سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جايزه قهرمان بازي هاي المپيك باستان؛

از تاج قهرماني تا ساخت مسجمه هاي ميداني

كسب عنوان قهرماني تنها جايزه ورزشكاران شركت كننده در بازي هاي المپيك باستان بود كه ورزشكاران براي به دست آوردن همين جايزه بزرگ معنوي، ورزشكاران يونان باستان حاضر بودند جان خود را قرباني كنند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران مردم يونان باستان براي قهرمانان المپيك احترام فراواني قائل بودند و عنوان قهرماني اعطا شده به ورزشكاران افتخار بزرگي براي والدين و مردم زادگاه قهرمان المپيك محسوب مي شد.
 
مردم يونان باستان قهرمانان المپيك را مبارزان بي باك مورد پسند زنوس و ممتاز شهروندان يونان مي دانستند .
 
در بازي هاي المپيك باستان تنها به صاحبان رتبه نخست مسابقات جايزه اعطا مي شد و براي اعطاي جايزه ورزشكاران ديگر مدنظر قرار نداشتند و مردم نيز به سرنوشت ورزشكاراني كه نتوانستند قهرمان شوند علاقه اي نشان نمي دادند.
 
برخي از اين ورزشكاران تا آنجا كسب عنوان قهرماني برايشان مهم بود كه حاضر بودند جان خود را قرباني كنند تا به تاج قهرماني كه همان عنوان قهرماني است برسند.
 
جالب آنكه تاج قهرماني همان تاجي بود كه در بازي هاي المپيك آتن 2004 به قهرمانان رقابت ها اعطا مي شد.
 
اين تاج از شاخه هاي درخت زيتون بافته و به قهرمانان المپيك اعطا مي شد كه براي يافتن اين تاج بايد تشريفات مفصلي در يونان باستان طي مي شد.
 
دراين گزارش  حاكي است شاخه هاي كه براي بافتن تاج المپيك به كار مي رفته بايد به دست يك پسر 12 ساله و يوناني اصيل از درخت هاي زيتون معبد زنوس جمع مي شد و پس از يافته شدن در سالن معبد زنون نگهداري مي شد هنگام برگزاري آيين تاجگذاري ، قهرمان مسابقات به پيش مجسمه زنوس راهنمايي مي شد تا به پيام متبرك ميزبان اين آيين گوش كند و اين نمايندگان ارشد مذهبي بودند كه تاج را بر سر قهرمانان مسابقه مي گذاشتند.
 
در حين آيين تاجگذاري نام قهرمان، نام هاي والدين و شهرشان البته در ميان هياهوي جمعيت و صداي كف زدن آنها اعلام مي شد اين مراسم خوشايندترين هیجان آورترین و فراموش نشدنی ترین لحظه برای قهرمان مسابقه بود.

پس از بازی های المپیک باستان، راهپیمایی قهرمانان مسابقات به همراه نوای فلوت به صدا درمی آمد و قهرمانان مسابقات به همراه نوای فلوت، قربانی هایی به مجسمه های مورد پرستش تقدیم می کردند در آخرین راهپیمایی، ضیافت باشکوهی برگزار می شد.

شایان ذکر است قهرمانان مسابقات زمانی که به شهرهای خودشان بازمی گشتند مورد استقبال گرمتری قرارمی گرفتند در برخی از شهرها حتی برای پیشواز قهرمانانشان دیوار شهر را می شکافتند و از همان جا یک دروازه و خیابان پیروزی احداث می کردند.

بعضی شهرهای دیگر برای استقبال از قهرمانان صدها ارابه به عنوان اسکورت آنها به بیرون شهر می فرستادند و مردم سوار بر اسب از آمدن قهرمانان استقبال می کردند.

شهرهای قدیمی یونان در ابتدا جایزه های معنوی به قهرمانان مسابقه می دادند مثلا ساخت مجسمه آنها و اعطای امتیاز میزبانی آیین های مذهبی به آنها اما به مرور زمان این جایزه های معنوی به جایزه مادی واختیارات ممتاز تبدیل شد.

مثلا شهرداری های قدیمی یونان تمام هزینه زندگی قهرمانان را تا آخر عمرش تامین می کردند و در مراسم جشن کرسی ویژه ای به قهرمانان اختصاص می دادند حتی بهترین جای سالن تئاتر را نیز در اختیار قهرمانان مسابقات المپیک قرار می دادند.

همچنین از قهرمانان مسابقات المپیک که برای سه بار قهرمان مسابقات المپیک شده بودند مجسمه هایی ساخته و در معابد شهر المپیاد نگهداری می شد.

گفتنی است مردم یونان قدیم قهرمانان المپیک خوش اندام را خدا می دانستند زمانی که بسیار واگیرداری همه گیری شد مردم پیش مجسمه های قهرمانان المپیک می رفتند و دعا می کردند یونانیان قدیم در پرستیدن قهرمانان المپیک گاه اغراق و غلو می کردند./مح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.