سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحليلگر فلسطيني:

اسرائيل تهديد راهبردي براي مصر است

تحليلگر مسايل سياسي در بيروت گفت رژيم صهيونيستي تهديد راهبردي براي مصر است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم، فتحي کليب درباره تاثير انقلاب مصر بر مسئله فلسطين گفت: زماني که بيداري اسلامي به ويژه در مصر آغاز شد، ملت فلسطين نگاه مثبتي به اين انقلابها داشت. زيرا باعث سرنگوني رژيمهاي سرکوبگر و ديکتاتوري شد که عامل بي توجيهي و کمرنگ شدن مسئله فلسطين بودند. آنها به طور کامل از غرب به ويژه آمريکا و حتي اسرائيل پيروي مي کردند.

کليب افزود، حکومتهايي که پس از بيداري اسلامي به قدرت رسيدند، به ويژه در مصر اکنون با چالشهايي روبرو هستند. با توجه به جايگاه نظامي، راهبردي و اقتصادي مصر در جهان عرب، تحولات اين کشور مهمتر از ديگر کشورهاي عربي است. در مصر ديدگاه هاي مختلفي در مورد توافقنامه کمپ ديويد وجود دارد، اما بدون شک اين توافقنامه به نفع ملت مصر نيست.

وي اضافه کرد، اين مسئله که کمکهاي آمريکا به مصر باعث تسليم شدن ملت مصر شده است، درست نيست. گروه کوچکي در مصر بودند که بر خلاف خواست ملت اين کشور به توافقنامه صلح تن دادند. مصر پس از آنکه از جايگاه و نقش خود چشم پوشي کرد، ارزشش را در جهان عرب از دست داد. رئيس جمهور جديد مصر با چالشهاي داخلي مختلفي روبروست که باعث مي شود مسئله فلسطين در اولويت کاري وي قرار نگيرد. البته بايد در نظر داشت که اوضاع فلسطين بر امنيت ملي مصر تاثيرگذار است. اسرائيل پيش از ملت فلسطين براي خود مصر خطر محسوب مي شود.

وي خاطر نشان کرد، مصر ابتدا بايد خود را از محدوديت ها توافقنامه کمپ ديويد خود را رها کند. مصر بايد از ملت فلسطين حمايت کند و اجازه ادامه تجاوزکاريهاي اين رژيم را ندهد. مصر همچنين بايد در بين گروههاي فلسطيني هم نقش مثبتي ايفا کند و براي آشتي بين اين گروهها تلاش کند.
برچسب ها: اسرائیل ، مصر ، تهدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.