سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرید "تلویزیون" به چه قیمت؟

مناسب بودن یك تلویزیون با كیفیت HD فقط به بزرگ بودن صفحه نمایش آن ختم نمی شود.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران اگر برای خرید آنها تصمیم قطعی گرفته اید، هنوز باید از بین مدل پلاسما و یا LCD (ال.سی.دی) یكی را برگزینید. شاید این دو مدل تلویزیون از نظر ظاهری تفاوت های چشمگیری با هم نداشته باشند، اما تكنولوژی به كار رفته در هر یك كاملاً متفاوت است. اگر قصد خرید تلویزیون 42 اینچی و یا كمتر را دارید LCD بخرید، اما اگر می خواهید 42 اینچ به بالا بخرید، باید بر حسب نیاز و مورد استفاده خود ببینید كه تكنولوژی به كار رفته در كدام مورد با نیازهای شما همخوانی دارد و همچنین چه مقدار بودجه برای این كار در نظر گرفته اید.اكثر ست هایی كه در حال حاضر در بازار وجود دارند چه LCD و چه پلاسما هر دو دارای صفحه نمایشگر عریض (Wide Screen) می باشند. صفحه عریض یا كشیده به این معناست كه طول صفحه نمایش نسبت به عرض آن بیشتر باشد كه به صورت استاندارد با تناسب عددی 16:9 برای همه تلویزیون های HD در نظر گرفته می شود و در نتیجه تصویری كه بیننده مشاهده می كند مستطیلی تر می باشد.

پلاسما

در حال حاضر كلیه تلویزیون های پلاسمایی كه در بازار وجود دارند با كیفیت HD عرضه می شوند. سایز صفحه نمایشگر این تلویزیون ها از 37 اینچ شروع شده و تا 65 اینچ ادامه پیدا می كند. البته انواع 150 اینچی آنها هم ساخته شده است كه فقط برای مصارف نمایشگاهی به كمپانی های بزرگ فروخته شده. قیمت این تلویزیون ها از 700 هزار تومان شروع شده و تا 2 میلیون تومان هم افزایش پیدا می كند. برخی از انواع 60 تا 65 اینچی آنها هم هستند كه دارای قیمتی نزدیك به 5 میلیون تومان می باشند.

تلویزیون های پلاسما اصولاً دارای كنتراست رنگی بالایی می باشند و تشخیص رنگ سفید و سیاه و خاكستری در آنها بالاستو به همین دلیل تصویری كه فرد در نمایشگر پلاسما مشاهده می كند نسبت به تصویر LCD از وضوح بالاتری برخوردار می باشد. این ویژگی منحصر بفرد سبب می شود كه تصاویر اكشن و تند با كیفیت مطلوبی نمایش داده شوند و تصاویر دچار سكته و یا شطرنجی شدن نشوند. یكی از مشكلات تلویزیون های پلاسما این است كه طوری برنامه ریزی شده اند كه كیفیت برنامه های تلویزیونی معمولی و سایر DVD های معمولی را نیز به كیفیت HD تبدیل می كنند و همین امر سبب می شود تصویری خروجی قدری كدر، خشك، و خشن شود.

گرانترین تلویزیون پلاسما مدل های 1080p هستند كه رزولوشن تصویر آنها 1920 در 1080 است. هر چقدر صفحه تلویزیون پلاسما كوچكتر باشد، برای دریافت تصاویر با كیفیت بهتر باید به آن نزدیكتر شد. به عنوان مثال بهترین وضعیت قرار گرفتن از یك تلویزیون پلاسمای 50 اینچی چیزی در حدود 4 متری آن است و تنها در این فاصله است كه قادر به دریافت وضوح اصلی تصاویر خواهید بود.

