سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجلس در هفته ای گذشت؛

از دغدغه دوباره لاریجانی و نمایندگان در خصوص گرانی تا پایان جنجال تصویب اعتبارنامه ها

مجلس در هفته گذشته بسیار پرکار بود و روزهای شلوغی را پشت سرگذاشت. از دغدغه دوباره لاریجانی و نمایندگان در خصوص گرانی گرفته تا پایان جنجال تصویب اعتبارنامه ها و انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود از مسائل عنوان شده در مجلس بود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در هفته گذشته ئیس دیوان محاسبات کل کشور، وزیر راه، مسکن و شهرسازی به مجلس گزارش دادند. وزیر ارشاد و فرمانده نیروز انتظامی درباره بدحجابی به وکلای ملت توضیح دادند. همچنین طرح جنجالی حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان رای نیاورد. 

*لاریجانی: وضعیت گرانی در جلسه سران قوا بررسی شد

در هفته گذشته علی لاریجانی در صحن علنی مجلس بار دیگر از وضعیت گرانی شکایت کرد و اظهار داشت: ساختار تقنینی و نظارتی مجلس در این مدت شکل گرفته است و باید از زمان بهره جست و کمیسیون‌های مجلس فعالانه مسائل عمده کشور را با حضور مسئولان مورد بررسی قرار دهند. وی ادامه داد: تعداد جلسات کمیسیون‌ها در هفته به 4 جلسه ارتقا یافت تا حجم مطالعات کمیسیون‌‌ها افزایش یابد.

رئیس مجلس با اشاره به جلسه اخیر سران قوا نیز گفت: در این جلسه که در هفته اخیر برگزار شد به بررسی وضعیت گرانی و راهکارها‌ی اصلاحات پرداخته شد و دولت مسئولینی را مامور کرد که در مورد نیازهای اصلی مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

لاریجانی بر همین اساس تاکید کرد: با فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها نتایج کار آنها مستقیما در مسیر تصمیم‌گیری‌های کشور تاثیر گذاشته و لازم است با توجه به شرایط کشور با روحیه تعاون و همکاری همه استعداد‌ها به سوی بهبود شرایط اقتصادی مردم و کمک به دولت برای تامین نیازهای مردم و جلوگیری از گرانی معطوف شود.

**گزارش رئیس دیوان محاسبات کل کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کل کشور در این هفته به مجلس آمد و به ارائه گزارشی از عملکرد این دیوان پرداخت و اظهار داشت: بدیهی است در مسیر انجام وظایف مصون از خطا و اشتباه نبوده‌ایم و امیدواریم مغفرت خداوند متعالی شامل حالمان شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: اعتقاد بنده و همکارانم بر این است که دیوان محاسبات می‌توان با تکیه بر تجربه یک قرن فعالیت بسترهای موجود و ایجاد زمینه‌های لازم نقش موثر خود را در توسعه کشور و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیل به اهداف سند چشم انداز در افق 1404 ایفا کند.

وی گفت: با ورود جدید به عرصه‌های جدید نظر هدفمند سازی یارانه‌ها محیط زیستی، اصل 44، مطالبات معوق بانکی و مالیاتی، سرمایه گذاری در بخش‌های بالا دستی نفت و گاز، نظارت به هنگام داشته‌ایم و از تکرار انحرافات مالی در حوزه‌های مذکور جلوگیری کرده و با بکار گیری روش‌های نوین حسابرسی از جمله نهادینه کردن حسابرسی عملکرد که برای کشور امری ضروری در سنجش بهره‌وری و کارآمدی فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی بوده تاکنون تعداد 172 فقره گزارش در حوزه‌های جدید و 370 فقره گزارش حسابرسی عملکرد تهیه شده است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: عدم دسترسی به موقع و سریع به اطلاعات و داده‌های حسابرسی ناشی از انجام امور به شیوه سنتی، علاوه بر افزایش هزینه و زمان، باعث کاهش دقت و کیفیت در انجام امور حسابرسی‌ها بوده که بر این اساس دیوان محاسبات با هدف رفع معضل اشاره شده و ایجاد تحول و به روز رسانی حسابرسی‌‌های خود، اقدام به ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی مصون به طرح سنا کرد که یکی از بزرگترین تحولات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشور است که از رهگذر آن بیش از 3700 نقطه فعال مالی در تمام دستگاه‌های تحت نظارت دیوان اعم از ملی و استانی به سامانه موصوف متصل می‌شود تا بدین طریق ضمن ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مالی و تسهیل در تهیه گزارش‌های تحویلی، موجبات بسط و توسعه نظارت سریع و به موقع و دقیق را در کشور فراهم سازد.

