سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هيأت علمي پژوهشكده مهدويت تأكيد كرد

مردم در عصر انتظار خوش خلق و صبور باشند

دوري مردم از گنــــاه و گــرايش آنها به ارزش‌هاي اخلاقي تأثيرات شگرفي در جامعه به وجود مي‌آورد كه ما مي‌توانيم اين تأثيرات را در سايه گفتمان مهدويت ايجاد كنيم و جامعه‌اي كه چنين گفتماني در آن حاكم است، جامعه‌اي سالم و معنوي است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر جواد جعفري، عضو هيأت علمي و معاون پژوهشي پژوهشكده مهدويت (مؤسسه آينده روشن) در گفت‌وگو با خبرنگار درخصوص تأثير ترويج گفتمان مهدويت در جامعه گفت: در روايات بر نقش انسان‌ها در تعجيل و زمينه‌سازي براي ظهور تأكيد شده است و با توجه به همين روايات ما معتقديم كه ظهور امام(عج) در عين حال كه به مشيت الهي انجام مي‌شود اما اين مشيت بستگي به فعل و اراده مردم دارد و زماني ظهور صورت مي‌گيرد كه مردم آمادگي آن را داشته باشند.

نويسنده كتاب «ديدار در عصر غيبت از نفي تا اثبات» با تأكيد بر اينكه آمادگي و معرفت مردم در تعجيل يا تأخير ظهور نقش دارد، بيان كرد: امام زمان(عج) در نامه‌اي كه به شيخ مفيد نوشتند بر اين نكته اشاره مي‌كنند كه اگر شيعيان اجتماع قلبي مي‌داشتند بر وفاي به عهدهايي كه بر عهده آنهاست هر آينه ديدار با ما تسريع مي‌شد. امام زمان(عج) در ادامه اين نامه مي‌فرمايند: اعمال بد مردم ما را از آنها دور نگه داشته است. معاون پژوهشي مؤسسه آينده روشن اضافه كرد: چنين تعبيرات و رواياتي نشان مي‌دهد كه اگر مردم به سوي ارزش‌هاي متعالي حركت كنند، ظهور نزديك مي‌شود و اگر به دنبال مسائل دنيوي باشند، ظهور به تأخير مي‌افتد. بنابراين ترويج گفتمان مهدويت در تبديل جامعه به جامعه سالم و انسان‌ساز تأثير قابل توجهي دارد.

اين مدرس حوزه تصريح كرد: اگر گفتمان مهدويت در جامعه گسترش يابد و مباحث مهدويت در جامعه طرح شود و مردم بدانند كه تحت چه شرايطي ظهور نزديك مي‌شود، همين باعث مي‌شود كه مردم در قبال غيبت امام عصر(عج) احساس مسئوليت كنند و بيشتر مراقب اعمال و رفتارشان باشند و از آنچه كه آنها را از امام (عج) دور مي‌كند، بپرهيزند.

مؤلف برگزيده نخستين همايش دوسالانه كتاب مهدويت ادامه داد: ترويج گفتمان مهدويت در جامعه سبب مي‌شود كه مردم اگر خطا يا تعدي به حق ديگران كردند، فقط به چشم يك گناه به آن نگاه نكنند بلكه اين‌گونه فكر كنند كه اين خطا و اشتباه آنها را براي زمان بيشتري از امام زمان(عج) محروم مي‌كند و چنين تفكري، جهان‌بيني ديگري به انسان حتي در زندگي روزمره‌اش مي‌دهد.

عضو هيأت علمي پژوهشكده مهدويت گفت: در روايات آمده است كه مردم در عصر انتظار بايد به ارزش‌هايي چون حسن خلق و صبر پايبند باشند و افرادي كه اين روحيه را داشته باشند و به وظايف خود در دوران انتظار عمل كنند از اصحاب امام عصر (عج) محسوب مي‌شوند. چنين رواياتي مي‌تواند انگيزه‌اي باشد كه مردم در جامعه به دنبال زندگي معنوي‌تر و ديني‌تر باشند.

جعفري تصريح كرد: دوري مردم از گناه و گرايش آنها به ارزش هاي اخلاقي تأثيرات شگرفي در جامعه به وجود مي‌آورد كه ما مي‌توانيم در سايه گفتمان مهدويت اين تأثيرات را در جامعه ايجاد كنيم و جامعه‌اي كه چنين گفتماني در آن حاكم است، جامعه‌اي سالم و معنوي است كه امام(عج) نيز در آن بيشتر احساس مي‌شود. /ق پ
برچسب ها: شبانه ، خوش خلق ، باشگاه ، شعبان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.