مانند CRT (لامپ تصویرهای معمولی) تلویزیون های پلاسما نیز برای تولید نور از سنسورهای فسفری استفاده می شود. از اینرو اگر صفحه نمایش برای مدت زمان زیادی بر روی یك تصویر بدون حرمت باقی بماند، لامپ تصویر تلویزیون می سوزد. كه البته شما می توانید با قرار دادن نمایشگر بر روی وضعیت نرمال و تنظیم نور از این مشكل جلوگیری بعمل آورید.

یكی دیگر از مواردی كه در مورد ست پلاسما باید به آن توجه كرد سیستم صوتی (Audio System) آن می باشد. تلویزیون های پلاسما فقط دارای بلندگوهایی بر روی خود تلویزیون هستند كه یا در دو طرف و یا در زیر آن جای می گیرند و شامل بلندگوهای جانبی برای پخش قوی تر صدا نیستند و اگر خواهان برخورداری از صدای قوی و با كیفیت هستید باید هزینه ای را به صورت جداگانه برای خرید اسپیكر بپردازید.

 

LCD

صفحه های نمایش LCD از 15 اینچ شروع شده و تا 65 اینچ ادامه پیدا می كنند و همگی مجهز به اسپیكر و تیونر می باشند. از نظر قیمتی انواع 21 تا 24 اینچی آن را می توان با مبلغی نزدیك به 400 هزار تومان خریداری كرد. از آنجایی كه اخیراً قیمت ها افت چشمگیری داشته اند قیمت مدل های 50 اینچی هم كاهش پیدا كرده و پیش بینی می شود كه تا چندی دیگر با قیمت تلویزیون های پلاسما برابری كنند. بر طبق برآوردها قیمت این تلویزون امسال در مقایسه با سال گذشته چیزی در دود 22% كاهش دربرداشته.

معمولاً وضوح تصویر LCD به خاطر پایین بودن میزان كنتراست رنگ آن از رقیب خود پلاسما پایین تر است. به این معنا كه زمان بیشتری را می برد تا بتواند تفاوت میان رنگ های سفید و مشكی را تشخیص دهد. كه این مسئله به ویژه در تصاویر فیلم های اكشن و حركات تند و گاهی اوقات بازی های ورزشی باعث كاهش كیفیت تصویر می شود. توجه داشته باشید كه این كند بود تشخیص رنگ در میلی ثانیه مطرح می شود؛ اما با پیشرفت تكنولوژی این مشكل نیز در حال برطرف شدن است.

تلویزیون های LCD در حدود 1 تا 2 اینچ باریكتر از تلویزیون های پلاسما هستند و در هنگام تماشا باید در زاویه ی مشخصی نسبت به آن قرار بگیریم یعنی در صورت بلند شدن، نشستن، و یا تغییر زاویه شاهد تغییر كیفیت، وضوح، و شفافیت تصاویر هستیم كه در تلویزیون پلاسما یك چنین مشكلی وجود ندارد. اما از طرف دیگر LCD مشكل سوختن لامپ تصویر را ندارد، صفحه نمایشگر آن در اتاق های خیلی روشن هم قابل دیدن است و دارای كلیه استاندارهای مورد نیاز برای یك تلویزیون می باشد. به نرمی كار می كند، و در زمان كار كردن گرم نمی شوند و نیاز به فن های خنك كننده پر سر صدای پلاسما هم ندارند.

یكی دیگر از مزایای LCD های باریك این است كه به شما اجازه می دهند آنها را هر كجا كه دوست داشته باشید قرار دهید و حمل و نقل و جابجایی آنها نیز راحت است.

