سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارزش‌هاي دفاع مقدس همچون فرهنگ عاشورا بايد سرمشق باشد

مديران در طول سال هاي متمادي بايد به توليد آثاري بپردازند كه ارزش‌هاي دفاع مقدس را همچون فرهنگ عاشورا سرمشق و سرلوحه قرار دهند.

جمال شورجه كاگردان سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص سينماي دفاع مقدس اظهار داشت: با توجه به اين كه تلويزيون رسانه‌اي ملي و داراي مخاطب بسيار زيادي است براي انتقال فرهنگ دفاع مقدس در مقايسه با سينما مي‌تواند بهتر عمل كند.

وي در ادامه افزود: حداكثر مخاطبي كه براي مشاهده يك فيلم با محوريت دفاع مقدس سينما را انتخاب مي‌كند حدود 3 ميليون نفراست در حالي كه حداقل مخاطب اين نوع آثار از طريق تلويزيون بيش از 30 ميليون نفر است.

شورجه در خصوص نگاه مديران به آثار دفاع مقدس ابراز داشت: مديران در طول سال‌هاي متمادي بايد به توليد آثار بپردازند كه ارزش‌هاي دفاع مقدس را همچون فرهنگ عاشورا سرمشق و سرلوحه قرار دهند.

وي ادامه افزود: رشادت‌ها و فداكاري‌هاي رزمندگان ما در طول 8 سال دفاع مقدس بايد به صورت سريال ها و فيلم‌ةاي مناسب ارائه شوند تا جواناني كه اين قطع زماني را در ك نكردند بتواند مفهوم آن را دريابند.

شورجه در خصوص مسير تحول شخصيت‌هاي دفاع مقدس اذعان كرد: نويسندگان ما مي‌توانند با الهام گيري از شخصيت‌هاي واقعي دفاع مقدس و يا شخصيت‌هايي كه قرين و نزديك به اين افراد هستند در اين راستا گام بردارند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما اجازه خلق شخصيت‌هاي غلوآميز يا به اصطلاح كاريكاتوري و دور از ذهن را نداريم و شخصيت‌هاي فيلم بايد نشأت گرفته از واقعيت‌هاي دفاع مقدس باشند.

شورجه در ادامه افزود: نبايد از رئاليسم دفاع مقدس تخطي كنيم اما متاسفانه گاه شاهد اين موضوع هستيم كه برخي از شخصيت‌ها بر اثر كم توجهي و واهمه داشتن نويسندگان از شخصيت‌پردازي دچار شعارزدگي و خودسانسوري شده و واقعيت‌هاي دفاع مقدس ناديده گرفته مي‌شوند.

اين كارگردان سينما با اشاره به تفاوت‌هاي سينماي دفاع مقدس با سينماي جنگ اظهار داشت: با توجه به اين كه انقلاب كشورما با انقلاب ديگر كشورها تفاوت داشت، جنگ ما نيز متمايز از ديگر جنگ‌ها بود پس سينماي دفاع مقدس را نبايد با سينماي جنگ يكسان دانست.

وي در ادامه افزود: سينماي جنگ ملزومات و ساختار و قالب‌هاي خاص خودش را دارد كه سينماي شكل گرفته با عنوان دفاع مقدس هيچ يك از آنها را نمي‌پذيرد.

شورجه در پايان درخصوص دلايل ضعف سينماي دفاع مقدس خاطرنشان كرد: كمبود خود فيلم سازها، نبود حمايت از سينماي دفاع مقدس نبود سرمايه‌گذاري‌هاي مستمر دولتي، دشواري كار اين ژانر از سينما، كمبود بودجه و نامه‌نگاري‌هاي اداري باعث تضعيف سينماي دفاع مقدس شده كه در صورت ادامه اين روند بايد شاهد افول آفتاب فيلم‌هاي دفاع مقدس باشيم./ي2
برچسب ها: دفاع مقدس ، سینما ، شورجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.