سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/

از مرگ تیمور گور تا ساخت ساعت "بيگ بن"

انعقاد پيمان "سعد آباد" در تهران، مرگ "تيمور گوركاني" سرسلسله‏ تيموريان، رحلت آيت ‏اللَّه "نخودكي"، درگذشت "ادوارد براون" و ساخت ساعت معروف "بيگ بن" در انگلستان از مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 17 تير 1391 خورشیدی، 17 شعبان 1433 هجری و 7جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

انعقاد پيمان "سعد آباد" در تهران (1316 ش)

در هفدهم تيرماه 1316 ش برابر با هشتم ژوئيه 1937 م، با تحريك انگلستان و براي قرار دادن شوروي در حلقه محاصره پيمان دوستي و عدم تجاوز بين ايران، تركيه، افغانستان و عراق در كاخ سعدآباد تهران به امضا رسيد. به موجب اين پيمان، اين دولت‏ها متعهد شدند كه سياست خارجي هماهنگي داشته باشند و در مقابله با خطر كمونيسم كه هر يك از دولت‏هاي آنان را تهديد می کرد، از هم حمايت  کتند. همچنين دولت‏هاي عضو ضمن اين كه نبايد در امور داخلي هم دخالت كنند، بايد در كليه اختلافات بين المللي كه با منافع آنان مربوط است، مشورت نمايند و عمليات تجاوزكارانه عليه هم نداشته باشند.

رحلت فقيه بزرگوار آيت ‏اللَّه "شيخ حسنعلي اصفهاني" معروف به "نخودكي" (1361ق)


آيت‏ اللَّه شيخ حسنعلي اصفهاني معروف به نخودكي در نيمه‏ ذي‏قعده سال 1279 قمري در اصفهان ديده به جهان گشود. وي با مراقبت حاج محمدصادق فولادي تحصيلات مقدماتي را در اصفهان فرا گرفت. آن گاه از محضر آخوند ملامحمد كاشي، جهانگيرخان و حاج سيد سينا بهره برد. سپس به نجف اشرف عزيمت نمود و در محضر بزرگاني چون سيدمحمد فشاركي، سيد مرتضي كشميري و ملااسماعيل قره‏ باغي تلمذ نمود. آيت ‏اللَّه نخودكي پس از مراجعت از نجف اشرف در مشهد مقدس اقامت گزيد. وی علاوه بر تدريس و تحقيق و عبادت بسيار، به مستمندان و نيازمندان توجه ويژه ‏اي داشت. آيت اللَّه نخودكي سرانجام در 17 شعبان 1361 قمري وفات يافت و در جنب ايوان عباسي (مقابل صحن ايوان طلا) در حرم حضرت رضا(ع) مدفون گرديد.

شهادت آيت‏ اللَّه "محمد مهدي رباني املشي"  (1364ش)

آيت ‏اللَّه شيخ محمدمهدي رباني املشي در سال 1313 ش در قم متولد شد. پس از طي مراحل مقدماتي و سطح حوزه، از محضر بزرگاني چون آيت‏ اللَّه بروجردي و امام خميني(ره) استفاده نمود. وی در قيام 15 خرداد 1342 فعالانه در خدمت نهضت اسلامي بود و با انجام سفرهاي مختلف، به سخنراني‏ هاي تندي عليه رژيم مي‏ پرداخت و در اين راه متحمل شش سال زندان و شكنجه و شش سال تبعيد گرديد. ایشان پس از پيروزي انقلاب مسئوليت‏هاي مختلفي را عهده ‏دار بود كه عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دادستاني كل كشور، عضويت شوراي عالي قضايي، عضويت در شوراي نگهبان و نمايندگي مجلس خبرگان از آن جمله ‏اند. سرانجام اين عالم رباني و مجاهد نستوه، در هفدهم تيرماه 1364 ش در 51 سالگي به شهادت رسيد و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

درگذشت "محمد علي ناصح" اديب و شاعر معاصر (1365 ش)

محمدعلي ناصح، متخلص به ناصح در سال 1278 در تهران به دنيا آمد و علاوه بر فراگيري علوم جديد به آموختن علوم قديمه نيز پرداخت. ناصح از سال 1297 كه انجمن ادبي ايران به همت وحيد دستگردي در تهران تأسيس شد از اعضاي آن بود. او بعدها رياست اين انجمن را تا پايان عمر به عهده گرفت. شرح بوستان سعدي، شرح حال خاقاني شرواني و نيز ديوان اشعار، از او به جاي مانده است. محمدعلي ناصح به هنگام فوت، 87 سال داشت.

