سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/

از كشف كودتا نوژه تا نخستین عمل جراحی قلب

كشف كودتا در پایگاه شهید نوژه همدان، جاوز روس ‏ها به شمال ايران، آغاز انتشار روزنامه اطلاعات در تهران، درگذشت "كيم ايل سونگ" رهبر اسبق كره شمالي، مرگ "ارنست همينْگْوِيْ"، عمليات قدس 3 در دهلران و ... از مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 19 تير 1391 خورشیدی، 19 شعبان 1433 هجری و 9جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

كشف كودتا در پایگاه شهید نوژه همدان (1359 ش)


از اولين روز پیروزی انقلاب اسلامي ايران، استكبار جهاني كه منافعش به خطر افتاده بود، تلاش‏هاي وسيعي را براي سرنگوني اين نظام مقدس آغاز كرد. آنان با حمايت از مزدوران ضدانقلاب درصدد كودتا و فتح تهران بودند، زيرا تصور مي‏كردند كه همانند كودتاي 28 مرداد 1332، قادر به تجديد قدرت خود خواهند بود. اين مزدوران وطن‏فروش در روز نوزدهم تيرماه 1359 قصد داشتند تا با كمك نفوذي‏هاي خود فروخته در پايگاه هوايي شهید نوژه همدان، كودتايي را عليه نظام اسلامي انجام دهند.

آنان با به كارگيري امكانات وسيع مالي، 12 تيم عملياتي، تعدادي راهنما و چندصد تن از عشاير ايل بختياري، جهت يورش به پايتخت آماده شدند. هنگامي كه خلبان مأمور حمله به بيت حضرت امام خميني(ره) اين موضوع را با مادر خويش مطرح مي‏كند، با عكس‏العمل شديد وي روبرو مي‏گردد. خلبان در انجام اين عمل دچار ترديد شده و شخصاً به حضور آيت‏اللّه خامنه‏اي مي‏رود و عمليات را افشا مي‏نمايد. به اين ترتيب و با پيگيري مسئولان بلندپايه نظام، كودتاي براندازي، خنثي و عوامل آن دستگير يا فراري و رسوا شدند.

رحلت آيت ‏اللَّه "مرتضي مظاهري نجفي" (1368 ش)

آيت ‏اللَّه شيخ مرتضي مظاهري نجفي در سال 1277 ش در اصفهان به دنيا آمد. وي مقدمات و سطوح را در محضر علماي بنام اصفهان آموخت و در 23 سالگي براي ادامه تحصيل به نجف مهاجرت نمود. در آن جا از محضر حضرات آيات سيدابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني، آقاضياءالدين عراقي، سيدابوتراب خوانساري و محمد جواد بلاغي استفاده نمود و به درجه اجتهاد دست يافت و سپس به اصفهان آمد و در مسجد شيخ لطف‏اللَّه، اقامه جماعت کرد. نَهايةُالمَؤمول در شرح كفاية الاصول، رساله استدلاليه در مسائل فقهيه، معارف رجالي و... از جمله آثار ایشان است. اين فقيه رباني سرانجام در 19 تير 1368 ش، در 91 سالگي در اصفهان وفات يافت.

تجاوز روس ‏ها به شمال ايران و قتل و غارت روستاها (1287 ش)

در 19 تير 1287، يك كاپيتان روسي به بهانه اين كه اسبش به خاك ايران فرار كرده، به همراه شش سرباز روسي وارد خاك ايران شدند و دو ايراني ساكن در آن منطقه را كشتند. اقوام كشته شدگان نيز به انتقام از اين رفتار وحشيانه، كاپيتان روسي و دو همراه او را كشتند. روس‏ها كه دنبال بهانه بودند، پس از آگاهي از ماجرا، به روستايي در بين مرز دو كشور حمله كردند و پس از كشتن 37 تن از مردم بي‏گناه، 135 خانه را به آتش كشيدند و سپس به غارت روستا پرداختند. چهار روز بعد، روستاهاي ديگري را نيز غارت كرده و پس از كشتن چهل تن از مردم، 350 خانه ديگر را آتش زدند. ابعاد اين فاجعه و جنايت به حدي وسيع و دردناك بود كه محمدعلي شاه دستور داد تا مراسم جشن تولد او را تعطيل كرده و هزينه‏هاي آن را صرف مردم خسارت ديده كنند.

