صادراتي به فرآورده هاي نفتي مي توانيم يك ميليون بشكه نفت خام را به فرآورده هاي نفتي تبديل كرده و به بازارهاي مورد نظر عرضه كنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسين خسروجردي در نشست خبري امروز كه در سالن اتحاديه صادركنندگان برگزار شد با بيان اين مطلب كه در شرايط حساس اقتصادي امروز يك جنگ اقتصادي شروع شده است افزود: بايد از كيان اقتصادي دفاع كنيم شكي نيست با بسيج شدن تمام نهادها و ارگان ها مي توانيم توسعه منافع ملي و اقتصادي كشور را به پيش ببريم.
وي تصريح كرد: از حدود دو ميليون بشكه، 600 بشكه به كشورهاي خارجي صادر مي شود و در حال حاضر صادرات فرآورده هاي نفتي به اروپا قطع نشده و خوشبختانه در حال حاضر 20 كشور از جمله اروپا، اسپانيا، انگليس و دانمارك از نفت ايران استفاده مي كنند.
خسروجردي ادامه داد: تحريم كشورهاي بيگانه صدمات سنگيني به اقتصاد كشورهاي دنيا وارد مي كند ولي كشورها نمي توانند جايگزين مناسبي براي خود پيدا كنند.
از30 ميليون ظرفيت اوپك كه از آن 1600 بشكه نفت را عربستان تامين مي كند كه در سه ماه جاري تلاش كرده توليدات خود را افزايش دهد.
خسروجردي گفت: كارهايي كه در درازمدت مي توانيم انجام دهيم بخش هرسس كردن نفت كه از خام فروشي نفت به دست مي آيد طبق برنامه پنج ساله توسعه سعي بر آن داريم كه از اين منابع نفتي استفاده كنيم كه مقرون به صرفه اقتصادي است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي تاكيد كرد: تشكيل سه كنسرسيوم در اولويت كاري قرار داديم كه يك كنسرسيوم تشكيل شده و در آن 65 شركت متقاضي هستند كه ظرفيت ها را از نظر فكري، مالي و اطلاعاتي و قرارداد مشاركتي در اختيار كنسرسيوم قرار دهند تا با مديريت بهتري توسعه كارها پيش برود و در اين زمان كوتاه مدت مذاكراتي در خصوص ظرفيت شركت ها و سهامداران شروع شده كه سعي داريم كارگروه تشويقي تشكيل دهيم كه بخش خصوصي بتواند توانايي خود را به عرصه ظهور برساند.
خسروجردي اضافه كرد: با برنامه هايي كه دولت دارد و توجه به رويكرد و حركت به سمت پالايشگاه هاي كوچك و واگذاري صد درصد سهام شركت ها مي توان به توسعه صادرات نفتي كمك كرد.
بنابراين با نگاه صادراتي فراورده هاي نفتي به راحتي مي توانيم يك ميليون بشكه را به فرآورده تبديل كرده و در بازارهاي جهاني عرضه كنيم.
وي گفت: خوشبختانه با انتقال دانش نخبگان و دولتمندان نفتي بخش خصوصي تحرك به خود گرفته و صنعت نفت را در بخش خصوصي و توسعه صادرات كمك كرده است و ما در اين خصوص مشكل خاصي نداريم و هركدام از شركت ها از نيروهاي ماهر استفاده شده و در سيستم جاري دنيا براي نقل و انتقالات پول يا يك كالاي مشخص است كه حجم و كالاي آن بررسي شده و بخش خصوصي براساس مذاكرات با طرف هاي خارجي راهكارها را به دولت منتقل و اگر انعطاف پذيري و روش ها تغيير پيدا كند عمليات توسعه اي به خوبي جلو مي رود.

بنابراين با اين تغيير مي توان در رويه كارها سرعت بيشتري را فراهم كرد.
خسروجردي اظهار داشت: در حال حاضر اين امكان براي بخش خصوصي در كشور به وجود آمده در دنيا تقريبا 70 درصد نفت توسط بخش خصوصي انجام مي شود و در ايران هم اين صنعت به صورت حاكميتي اداره مي شود مثل كشور روسيه.
وي در خصوص تخفيف پرسس نفتي گفت: مصوبه اي در مجلس تصويب شده ولي هنوز عملي نشده است و انتظار داريم كه با  اجراي آن بخشي از مشكلات حل شود.
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفت و گاز اظهار داشت: پالايشگاه هاي كوچك از سال ها قبل در برنامه اين شركت بود ه و جلسات متعددي در اين خصوص برگزار شده است و هنوز به طور جدي تا اين موقع اتفاق خاصي نيفتاده است.
مشتري در اين زمينه وجود دارد و يك مقدار بر سر مكانيزم ها و برخي از شركت ها مشكل داريم و در اين خصوص مذاكراتي انجام شده و براي نهايي شدن روال عادي خود را طي مي كند.
وي در خصوص صندوق توسعه ملي افزود: مذاكراتي با صندوق توسعه ملي در خصوص سرمايه گذاري انجام شده و زمان بر است و با نحوه فرهنگ سازي در ايران مي توانيم بخشي از مشكلات مالي را برطرف كنيم./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.