پس از آن نمایندگان مجلس طی یک رای‌گیری با رای از 235 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با ابقای مجدد عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان رئیس دیوان محاسبات موافقت کردند. همچنین امین حسین رحیمی هم توانست با رأی موافق 204 نماینده مجلس به عنوان دادستان دیوان محاسبات منصوب شود. 

**گزارش وزیر راه و شهر‌سازی به مجلس

علی نیکزاد وزیر مسکن و شهر سازی در سخنانی با اشاره به عملکرد خود در بحث مسکن و راه سازی گفت: به محض اینکه نمایندگان محترم رای اعتماد خود را به من اعلام کردند به سرعت ستاد لازم برای وزارت مسکن و شهر سازی ایجاد شد و 14 شرکت و سازمان مرتبط با این دو وزارتخانه سازماندهی شد و مدیران کل در استان‌ها مستقر شدند.

وی افزود: هم اکنون 491 طرح در بخش مسکن و راه سازی و یک هزار پروژه در بخش‌های مختلف حمل و نقلی صورت می‌پذیرد که مبلغ لازم برای اتمام آنها 70 هزار میلیارد تومان است.

نیکزاد با اشاره به پروژه‌های بخش راه آهن گفت: در سال 1390 نزدیک به 196 کیلومتر افتتاح راه آهن انجام شد که در سال 1391 به 670 کیلومتر خواهد رسید.

نیکزاد با اشاره به بحث آزاد راه‌‌ها در داخل کشور گفت: طول آزاد راه‌ها در داخل کشور 2 هزار و 106 کیلومتر است که 2 هزار و 291 کیلومتر نیز در دست احداث است و در سال 91 نیز 241 کیلومتر نیز آزاد راه افتتاح خواهد شد.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به کارهای صورت گرفته در بخش راه روستایی گفت: در حال 95 هزار کیلومتر آسفالت روستایی موجود است و راه شوسه موجود 21 هزار کیلومتر و خاکی موجود بیش از 25 هزار کیلومتر است و این یعنی از 150 هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور 95 هزار کیلومتر آن آسفالت می‌باشد.

نیکزاد گفت: در بحث حمل و نقل هوایی ما 102 فروند ناوگان هوایی را در دولت دهم و نهم اضافه کردیم که نسبت به قبل 331 درصد رشد داشته است و میزان صندلی از 19 هزار در ابتدای دولت نهم به 34 هزار و 185 صندلی رسیده است.

وزیر راه و شهر سازی در ادامه سخنان خود با اشاره به کارهای صورت گرفت در بخش حمل و نقل دریایی گفت: در بحث بنادر ظرفیت اسمی 172 میلیون تن است. اما بحث بارگیری در بنادر جمهوری اسلامی ایران 135 میلیون تن بوده است و این به معنای این است که بخش زیادی از ظرفیت منابع ما خالی است.

نیکزاد با اشاره به بحث تورم در بخش مسکن گفت: ما در طول سال 1388 تا سال 1390 علاوه بر اینکه تورم موجود کشور بر مسکن تاثیری نداشته است بلکه میزان آن را کاهش هم داده است.
وی افزود: با راه اندازی بخش مسکن مهر و صنعتی سازی مسکن میزان تورم در بخش مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت.

**انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90

این هفته یکی از دستورات جنجال برانگیز مجلس انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود بود. بحث ها از آنجا آغاز شد که هیات رئیسه مجلس فقط یک نفر را برای ریاست این کمیسیون به عنوان کاندیدا معرفی کرد و وقتی ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از همکاران خواست تا کارت‌ها جهت رای‌گیری را در میان نمایندگان توزیع کنند، تعداد زیادی از نمایندگان به این موضوع اعتراض کردند و کاندیدا شدن یک نفر را خلاف قانون دانستند.

از طرف دیگر زمزمه هایی درباره علاقه روح الله حسینیان برای تصدی ریاست کمیسیون اصل نود نیز مطرح شد که بی نتیجه ماند و پس از کلی بگو مگو میان وکلای ملت بالاخره نمایندگان با 130 رأی موافق و 77 رأی مخالف از 207 رأی مأخوذه ، محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ را به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس انتخاب کردند.