آغاز انتشار روزنامه اطلاعات در تهران (1305 ش)


انتشار روزنامه‏ اطلاعات از عصر روز يک‏شنبه ۱۹ تير ۱۳۰۵ در تهران آغاز شد. این روزنامه‏ قديمي‌ترين روزنامه‏ ايران است. اطلاعات در آغاز فقط دو صفحه داشت و تيراژ آن ۵۰۰ نسخه بود؛ اعضاي کادر آن نيز به‏جز سرپرست و مدير روزنامه، فقط دو نفر بودند. به‏ تدريج اين مرکز گسترش يافت و با گذشت زمان، محدوده‏ي کارش از انتشار يک روزنامه بسيار فراتر رفت تا آن حد که به‏صورت يکي از بزرگ‌ترين مؤسسه‌هاي فرهنگي خاورميانه درآمد.

اين روزنامه نخستين مبتکر توزيع روزانه از طريق پست در محل مورد نظر مشترک و در کوتاه‌ترين زمان ممکن شناخته مي‌شود که با بيش از ۷۵۰ نمايندگي، اطلاعات را تا دورترين نقاط ايران توزيع مي‌کنند. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، مؤسسه‌هاي اطلاعات و کيهان براساس حکم دادستاني انقلاب مصادره شدند و در اختيار بنياد مستضعفان قرار گرفتند؛ سپس از اوايل سال ۱۳۵۹، نمايندگاني از سوي امام خميني (ره) براي اداره‏ اين دو مؤسسه‏ بزرگ مطبوعاتي منصوب شدند.

رحلت حكيم بزرگوار "شيخ محمد علي زاهد قمشه‏ اي" معروف به "ابوالمعارف" (1332 ش)

شيخ محمدعلي زاهد قمشه‏اي معروف به ابوالمعارف در حدود سال 1250ش در شهرضا (قمشه) در استان اصفهان به دنيا آمد. وي پس از فرا گرفتن مقدمات در زادگاه خود، به اصفهان رفت و در محضر بزرگاني مانند جهانگير خان قشقايي، آخوند ملامحمد كاشاني و ديگر بزرگان به آموختن فقه، فلسفه، حكمت و عرفان پرداخت. شيخ محمدعلي سپس به سير و سلوك در آفاق و انفس روي آورد و حدود چهل سال در ممالك مختلف اسلامي از قبيل عربستان، كويت، بحرين و عراق به سير و سياحت مشغول شد.

وي پس از اين سفر و مصاحبه با بزرگان اهل دانش و عرفان، به ديار خويش روي نهاد. او در آنجا به تدريس و تربيت همت گماشت كه حكيم محيي‏الدين مهدي الهي قمشه‏اي از جمله شاگردان اوست. از خدمات ارزنده شيخ زاهد، تاسيس مدارس جديد و خدمات فرهنگي در شهرضا بود كه به دليل تلاش وي در نشر معارف اسلامي به ابوالمعارف ملقب شد. اين حكيم الهي سرانجام در نوزدهم تيرماه 1332ش در 82 سالگي در شهرضا وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.