مهم: میزان كنتراست

كنتراست رنگ معیاری است برای تشخیص تفاوت موجود میان روشنترین سفید و تیره ترین سیاهی كه در یك لحظه از جلوی چشمان ما می گذرد. هر چقدر كنتراست بالاتر باشد، صفحه نمایش توانایی نمایش تصاویر واضح تری را دارد. در حقیقت می توان به آن به عنوان فیلتری نگاه كرد كه توانایی جذب و انعكاس نور را افزایش داده ، فشار زیادی به چشم وارد نمی كند و مبین میزان e-tone یا همان تفاوت میان تم سیاه و سفید است. به زبان ساده تر می توان گفت كه هر چقدر كنتراست رنگ بیشتر باشد، كیفیت تصویر نیز بالاتر می رود. میزان كنتراست رنگ تلویزیون های LCD از 600:1 شروع می شود و این در حالی است كه این رقم در تلویزیون های پلاسما 1000:1 می باشد و در اینجا برتری پلاسما نسبت به LCD كاملاً روشن می شود.

مهم: نسبت پهنا به ارتفاع

این مورد ارتباط بین طول تصویر نسبت به عرض آنرا مشخص می كند. نسبت فوق در تلویزیون های نسل گذشته چیزی در حدود 4:3 بوده. این رقم در مدل های صفحه عریض امروزی 16:9 می باشد. و دلیل نمایش بهتر DVD ها در این تلویزیون ها نیز همین مورد است چراكه كلیه فیلم ها از 50 سال پیش تا كنون با اسپكت 1.85:1 ساخته شده اند كه خیلی نزدیك به نسبت تلویزیون صفحه عریض كه 16:9 است یا 1.78:1 می باشد.

DVI (آرایه تصویری دیجیتال)

یكی از پر كیفیت ترین انواع ورودی هاست. این سیستم اتصال دیجیتالی تصاویر می تواند تنها با كمك یك آدابپتور به سیستم هایی كه دارای خروجی HDMI هستند متصل گردد. همچنین می توان از آن برای اتصال تلویزیون به كامپیوتر نیز كمك گرفت كه به این منظور یك سیم مخصوص به انضمام سوكت مولتی پین مورد نیاز است.

HDMI (آرایه كیفی مولتی مدیا)

می توان گفت این مشخصه همان سیستم DVI است با این تفاوت كه صدای دیجیتال و لینك كنترل هم به آن اضافه شده و در شمار اصلی ترین مشخصه های تلویزیون های نسل جدید قرار می گیرد. برای اتصال Blue-Ray به تلویزیون نیز از همین مورد استفاده می شود. باید موقع خرید به این مطلب توجه كنید كه تلویزیون منتخب شما دارای چند ورودی HDMI می باشد. سعی كنید حداقل 3 تا 4 ورودی HDMI داشته باشد تا بتوانید در آن واحد دستگاههای مختلفی را به آن متصل نمایید. شركت های بزرگ تولیدی برای این قسمت نام انحصاری و تبلیغاتی مخصوص به خودشان را انتخاب می كنند. به عنوان مثال توشیبا نام CE-Link و سامسونگ نام Anynet را برای انتخاب كرده است.

مهم: رزولوشن

رزولوشن به توانایی نمایش یا تشخیص تعداد زیادی پیكسل در واحد مساحت اطلاق می گردد. نمایشگرهای غیر CRT مانند تلویزیون های پلاسما و LCD دارای آرایه های ثابت تعداد پیكسل می باشند به این معناكه دارای ردیف ها و ستون هایی هستند كه در هر لحظه خاموش و روشن می شوند تا رنگ های مورد نظر را تولید نمایند. در هر ستون و در هر ردیف تعداد پیكسل های معینی وجود دارند مثلاً برخی از نمایشگرها دارای رزولوشن 640 در 480 و برخی دیگر 1280 در 720 هستند. میزان كنتراست و رزولوشن دو عامل اساسی و موثر بر روی كیفیت تصاویر می باشند.

كیفیت رزولوشن های دیجیتال فعلی در یكی از 5 فرمت زیر ارائه می شود: 480i ، 480p ، 720p ، 1080i و 1080p كه فرمت 480i همان فرمتی است كه در تلویزیون های آنالوگ قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت. با توجه به تفاوت قیمت ناچیزی كه میان مدل های 720p و 1080p وجود دارد، ما به شما توصیه می كنیم كه از بین این دو مدل، 1080p را انتخاب كنید. به هر حال تلویزیون وسیله ای است كه می خواهید سالیان دراز از آن استفاده كنید بنا براین بهتر است از همین حالا سرمایه گذاری مطمئن و درستی بر روی آن داشته باشید.

