سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برپايي نمايشگاه قرآن كريم به خط شكسته نستعليق در سعد آباد

نمايشگاه قرآن كريم به خط شكسته نستعليق اثر "عليرضا بابايي" 14 تير در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد برپا شد.

رضا مشعشعي،پژوهشگر خوشنويس به خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت:با ورود دين اسلام و ناآشنايي ايرانيان با كلام وحي از همان آغاز هنرمندان با ذوق هنري خود به كتابت و تزيين آيات الهي پرداختند و در دوره‌هاي بعد با استفاده از انواع گوناگون خط و تذهيب آثار بي‌بديل و ماندگار از خود به جاي گذاشتند كه زينت نخستين موزه هاي سراسر دنيا است.
وي افزود:با پيدايش و تكامل خط شكسته اين شيوه نگارش در خلق برخي آثار شعر و ادب به كارگرفته شد.
مشعشعي تصريح كرد:در تحرير خط شكسته بيشتر با تزئين و ارزش هاي بصري مورد توجه است و در نوشتن اين خط معمواً از تركيبات فشرده و منسجم از چند خط كرسي استفاده مي‌وشد.
اين پژوهشگر خوشنويسي بيان كرد:اين خط به گونه‌اي طراحي نشده كه اعراب و علائم بر روي حروف چون خط نسخ اعمال شود به همين دليل بهره‌مندي از اين نوع خط  موجب دشواري در تلاوت قرآن و دستيابي درست به مفاهيم قرآن خواهد بود و بديهي است خط شكسته مناسب كتابت كلام وحي نيست.
وي اظهار داشت:نگارش كتاب قرآن كريم به خط شكسته نستعليق در سال 1388 با همت "استاد جليلوند" كه با حمايت‌هاي بي‌دريغشان موجب خلق اين اثر كم نظير و ارزشمندند كه به خط عليرضا بابايي و تذهيب "داريوش جليليان" آغاز شد.
نمايشگاه قرآن كريم به خط شكسته نستعليق 14 تا 25 تير در موزه خط و كتابت ميرعماد واقع در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد برپاست./ه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.