**سرانجام جنجال یک ماهه اعتبار نامه ها تمام شد و اعتبار نامه توکلی تایید شد

این هفته وکلای ملت باز هم موضوع "اعتبار‌نامه‌ها" را بررسی کرد، موضوعی که بعد از 1 ماه و هفت روز از آغاز رسمی مجلس نهم شورای اسلامی هنوز هم خیال دست بر داشتن از سر بهارستانی‌ها را نداشت.

عبدالرضا عزیزی که سخنگویی کمیسیون تحقیق را بر عهده دارد به پشت تریبون رفت و گزارش این کمیسیون را مبنی بر تائید اعتبار‌نامه احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات را قرائت کرد.
الله‌یار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون تحقیق مجلس به پشت تریبون رفت و در خصوص اعتبارنامه احمد توکلی منتخب مردم تهران، گفت که  ‌آقایان موسوی‌نژاد، ایرانپور و حسینی نمایندگانی بودند که به اعتبارنامه توکلی معترض بودند که این اعتراض در شعبه مربوطه رسیدگی شد و شعبه اعتبارنامه آقای توکلی را تایید کرد ولی بعد از اینکه معترضین به اعتراض خود اصرار داشتند کمیسیون تحقیق رسیدگی گسترده‌ای را شروع کرد و از معترضین در دو مرحله توضیح خواسته شد و از آقای توکلی هم خواستیم که توضیحات خود را در این رابطه ارائه دهد.

ملک‌شاهی ادامه داد: در نهایت ما از مراجع رسمی از جمله وزارت علوم و شورای نگهبان هم استعلام لازم را انجام دادیم و اعتبارنامه آقای توکلی را در کمیسیون تحقیق تایید کردیم.

اظهارات معترضان به اعتبار‌نامه احمد توکلی درباره مدرک دکتری وی، استفاده از ارز متاهلی به جای ارز مجردی، زمینی که تحت عنوان مدرسه فعالیت می‌کرد، بود که در نهایت استعلام های به عمل آمد و مشخص شد که احمد توکلی در هیچ یک از این امور متخلف نبوده و وی با بیان اینکه دست از مبارزه با فساد، انحراف، استبداد، قانون‌شکنی و رانت‌خواری نخواهم کشید اعتبار نامه اش تایید شد.

**بررسی موضوع امنیت اخلاقی-اجتماعی

یکی دیگر از دستورات این هفته مجلس، بررسی موضوع امنیت اخلاقی-اجتماعی با حضور وزیر ارشاد و فرمانده نیروی انتظامی بود.

حجت الاسلام آقا‌تهرانی در این باره گفت که امر به حجاب و عفاف امر به معروف و واجب عینی است و حجت الاسلام سالک نیز معتقد بود که ارتقای سطح درست کاری و صلاحیت کارکنان نیروی انتظامی ضروری است. کامران یکی دیگر از نمایندگان مجلس اظهار داشت که دستگا‌های فرهنگی مخاطبین خود را نمی‌شناسد و پژمان‌فر نیز اعلام کرد که سیاست درستی در مورد حجاب و عفاف نداریم. علی مطهری نیز گفت که وزیر ارشاد باید تابع اسلام باشد نه تابع مشایی.  
سخن نمایندگان که خاتمه یافت نوبت به فرمانده نیروی انتظامی رسید تا برای ایراد سخنان خود به پای تریبون مجلس برود،سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی درباره محدودیت اخلاقی- اجتماعی، اظهار داشت: در دهه 70 شاهد افزایش جرائم و ناهنجاری‌ها در کشور بودیم یعنی در این مقطع زمانی رشد سریع این جرائم را شاهد بودیم در حالی که نیروی انتظامی متناسب با نیازهای لازم تقویت نشده بود.

وی افزود: راهکارهای اجرای طرح عفاف و حجاب در دولت خاتمی به تصویب رسید و در ابتدای دولت احمدی نژاد برای اجرا ابلاغ شد و مسئولیت کار به وزیر ارشاد محول شد اما در میانه راه تشخیص داده شد که باید این وظیفه از وزارت ارشاد سلب و به وزارت کشور محول شود.

احمدی مقدم گفت: بیش از 95 درصد کسانی که در جریان اجرای این طرح به مرجع انتظامی هدایت شده‌اند، در دستگیری‌های بعدی نبودند و صرفا شاید 5 درصد این افراد مجددا دستگیر شدند که این موضوع نشاندهنده کارآمدی این اقدام است.

