سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعضاي دايم شوراي امنيت ؛‌ مخالفان اصلي پيمان کنترل تجارت تسليحات سازمان ملل

يک عضو گروه عفو بين الملل گفت:مخالفان اصلي پيمان بين المللي نظارت بر تجارت سلاح هاي سبک در متن سازمان ملل، در واقع همان اعضاي دايم شوراي امنيت اين سازمان اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون اينترنتي « اکنون دموکراسي» ؛  سوزانا ناسل فعال عضو عفو بين الملل مي گويد: اعضاي دايم شوراي امنيت به ويژه آمريکا منافع مالي و امنيتي گسترده اي در تجارت سلاح دارند و علاقه اي به محدود شدن اين تجارت چندين ميليارد دلاري خود ندارند.

ناسل که پيش از عضويت در عفو بين الملل معاون وزير خارجه آمريکا بوده است مي گويد:پيشنهاد اين توافقنامه در واقع بيش از ده سال پيش ارائه شده است اما اين نخستين بار است که به طور واقعي  و ملموس پي يري مي شود.

وي گفت : سلاحهاي دستي در واقع سلاحهاي اصلي کشتار جمعي اند زيرا موجب کشته شدن فرد به فرد و خانواده به خانواده مي شوند و کشورهاي شرکت کننده در اين نشست به دنبال تصويب پيمان نامه اي اند که براساس آن کشورها ملزم خواهند شد از انتقال سلاح جلوگيري کنند و هرگونه نقل و انتقال سلاح ثبت شود.

از اين طريق مي توان به سلاحها را پيگيري کرد و از اجرا شدن تحريم هاي تسليحاتي شوراي امنيت سازمان ملل اطمينان حاصل کرد. بنابراين اين نشست تلاشي مهم به شمار مي رود و موضعي که کشورهاي شرکت کننده در اين نشست اتخاذ مي کنند بسيار مهم خواهد بود.


ارزش بازار تجارت اسلحه در جهان سالانه حدود شصت ميليارد دلار تخمين زده مي شود و منتقدان مي گويند توصيف پيمان نامه تجارت تسليحاتي براي جلوگيري از انتقال آزادانه سلاح به مناطق درگيري، نقض حقوق بشر ضروري است.

همزمان با برگزاري اين کنفرانس درگيريها در سوريه همچنان ادامه دارد. دولت سوريه از انتقال غيرقانوني سلاح به شورشيان در اين کشور انتقاد کرده است.

ناوي پيلاي کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز اعلام کرده است اسلحه قاچاق به طور گسترده در حال ورود به سوريه است و منجر به شدت يافتن درگيري در اين کشور شده است و بايد از تشديد درگيريهاي نظامي در سوريه به هر بهاي ممکن جلوگيري شود.

آمريکا با فاصله زيادي از ديگر کشورها بزرگترين توليد کننده و صادر کننده سلاح به شمار مي رود. حدود سي و پنج درصد کل تسليحات  جهان در آمريکا توليد مي شود. روسيه که دومين توليد کننده تسليحات در جهان به شمار مي رود تنها نصف آمريکا توليد سلاح دارد و پس از آن آلمان انگليس چين و فرانسه قرار دارند.
 
آمريکا،روسيه و چين با بخشهاي مختلف توافقنامه تجارت تسليحات سازمان ملل مخالفت کرده اند ، اين در حالي است که انگليس يکي از کشورهاي ارائه کننده پيش نويس اين پيمان نامه به شمار مي رود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.