رحلت فيلسوف شهير معاصر آيت اللَّه دكتر "مهدي حائري يزدي" (1378 ش)

آيت اللَّه دكتر شيخ مهدي حائري يزدي درسال 1301 ش به دنيا آمد. پس از گذراندن مقدمات و سطوح عاليه در اين شهر نزد برادر بزرگوارش، آيت اللَّه مرتضي حائري و آيت اللَّه سيد محمدرضا گلپايگاني، در محضر پر فيض حضرت امام خميني(ره)، سيدمحمد حجت كوه كمره‏ اي، سيدمحمدتقي خوانساري و سيد حسين بروجردي به فراگيري دروس خارج فقه و اصول پرداخت و مباني علمي خويش را استوار ساخت. آيت اللَّه مهدي حائري، در سال 1329 ش، با تصويب آيت اللَّه بروجردي، براي نظارت بر متون درسي ديني و فرهنگ كشور به تهران رفت. در سال 1339 ش، برای رسيدگي به امور شيعيان آنجا به نمايندگي آيت اللَّه بروجردي، رهسپار آمريكا شد. اين عالم بزرگوار، دوره دكتراي خود را در دانشگاه ميشيگان و تورنتو با درجه ممتاز گذرانيد.

آيت‏ اللَّه مهدي حائري در سال‏هاي اقامت در آمريكا ضمن تدريس فقه، فلسفه و ادبيات فارسي در دانشگاه‏ هاي آمريكا، در ده‏ ها سمينار و كنفرانس علمي و فلسفي شركت جُست و با ايراد سخنراني‏هاي متعدد، استواري و عظمت فلسفه و كلام اسلامي را در محافل غرب به همگان نماياند. ايشان در سال 1358 به ايران بازگشت و به كارهاي علمي خود ادامه داد. كاوش‏هاي عقل نظري، علوم قرآن، متافيزيك و حكمت و حكومت، برخي از آثار اين استاد فرهيخته به شمار مي‏روند. سرانجام آن فيلسوف بزرگ در 17 تيرماه 1378 بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

درگذشت آيت‏ اللَّه "سيدمحمدحسين حسيني تهراني" (1374 ش)

آيت‏ اللَّه سيدمحمدحسين حسيني تهراني در سال 1305 ش در تهران ديده به جهان گشود. وي در نوجواني وارد حوزه علميه قم شد و در محضر علماي بزرگي چون آيات عظام سيد حسين بروجردي، سيد محمد محقق داماد و علامه طباطبايي تلمذ کرد. در 25 سالگي به نجف رفت و از استاداني نظير حضرات آيات سيد ابوالقاسم خويي و سيد محمود شاهرودي بهره‏ ها برد و پس از هفت سال و طي مدارج عالي علمي به تهران بازگشت و به اشاعه مكتب تشيع و ابلاغ رسالت ديني همت گماشت.

ایشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به مشهد عزيمت كرد و به تدريس و تربيت شاگردان و راهنمايي مؤمنين پرداخت. از اين عالم بزرگوار بيش از 40 عنوان كتاب در 75 جلد برجاي مانده است از جمله امام‏ شناسي در 18 جلد، معادشناسي در 10 جلد، مهر تابان، روح مجرد و نيز نور ملكوت قرآن در 4 جلد. اين عالم فرزانه سرانجام در 17 تير 1374 ش در 69 سالگي دار فاني را وداع گفت و در صحن مطهر حضرت امام رضا(علیه السلام) مدفون گرديد.

مرگ "تيمور گوركاني" سرسلسله‏ تيموريان(807 ق)

تيمور گوركاني در سال 736 ق در نزديك سمرقند به دنيا آمد. در ابتدا، به خدمت يكي از امراي ماوراءالنهر درآمد و درجات ترقي را پيمود. او پس از چندين بار لشكركشي به خوارزم، آن شهر را تصرف كرد. تيمور در دوران حكومت چهل ساله‏ خود بارها به شهرها و مناطق گوناگون حمله برد و صدها هزار نفر را از دم تيغ گذراند. يورش‏هاي سه،پنج و هفت ساله‏ او باعث ويراني قسمت عمده‏ شهرهاي آن دوران گرديد. وي در آخرين مرحله قصد تصرف چين را در سر مي‏پروراند كه اجل، مهلت كشتار دوباره به او نداد و جانش را گرفت. كشور او از ديوار چين تا درياي مديترانه امتداد داشت ولي جانشينان تيمور اين اراضي را بين خود تقسيم كردند و امپراطوري او، متلاشي شد.

درگذشت "ادوارد براون" اديب و خاورشناس معروف انگليسي (1926م)


ادوارد گِرَنْويل براوْنْ، خاورشناس معروف انگليسي در هفتم فوريه 1862م در نيوكاسل انگلستان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته پزشكي در دانشگاه كمبريج به پايان رسانيد اما علاقه فراوانش به ادبيات مشرق زمين باعث شد تا در 25 سالگي به ايران عزيمت کند. نتيجه اين سفرش به ايران، در كتاب يك سال در ميان ايرانيان تشريح گرديد. براون زبان فارسي را وسيله‏ اي براي انتقال تفكر و تمدن ايرانيان مي‏دانست. از اين رو كتاب‏هاي متعددي اعم از تاليف و تصحيح در مورد تاريخ و ادبيات اين مرز و بوم از خود به يادگار گذاشت.