درگذشت "كيم ايل سونگ" رهبر اسبق كره شمالي (1994

كيم ايل سونگ رهبر كره شمالي در 15 آوريل 1912 به دنيا آمد. وي در كودكي هنگامي كه كره در اشغال ژاپن بود به چين مهاجرت كرد و در جنگ چيني‏ها عليه ژاپن شركت نمود. اين مبارزه بيست سال به طول انجاميد و كيم ايل سونگ در اين زمان، كره‏اي‏هاي تبعيدي منچوري چين را، عليه ژاپني‏ها سازمان داد. كيم ايل سونگ براي اولين بار زماني شهرت يافت كه در سال 1936م به فرماندهي يك گروه چريكي، به ژاپني‏ها حمله كرد و دويست تن از آنان را كشت و شهري را براي چند ساعت به تصرف خود درآورد. خبر اين پيروزي به سرعت در سراسر كره پيچيد و ژاپني‏ها براي مرده و زنده او جايزه تعيين كردند. او كه در دهه 1930 چندين بار به مسكو رفته و تعليمات نظامي و سياسي ديده بود، هم‏زمان با پايان جنگ جهاني دوم و با حمايت مسكو در اوت 1945 به سرزمين خود بازگشت و در جريان كنگره‏اي در سال 1948م به رياست نخستين دولت حكومت خلق كره انتخاب شد.

در سال 1950م به جنوب شبه جزیره لشكر كشيد و جنگ خونين سه ساله‏اي به راه انداخت. وي در اين جنگ از حمايت بلوك شرق برخوردار بود و امريكا و متحدينش نيز از كره جنوبي حمايت مي‏كردند. وي در طول حكومتش مجبور بود با دو غول كمونيستي -چين و شوروي- دو همسایه جنوبی و شمالی اش، هم‏زيستي مسالمت‏آميز داشته باشد. وي هم‏چنين در جريان تجاوز رژيم بعث عراق به جمهوري اسلامي ايران، اين تجاوز را محكوم كرد و با دعوت از سران جمهوري اسلامي ايران، حمايت خود را از ايران اسلامي اعلام نمود. كيم ايل سونگ سرانجام پس از 46 سال حكومت، در نهم ژوئيه 1994م در 82 سالگي درگذشت و فرزندش كيم جونگ ايل به عنوان رهبر كره شمالي برگزيده شد.

وقوع غزوه‏ "بني ‏مُصْطَلَقْ" به فرماندهي پيامبر بزرگ اسلام(ص)(6 ق)

بني‏مُصْطَلَقْ تيره‏اي از قبيله‏ خُزاعه بودند كه با قريش هم جوار بودند. آنان قصد داشتند با تهيه‏ سلاح و نيرو، مدينه را به محاصره درآورند. پيامبر اسلام(ص) همچون مواقع ديگر، براي خاموش كردن نطفه‏ فتنه، با ياران خود به سوي قبيله بني‏مصطلق حركت كرد و در كنار چاه "مريسيع" با آنان روبرو گرديد و پس از نبردي، سپاه دشمن را پس از دادن 10 كشته متفرق کرد.

مرگ "ارنست همينْگْوِيْ" (1961م)


اِرنست ميلر هِمينگوِي در 21 ژوئيه 1898م در ايالت شيكاگو امريكا متولد شد. وي از كودكي، شروع به نوشتن مقالات ادبي و داستان در روزنامه‏اي كه خودِ شاگردان، آن را اداره مي‏كردند، نمود. او پس از پايان تحصيلات خود، با عنوان خبرنگار جنگي در جنگ جهاني اوّل شركت کرد و مدال هم گرفت. همینگوی با نوشتن رمان‏هايى چون خورشيد همچنان مي‏دمد و وداع با اسلحه و زنگ‏ها براي كه به صدا در مي‏آيند شهرت بسیاری کسب کرد. اكثر داستان‏هاي همينگوي با مرگ سر و كار دارد و قهرمانان آن، با تلاشهای زياد، با مرگ روبه رو خواهند شد. وي در بيشتر داستان‏هاي خود نتيجه مي‏گيرد كه انسان نبايد در كردار و رفتار خود حتي يك حركت برخلاف قانون انجام دهد چرا كه قانون، نقضْ ناكردني است.

