سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماهیت احزاب کلیدی لیبی

در این مقاله به جزییات احزاب لیبی که در سياست اين کشور نقش کليدي دارند،پرداخته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، دیروز اولین انتخابات آزاد لیبی بعد از سرنگونی قذافی دیکتاتور برگزار شد. رای دهندگان 200 نفر را به عنوان اعضای مجلس موسسان انتخاب خواهند کرد که اولین وظیفه آن ها تشکیل دولت جدید است. در اینجا به جزییاتی درباره احزاب کلیدی این کشور خواهیم پرداخت:

حزب عدالت و سازندگی (اسلام خواه):

گرچه رهبران این حزب تلاش کرده اند خود را جدا از اخوان المسلمین اعلام کنند، اما این گروه، بازوی اصلی سیاسی اخوان المسلمین مصر است. اعضای ارشد این حزب را غیر اخوان المسلمین تشکیل می دهند.

محمد ساوان رهبری این حزب را بر عهده دارد، او 8 سال را به خاطر رابطه با اخوان المسلمین در زندان های قذافی سپری کرد. ساوان همچنین عضو سابق شورای تصمیم گیری اخوان المسلمین در لیبی بوده است. رهبران این حزب بارها اعلام کرده اند که با دیگر گروه هاي اخوان المسلمین منطقه رابطه ای ندارند.

شعار این حزب " احیای شعائر اسلامی " است و عقیده دارند که قانون شریعت اسلام باید منبع قانون گذاری در لیبی شود.

حزب موتلفه نیروهای ملی( لیبرال):

این ائتلاف متشکل از 40 حزب سیاسی، 236 ان.جی.او و 280 شخصیت مستقل است. رهبر این ائتلاف محمود جبریل است که مقام ارشد و اقتصاددادن رژیم قذافی بود، سپس به انقلاب پیوست و به عنوان قائم مقام انقلابیون به مدت هشت ماه خدمت کرد. جبریل پشتیبانی یکی از بزرگترین قبیله های لیبی یعنی وارفالا را با خود به همراه دارد.

در پلت فرم سیاسی، این حزب اعتقاد دارد که قانون شریعت باید منبع اصلی قانونگذاری باشد، اما باید به تمام فرقه ها و مذاهب احترام گذاشت.

حزب الوطن ، همچنین معروف به حزب ملی( اسلام گرا):

این حزب توسط عبدالحکیم بالحاج جهادگر و فرمانده سابق انقلابیون لیبی و مسلم علی السلب سلفی فوق محافظه گر تاسیس شد.

گفته می شود السلب با اخوان المسلمین رابطه داشته و در فرار بالج از زندان یک سال قبل از انقلاب نقش داشته است.

مخالفان می گویند این حزب توسط کشور دولت قطر ایجاد تامین مالی می شود. با این وجود، اعضای حزب ملی این اتهامات را رد کرده و بیان می کنند که تمام بودجه آن ها از داخل لیبی تامین می شود.

حزب سکولار ملی:

یک حزب لیبرال توسط علی طرهونی استاد سابق ایالات متحده و وزیر سابق نفت و دارایی در دولت انتقالی ایجاد شده است. این حزب اشاره ای به اجرای شریعت اسلام نکرده است و تنها لیبی را به عنوان یک کشور اعتدال گرای اسلامی معرفی می کند.

حزب پیشروی ملی:

این حزب شاخه ای از حزب پییشروی رستگاری لیبی است که ترکیبی از از اسلام خواهان و سکولارها است. محمد المقریف رهبر این گروه یک ملی گرای قابل احترام و رهبر سابق مخالفین بوده است. این حزب اسلام را به عنوان راهنمای امور کشوری در نظر دارد، اما اعلام نکرده است که قرار است شریعت را اجرا کند.

برچسب ها: لیبی ، احزاب ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.