سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن

تماشاخانه هستی

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

آیه 164 سوره بقره
*إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْکِ الَّتي‏ تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فيها مِنْ کُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْريفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ*

*همانا که در خلقت آسمان و زمین و توالی شب و روز، و کشتی‌ها که در دریا به سود مردمان به آسانی رفت و آمد می‌کنند و در آبی که خداوند فرو می‌فرستد و زمین مرده را زنده می‌کند و بدان آب انواع جنبندگان پدید می‌آورد، و در گردش بی آرام بادها و ابرها که میان زمین و آسمان معلق و مطیع فرمان الهی‌اند، همه این امور برای صاحب نظران و خردمندان نشانه های قدرت و حکمت الهی است*

*پدیده های طبیعت و نمایشی که در صحنه عالم لحظه لحظه بازی می‌شود، همه برای آنان که خرد را در هر کار به خدمت می‌گیرند، اشاراتی است به حقایق جاودان و لایتغیّر و نمایشی است از قدرت آفریدگار و تجلی‌ای ست از اسماء و صفات او.

*گوته، بزرگ‌ترین شاعر آلمان و برجسته شخصیت فرهنگی اروپا در قرن هجدهم، وجد و حالی داشته است با این گونه آیات- که خداوند همه آفرینش را آیات می‌خواند. گویی در تماشاخانه‌ای ناگاه نویسنده بر صحنه ظاهر شود و با تماشاچیان از عجایب آثار خویش سخن گوید، چنان که نظامی گفت:

از آن دیبا که می‌بستم طرازش         نمودم نقش‌های دلنوازش

    *سعدی شیرین سخن، این همه شور از کجا          شاهد ما «آیتی» است، این همه تفسیر او

(سعدی)

*پاره‌ای از آیات و شگفتی‌های آفرینش در دیباچه منطق‌الطیر به زیباییِ تمام و گاه با تفسیرهای بدیع آمده است:

آسمان چون خیمه ای بر پای کرد          بی ستون کرد و زمینش جای کرد

عنکبوتی را به حکمت دام داد         صدر عالم را درو آرام داد        

     پس همه بر چیست بر هیچ است و بس       هیچ هیچ است، این همه هیچ است و بس

       عرش و عالم جز طلسمی بیش نیست         اوست و بس، این جمله اسمی بیش نیست

*اعجاب مولانا از ماه و خورشید و زمستان و بهار و باد و باران نیست بلکه از شگفت‌ترین واقعه عالم خبر می‌دهد که چگونه از دل خاک از عمقِ خائوس یا هیولای عالم موجود زاده می‌شود که دعوی خدایی دارد:

چه‌هاست در شکمِ این جهان پیچاپیچ         کز او بزاید اناالحق و بانگِ سبحانی   

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، کشکول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.