وي اعتقاد داشت كه براي نويسنده نيز سبكي وجود دارد كه صورت قانون پيدا مي‏كند و او نبايد حركتي بي‏فايده انجام دهد تا آسيب ببيند. وي در زمان حيات خود به شهرت و افتخار افسانه‏اي دست يافت و با دريافت جايزه نوبل ادبي در سال 1954م به خاطر نگارش كتاب پيرمرد و دريا، از نفوذي گسترده در ميان نويسندگان برخوردار گشت. همينگوي علاقه مفرطي به شكار داشت و اغلب اوقات به اين كار مشغول بود تا اين‏كه در نهم ژوئيه 1961 در حالي كه مشغول تميز كردن تفنگ شكاري‏اش بود، گلوله‏اي شليك شد و به زندگي‏اش خاتمه داد. بدين ترتيب ماجراي مرگ پدرش پس از 23 سال تجديد گرديد. اكثر آثار همينگوي به فارسي ترجمه شده است.

آغاز دوباره جنگ ميان اعراب و اسرائيل پس از تشكيل رژيم صهيونيستي (1948م)

در 9 ژوئيه 1948م، پس از يك ماه آتش‏بس، بار ديگر جنگ ميان اعراب و رژيم صهيونيستي آغاز شد. اين جنگ در پي تأسيس رژيم صهيونيستي در چهاردهم ماه مه 1948م آغاز شد و به درخواست شوراي امنيت سازمان ملل، در ماه ژوئن آتش بس برقرار گرديد. صهيونيست‏ها در مدت نزديك به يك ماه آتش بس، سلاح‏هاي فراواني از حاميان غربي خود به ويژه امريكا دريافت كردند و با آغاز مجدد جنگ در اين روز، ميزان موفقيت خود را افزايش دادند. گروه‏هاي مسلح صهيونيستي، درخواست آتش بس مجدد شوراي امنيت را نيز هنگامي پذيرفتند كه به اهداف خود رسيده بودند. در نهايت، قرارداد متاركه جنگ در ژانويه سال 1949م در حالي امضاء شد كه در اين زمان، 78 درصد از خاك فلسطين به اشغال صهيونيست‏ها درآمده و 750 هزار فلسطيني آواره شده بودند.

عمليات قدس 3 در دهلران توسط سپاه (1364 ش)


عمليات قدس 3 با رمز يا امام جعفر صادق(ع)، با هدف ضربه زدن به دشمن، در منطقه عملياتي جنوب دهلران توسط نيروي زميني سپاه پاسداران انجام گرفت. در اين عمليات، 15 دستگاه خودرو سنگين، 4 دستگاه تانك، 15 قبضه خمپاره‏انداز، 10 انبار مهمات، از جمله تجهيزات منهدم شده دشمن مي‏باشند. علاوه بر آن، 400 نفر از مزدوران عراقي كشته، هزار نفر زخمي و هفتاد نفر نيز اسير شدند.

برخي از رويدادهاي 9 جولای

1746: ناوگان فرانسه هم براي گرفتن سهمي از هند وارد «پنديچري Pondicherry» اين اين سرزمين شد. بعدا ميان فرانسه و انگلستان بر سر استعمار هند زد و خورد شد و فرانسويان ميدان رقابت را ترك كردند.

1850: سيدعلي محمد شيرازي معروف به «باب» كه در زندان چهريق آذربايجان محبوس بود به تصميم ناصرالدين شاه كه تازه به سلطنت رسيده بود در 31 سالگی اعدام شد.

1887: «ساميوئل اليوت موريسون» تاريخدان به دنيا آمد.

1893: نخستين عمل جراحي روي قلب انجام گرفت. اين عمل معروف به عمل جراحي قلب باز توسط دكتر «دانيل ويليامز» صورت گرفت.

1951: ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا شش سال پس از پايان جنگ جهاني دوم، از كنگره اين كشور خواست كه به حالت جنگ با آلمان پايان دهد!.

1963: موافقت نامه ايجاد فدراسيون مالزيا مركب از مالايا، سنگاپور، ساراواك، و بورنئوي شمالي (مستعمرات سابق انگلستان) امضاء شد و دولت اندونزي بلافاصله نسبت به آنها ادعاي ارضي كرد. بعدا سنگاپور از اين فدراسيون جدا شد و به صورت کشوري مستقل درآمد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، رخداد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.