سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان معاون ديک چني به بي‌تأثير بودن تحريم‌ها عليه ايران

"استفن ييتس" دستيار سابق معاون امور امنيت ملي ديک چني معاون سابق رئيس جمهور آمريکا در گفتگو با شبکه ريل نيوز تاکيد کرد تحريم ها بر ايران بي نتيجه بوده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "ييتس"در اين خصوص گفت اگر هدف اين بوده است که ايران برنامه هسته اي خود را کنار بگذارد مي توان گفت که اين تحريمها هيچ تاثيري نداشته است. اگر هدف اين بوده است که بر ايران فشار بياوريم ، بايد گفت که در اين خصوص نيز تحريمها نتيجه عکس داشته است. افراد زيادي هستند که به ايران رفت و آمد دارند. بر خلاف تصور ما آمريکايي‌أها تحريمها نتوانسته است ايران را منزوي کند بويژه که روابط ايران با کشورهاي ديگر گسترده تر هم شده است.
مردم ايران بسيار تحصيلکرده هستند و اقتصاد اين کشور بسيار پيشرفته تر، توسعه يافته تر و مقاومتر از کشورهاي ديگري نظير عراق و افغانستان است. از اين رو من فکر نمي کنم اين تحريمها تغييري در محاسبات ايران بدهد. البته قطعا اين تحريمها به بخشي از اقتصاد ايران لطمه مي زند. اما اين تاثيرها طوري نبوده است که نظر ايران را در خصوص برنامه هسته اي ايران تغييري ايجاد کند. اين تحليلگر درباره رزمايشهاي ايران و آزمايشهاي موشکي اين کشور هم گفت اين آزمايشها نشان داد که ايران از نظر نظامي به تواناييهاي بالاتري رسيده است و احتمالا تهديدات اين کشور جدي تر خواهد بود و مي تواند بيش از پيش متحدان ما و منافع ما را در منطقه به خطر بيندازد.  
در پايان مجري گفت به نظر من احتمال نتيجه بخش بودن تحريمها عليه ايران تقريبا صفر است. هم اکنون بهاي نفت چهار برابر قيمت آن در سال 2002 است. حتي اگر تحريمها صادرات نفت ايران را به شدت کاهش دهد، با توجه به اينکه بهاي نفت بسيار بالاست کمبود درآمد نفتي ايران بر اثر کاهش صادرات با افزايش قيمت آن جبران مي شود. بنابراين مي بينيم با وجود کاهش توليد و صادرات نفت ايران در يک دهه گذشته درآمد نفتي اين کشور بسيار بالا رفته است. بنابراين مي بينيم که در نهايت تحريمها به خودمان لطمه مي زند. اکنون ايران از نظر مالي بسياري قويتر از گذشته شده است و به راحتي مي تواند در برابر فشارها دوام بياورد.
برچسب ها: اذعان ، معاون ، دیک چنی ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.