سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ازسرگیری انتقال مايحتاج نيروهاي ناتو در افغانستان از طريق پاکستان

انتقال مايحتاج نيروهاي ناتو در افغانستان از طريق پاکستان از سر گرفته شد

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، کامیونداران پاکستانی بعد از هفت ماه بار دیگر انتقال تجهیزات و مایحتاج نیروهای ناتو را به داخل افغانستان شروع کردند.

بازگشایی مسیر انتقال تجهیزات مورد نیاز ناتو از پاکستان به افغانستان در پی عذرخواهی واشنگتن به علت کشته شدن بیست و چهار نظامی پاکستان انجام شد. دولت پاکستان با بازگشایی مسیرهای انتقال تجهیزات مورد نیاز نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو در افغانستان به مرحله ای دردناک در روابط آمریکا و پاکستان پایان داد.

در هفت ماه گذشته هزاران کامیوندار پاکستان در بندر کراچی در انتظار رفع تنش دیپلماتیک در روابط اسلام آباد و واشنگتن بودند تا با بازگشایی مسیرهای انتقال تجهیزات ناتو به خاک افغانستان بار دیگر فعالیت خود را برای ناتو شروع کنند.

این فعالیت برای کامیونداران پاکستانی و رانندگان کامیون به علت حملات طالبان فعالیتی بسیار خطرناک و مرگبار است اما آنها به علت دستمزد نسبتا بالایی که در قبال این فعالیت دریافت می کنند تمایل داشتند از مدت ها پیش انتقال تجهیزات مورد نیاز ناتو را شروع کنند.

دولت اسلام آباد مسیرهای انتقال تجهیزات مورد نیاز ناتو را به تلافی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در ماه نوامبر گذشته به مقر نیروهای پاکستان و کشتن بیست و چهار نظامی پاکستان مسدود کرده بود. علاوه بر این پاکستان و آمریکا درباره میزان پولی که باید در قبال تردد این کامیون ها در خاک پاکستان به اسلام آباد پرداخت شود با هم اختلاف نظر داشتند. اعلام شد دولت آمریکا نپذیرفته که مبلغ 250 دلار را که پیش از این در قبال تردد هر کامیون به دولت پاکستان می پرداخت افزایش دهد.

در هفت ماه گذشته که مسیرهای انتقال مایحتاج نیروهای ناتو از پاکستان مسدود شده بود آمریکا ناچار شد برای تامین تجهیزات و مایحتاج نیروهای ناتو در افغانستان از مسیرهای طولانی تر و پرهزینه تر آسیای میانه استفاده کند.

انتظار می رود که دولت اسلام آباد کمک مالی جدیدی از آمریکا دریافت کند. زیرا واشنگتن قصد دارد ممنوعیت اعطای کمک یک میلیارد و 100 میلیون دلاری به پاکستان را که سال گذشته اعمال کرده بود لغو کند.

ناتوانی دولت اسلام آباد در جلوگیری از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی پاکستان با واکنش و نارضایتی شدید مردم این کشور مواجه شده است.

قبل از مسدود شدن مسیرهای داخل پاکستان روزانه 150 الی 200 کامیون حامل تجهیزات مورد نیاز نیروهای ناتو از پاکستان به سمت افغانستان حرکت می کرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.