سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

شیوه استفاده از ضد عرق ها

شیوه استفاده از ضد عرق ها کدام است؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک عرق‌كردن به‌خودي خود نه‌تنها بد نيست، بلكه داراي فوايد بسيار است كه از جمله مي‌توان به دفع مواد سمي از بدن، تثبيت دماي بدن تا ۳۷ درجه، مرطوب نگه داشتن پوست و... اشاره كرد.

اما همه اين فوايد يك‌طرف، بوي بد ناشي از عرق بويژه در فصل تابستان هم يك‌طرف. هرچند خود عرق بوي بدي ندارد، اما در نتيجه فعاليت باكتري‌هاي روي پوست، بوي تند و زننده‌اي به وجود مي‌آيد كه نه‌تنها براي اطرافيان، بلكه براي خود شخص هم آزاردهنده است.

فعاليت جسمي زياد، بيماري‌هاي عفوني، استعمال دخانيات، مصرف برخي داروها، استرس و اضطراب، خوردن غذاهايي با طعم تند و تلخ مانند سير، زيره و... سبب مي‌شود كه بوي عرق بعضي افراد تندتر شود

.بوي عرق به ميزان هورمون تستوسترون هم بستگي دارد. در كودكان به دليل پايين بودن مقدار تستوسترون، عرق بدن بوي بدي ندارد، ولي با شروع دوره بلوغ و با افزايش مقدار اين هورمون، بوي بد عرق هم بيشتر مي‌شود.

يكي از راه‌هاي پيشگيري از بوي بد عرق استفاده از مواد ضدعرق و خوشبوكننده‌هاست. ضدعرق‌ها و خوشبو‌كننده‌ها با هم تفاوت دارند، اما بيشتر مردم اين دو را به جاي يكديگر استفاده مي‌كنند.

يك ماده ضدعرق با تاثير بر فيزيولوژي بدن و با بستن غدد ترشحي عرق مانع تعريق مي‌شود، اما يك ماده خوشبوكننده يا دئودورانت هيچ تاثيري بر ميزان تعريق بدن ندارد و فقط داراي يك اثر كاملا سطحي بوده و وظيفه‌اش پوشاندن و كاهش بوي عرق است.

اين مواد با استفاده از اسانس يا يك ماده ضد باكتري با از بين بردن باكتري‌هاي تجزيه‌كننده عرق از بدبو شدن آن جلوگيري مي‌كند. يك ماده ضدعرق ممكن است يك دئودورانت باشد، اما يك دئودورانت فاقد خاصيتضدعرقي است.

به یاد داشته باشيد كه بهترين زمان استفاده از ضدعرق‌ها بعد از دوش گرفتن است. البته قبل از استفاده حتما پوست را خشك كنيد، چرا كه رطوبت اثر ضدعرق را كم مي‌كند.

استفاده بي‌رويه از ضدعرق‌ها چندان هم بي‌خطر نيست و مي‌تواند عوارضي از قبيل حساسيت و التهابات پوستي همراه با سوزش، خارش و قرمزي پوست را به دنبال داشته باشد حتي برخي گزارش‌ها ـ‌ هرچند كه هنوز به طور قطعي تاييد نشده ـ خبر از سرطان‌زا بودن اين محصولات مي‌دهد. اين را هم بدانيد كه استفاده از اين فرآورده‌ها براي دوره قبل از بلوغ توصيه نمي‌شود، چرا كه ممكن است در كودكان اختلالات هورموني ايجاد كند.

اما بهترين راه براي جلوگيري از ابتلا به چنين عوارض شناخته شده یا نشده‌ای جايگزيني اين محصولات با گياهان دارويي و تركيبات طبيعي است كه هفته آينده آنها را معرفي خواهيم كرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.