بعد از اظهارات سردار احمدی‌مقدم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای گزارش و توضیح به وکلای ملت باید به پشت تریبون مجلس می‌رفت، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اولویت‌های این وزارتخانه برای بحث فرهنگ عمومی گفت: یکی از اولویت‌های بسیار مهم ما در خصوص توجه فرهنگ عمومی بحث عفاف و حجاب است چرا که امروز تخریب عفاف و حجاب یکی از اهداف مهم غرب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان که در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقادی به بحث عفاف و حجاب وجود ندارد، گفت: من به عنوان وزیر هم نمی‌توانم در مورد سایر مجموعه‌ها چنین نظری بدهم. امروز تمام توجه این وزارتخانه بحث حجاب و عفاف متمرکز شده است.

حسینی گفت:‌ البته باید جلوی برخی از ریشه‌های نفوذ فرهنگ غربی که به وسیله مراکز خاص در سینما منتشر می‌شود مقابله خواهد شد.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در غیاب علی لاریجانی رئیس مجلس، ریاست صحن علنی پارلمان را بر عهده داشت طی سخنانی پس از پایان توضیحات وزیر ارشاد و سردار احمدی‌مقدم در خصوص موضوع امنیت اخلاقی و اجتماعی اظهار داشت: دغدغه جدی افکار عمومی از طریق نمایندگان به مسئولان کشور منعکس می‌شود و روشن است که اقدامات نیروی انتظامی در حوزه امنیت اخلاقی گوی سبقت را از دیگر دستگاه‌ها ربوده است.

وی با تشکر از نیروی انتظامی گفت: بعضاً برخی دستگاه‌های برنامه‌ریز و سیاست‌گذار نسبت به این موضوعات بی میل هستند و یا مقاومت‌هایی دارند.

باهنر در ادامه سخنان خود تصریح کرد: انجام اقدامات صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و قاعدتاً در این زمینه حتی اگر تخلفی از سوی مأموری اتفاق بیافتد می‌تواند اقدامات خوب آن دستگاه را خنثی کند. بنابراین مراقب باشید تا افراط و تفریط در برخوردها انجام نشود.

**تقی‌پور: حضور ماهواره‌ها در کشور به چالش فرهنگی ـ اجتماعی تبدیل شده است

در ادامه جلسات هفته گذشته مجلس شورای اسلامی وزیر ارتباطات به مجلس آمد و با بیان اینکه حضور ماهواره‌ها در کشور به چالش فرهنگی ـ اجتماعی تبدیل شده است، گفت: هم اکنون فضای فرکانسی کشور به شدت کنترل می‌شود، در شبکه مادر مخابرات و شبکه ترانزیت باید سرمایه‌گذاری انجام شود چرا که این دو بخش در تصدی دولت باقی ماند و نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

تقی پور میزان پوشش جاده‌های استانی تلفن همراه را به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در دستور کار وزارت ارتباطات ندانست و تصریح کرد: بیش از 96 درصد پوشش جاده‌ای انجام شده است.

به گفته وی، مواد 46 تا 49 قانون برنامه پنجم توسعه حاوی تکالیف خوبی برای وزارت ارتباطات است و ایجاد شبکه ملی ارتباطات از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است.

تقی‌پور از جمله برنامه‌های آینده وزارت ارتباطات را افزایش میزان پهنای باند از 63 گیگابیت بر ثانیه به 500 گیگابیت در ثانیه دانست و تصریح کرد: ارتقاء ظرفیت تلفن همراه و ثابت در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.

**بررسی مصوبات و طرح های دیگر مجلس

در ادامه جلسات علنی هفته گذشته مجلس طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان و طرح یک فوریتی تجهیز و بازسازی ناوگان هوایی آشیانه جمهوری اسلامی ایران رای نیاورد.

نمایندگان مجلس همچنین با یک فوریت طرح جامع رسانه‌های همگانی و فوریت ممنوع شدن عضویت کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در هیئت‌مدیره موافقت کردند.

همچنین مجلس طرح اعاده شده بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران از شورای نگهبان را به تصویب رساند و لایحه عضویت ایران در مؤسسه منطقه‌ای استانداردسازی را اصلاح کرد و لایحه موافقتنامه همکاری قضایی بین ایران و دولت خلق الجزایر به مجمع تشخیص فرستاد.

جلسه بعدی پارلمان اول مردادماه 1391رأس ساعت 8 صبح با دستور کار رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود. پ3/

برچسب ها: مجلس ، لاریجانی ، مصوبات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.