وی علاوه بر تدريس، به تاليف و تصنيف درباره موضوعات ادبي و تاريخي ايراني و اسلامي و نشر كتب از روي نسخه ‏هاي دست‏نويس مي‏ پرداخت و در اين راه تلاش فراواني از خود نشان داد. كتابهای تاريخ ادبيات ايران در 4 جلد به عنوان اولين و كامل‏ترين تاريخ ادبيات فارسي، تاريخ پزشكي عرب شامل چهار خطابه درباره جايگاه علم طب در ميان اعراب قبل از اسلام تا چند قرن پس از آن و نيز كتاب انقلاب ايران درباره واقعه نهضت مشروطه از جمله‏ آثار او هستند. ادوارد براون ساليان طولاني به تدريس زبان فارسي و عربي در دانشگاه كمبريج مشغول بود تا اين‏كه در هفتم ژوئيه 1926م در 54 سالگي درگذشت.

درگذشت خانم "گابريلا ميسْتْرال" شاعر بزرگ امريكاي لاتين (1957م):

گابْريلا ميسْتْرالْ نام مستعاري است كه يكي از برجسته ‏ترين شاعران زن شيلي در زير پوشش آن، سخنان موزون و دلپسند خود را به جهان ادب عرضه كرده است. خانم لوسيا گودوي آلكاواگا شاعر و اديب معروف امريكاي لاتين در هفتم آوريل 1889م در دهكده دور افتاده ‏اي در شيلي پاي به صحنه وجود گذاشت. چون در ده آنها مدرسه‏ نبود، بدون آموزشي رسمي، آموزش‏هاي پايه را فرا گرفت و با كوشش فراوان توانست در پايان تحصيلات خود، به مقام آموزگاري كودكان ده برسد. وی در ادامه از طرف آموزش و پرورش شيلي به عنوان رايزن آموزشي و در نهایت، به نمايندگي مردم شيلي در جامعه ملل و پس ازآن در سازمان ملل متحد برگزيده شد.

آوازه شاعري گابريلا ميسترال، از شركت در يك مسابقه ادبي در سال 1913م و دريافت جايزه نخست آن آغاز گرديد، اما برخلاف بيشتر زنان سخن‏سراي امريكاي جنوبي، در هيچ يك از سروده ‏هايش، نشانه ‏اي از شورهاي سوزان جسماني نيست، از اين‏روست كه وي را يكي از سنگينْ‏ سخن‏ترين شاعران زن قرن بيستم به شمار آورده ‏اند. او در بسياري از اشعارش به ستايش احساسات و عواطف مادري مي‏پردازد. در سال 1945م به خاطر داستان معروف "دعا به خاطر آنها كه خودكشي كردند"، موفق به اخذ جايزه ادبي نوبل گرديد. وی سرانجام در هفتم ژوئيه 1957م در 68 سالگي در نيويورك درگذشت و در شهر سانتياگو پايتخت شيلي به خاك سپرده شد.

تولد "سرگئي آيزْنِشْتايْنْ" كارگردان معروف سينماي جهان (1898م)

سرگئي آيزنشتاين نظريه پرداز و كارگردان سينما در روسيه متولد شد. او در سال 1924 ميلادي نخستين فيلم خود «اعتصاب» را كارگرداني كرد اما دومين فيلم او رزمناو پوتمكين تحول و دگرگوني عظيمي در تاريخ سينماي جهان ايجاد نمود و اين تحوي به كار گرفتن هنر مونتاژ در تصاوير پراكنده فيلمها بود. اكتبر، پايان زندگي و كهنه ونو از ديگر آثار اين كارگردان روسي بشمار مي رود.

برخي از رويدادهاي 7 جولای

1753: پارلمان انگلستان قانون اعطاي تابعيت انگلستان به يهوديان را تصويب كرد.

1815: نيروهاي متحدين پس از شكست ناپلئون در جنگ واترلو و تسليم شدنش، وارد پاريس شدند.

1848: تولد پل گوگن نقاش فرانسوی و یکی از مهمترین چهره‌های سبک پسادریافتگری.

1854: ساخت ساعت معروف "بيگ بن" در انگلستان

1937: با تعرض ارتش ژاپن به حومه پكن، جنگ پرتلفات ژاپن با چين اغاز شد.

1966: (1345): قانون ايجاد شوراهاي داوري در مناطق شهري ايران لازم الاجرا شد.

1966: ( 1345) : ايران داراي خطوط هواپيمايي ملي (دولتي) در سطح بين المللي شد.

1978: روز ملي و استقلال "جزاير سليمان"

1982: به آتش كشيده شدن سفارت امريكا در قطر

1978: تولد ویتوریو دسیکا (1974- 1902)  کارگردان، بازیگر معاصر ایتالیایی و از پیشگامان نئورالیسم سینما

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، رخداد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.