قدری مهم: اندازه صفحه نمایش

سایز صفحه نمایش مهم است. البته تنها به این دلیل كه شما بودجه خرید یك تلویزیونی 65 اینچی را دارید به آن معنا نیست كه حتماً باید آنرا خریداری نمایید. در نظر بگیرید كه می خواهید تلویزیون را در چه فضایی قرار بدهید. برای تعیین بهترین محل قرار گرفتن از تلویزیون اندازه صفحه نمایشگر (به اینچ) را در عدد 2 ضرب كنید. عدد بدست آمده مبین بهترین فاصله شما برای تماشای تلویزیون است. ماشین حساب ها را آماده كنید: به عنوان مثال یك تلویزیون 52 اینچی ا در نظر می گیریم؛ بهترین نقطه برای تماشای این تلویزیون قرار گرفتن در فاصله 104 اینجی از آن می باشد یعنی در حدود 8.6 فوت عقب تر از تلویزیون. البته لازم نیست بطور 100% یك نقطه مشخص را به عنوان مركز تماشای تلویزیون در نظر بگیرید، فقط هنگام خرید به این نكته هم توجه داشته باشید.

قدری مهم: تیونر داخلی

بیشتر تلویزوین های صفحه مسطح دارای تیونر مخصوص برای گرفتن برنامه تلویزیون های آنالوگ هستند ولی برخی از انواع تجاری این تلویزیون ها فاقد تیونرهای داخلی هستند. این اتفاق بیشتر در تلویزیون های پلاسما روی می دهد. به هر حال اگر تمام برنامه های خود را از طریق شبكه های دیجیتال دریافت می كنید، نیازی نیست تلویزیون شما دارای چنین آیتمی باشد، اما اگر می خواهید برنامه های پخش شده از شبكه های آنالوگ را هم دریافت كنید باید تلویزیونی بخرید كه دارای تیونر داخلی باشد تا تصویر واضحی را مشاهده كنید.

قدری مهم: توانایی پویاسازی (Refreshing)

میزان پویا سازی به تعداد تصاویر جدیدی اطلاق می شود كه در واحد ثانیه روی صفحه تلویزیون نقش می بندد. استاندارد پویاسازی 60 بار در ثانیه و یا 60 هرتز می باشد. اخیراً انواعی از LCD ها به بازار عرضه شده اند كه نرخ پویا سازی آنها 120 هرتز می باشد. این مزیت كمك می كند كه تصاویر تند و پشت سرهم دیگر در LCD ها تار و منقطع دیده نشوند. اشكال اصلی این است كه اگر از تكنولوژیی بالایی به این منظور بهره گرفته شود تصاویر با كیفیت خوبی پخش می شوند، اما اگر این كار با استفاده از تكنولوژی پایین و محدود انجام پذیرد سبب می شود تصاویر غیر طبیعی جلوه كنند. روی برخی از ریموت كنترل های تلویزیون ها مستقیم خاموش كردن پویا سازی وجود دارد كه اگر تمایلی به استفاده از آن نداشته باشید، می توانید آنرا خاموش كنید.

امكانات فرعی: پرت USB

برخی از تلویزیون های HD مجهز به پرت USB می باشند. از این طریق می توانید حافظه های جانبی را به تلویزیون اتصال داده و از آن طریق عكس، كلیپ های ویدوئویی، و یا موسقی را از تلویزیون پخش كنید. هر كس بسته به نیاز خود می تواند نوع مورد نظر خود را انتخاب كند.

برچسب ها: تلویزیون ، lcd ، پلاسما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.