سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی:

در استان کمبود ناجی غریق نداریم

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی گفت: در استان کمبود ناجی غریق نداریم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، علی پور لطیفی در نهمین نشست خبری هیاتهای ورزشی استان با اعلام این خبر گفت: در سالیان گذشته تعداد ناجیان غریق مورد نیاز استان بر اساس تعداد استخرهای موجود نیاز سنجی می شد؛ ولی اکنون فدراسیون اهداف خاصی را برای تعداد ناجیان غریق هر استان معرفی کرده است.

وی افزود: طبق چشم انداز فدراسیون نجات غریق و غواصی به ازای هر 100 نفر باید یک ناجی غریق در استان وجود داشته باشد؛ این در حالی است که این آمار در خراسان رضوی یک نفر ناجی غریق به ازای هر 200 نفر در محدوده سنی 18 تا 50 سال می باشد.

وی یادآور شد؛ باتوجه به این که هر استخر با مساحت 12 × 25 متر نیاز به 3 نفر ناجی غریق دارد؛ تعداد ناجیان غریق خراسان رضوی نسبت به کل جمعیت استان در تمامی سن ها، یک نفر ناجی غریق به ازای هر 500 نفر می باشد.

پور لطیفی با اشاره به این مطلب که هم اکنون 2 هزار و 200 نفر ناجی غریق در استان وجود دارد گفت: این در حالی است که در سال های نه چندان دور به علت کمبود ناجی غریق مجبور بودیم از ناجیان غریق استان های همجوار دعوت به همکاری کنیم.

وی یادآور شد که از تعداد 2 هزار و 200 نفر ناجی غریق استان تنها 450 نفر آقا و 350 نفر خانم به صورت مستمر در حال فعالیت می باشند و مابقی تنها این مدرک دریافت کرده اند و فعالیت خاصی در این حوزه انجام نمی دهند.

وی افزود: هم اکنون استان خراسان رضوی بعد از استان تهران بیشترین آمار قبولی آزمون نجات غریق را در کشور دارد.

پور لطیفی هدف هیأت نجات غریق استان را پیشگیری از غرق شدگی شناگران دانست و گفت: برخلاف سایر هیأت های ورزشی، در هیأت نجات غریق و قواصی، مسابقه و رقابت وجود ندارد چون این هیات با جان مردم در سر وکار می باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش های این هیأت در طول سال پیوسته ادامه دارد اظهار کرد: وظیفه اصلی هیأت نجات غریق تربیت ناجیان غریق است؛ و هیأت نسبت به سن افراد داوطلب برای شرکت در کلاس های اموزشی در مقاطع سنی مختلف زیر 12 سال، 12 تا 15 سال، 16 تا 18 سال و 18 سال به بالا کلاس های آموزشی مختلف برگزار می کند.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی، با اشاره به سیاست هیأت در بحث آموزش ناجی غریق اظهار کرد: هیأت در بحث آموزش بسیار سخت گیر است؛ ولی در بحث تعداد نفرات قبول شده هیچ سخت گیری و محدودیتی ندارد.

پور لطیفی در خصوص تعداد ساعت کاری مجاز یک ناجی در طول یک روز گفت: هر ناجی غریق می تواند در طول ساعات یک روز، 6 ساعت کاری استاندارد و 4 ساعت اضافه کار داشته باشد.

وی افزود: نظارت بر این ساعت کاری بر عهده نماینده اداره کل ورزش و جوانان است و هیأت در این امر دخالتی ندارد.

وی یادآور شد درست است که ناجی غریق بودن یک شغل به حساب می آید ولی مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده یک ناجی غریق می باشد.

پور لطیفی افزود: متاسفانه یک ناجی غریق با مدرک درجه 2 نجات غریقی بعد از استخدام شدن در یک استخر تنها بر اساس قانون کار حقوق دریافت می کند که این امر در بعضی از مواقع ممکن باعث بی انگیزگی این افراد باتوجه به مسئولیت بالای آنها شود.

پور لطیفی با اشاره به این مطلب که یک ناجی غریق تنها مجوز کار، از ما دریافت می کند، گفت: بعد از گرفتن مجوز یک ناجی غریق از هیأت، وی فعالیتش را زیر نظر استخر انجام می دهد؛ این در حالی است که نظارت بر نحوه کاری آن ها برعهده اداره کل ورزش و جوانان است و هیأت تنها نظارت فنی بر کار ناجیان غریق دارد.

وی در خصوص اتفاق های ناگواری که متاسفانه در سدهای ساخته شده در استان می افتد گفت: رویداد هر اتفاقی در این سدها بر عهده سازنده سد می باشد.

پور لطیفی افزود: هیأت استان بارها از متولیان این سدها در نامه های رسمی و یا دوستانه درخواست کرده است که اطراف سدها یا محصور شود و یا نگهبان گذاشته شود؛ که اتفاق ناگواری روی ندهد ولی متاسفانه هیچ رسیدگی در این مورد انجام نمی شود.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان رضوی همچنین در خصوص بخش غواصی این هیأت گفت: در هیأت استان سالانه حدود 15 تا 20 غواص گواهینامه غواصی دریافت می کنند، ولی باتوجه به این که این رشته ورزشی بیشتر مربوط به شهرهایی می باشد که در ساحل دریا هستند، این ورزشکاران تنها آموزش های اولیه را در استان می بینند و برای ادامه آموزش باید به شهرهای حاشیه دریا مراجعه کنند.

وی در خصوص بودجه سال 90 هیأت گفت: گردش مالی سال 90 هیأت حدود 800 میلیون ریال برآورد شد که این درآمد در این سال از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و اجاره استخر کسب شد.

پور لطفی افزود: در سال گذشته اداره کل   میلیون ریال به هیأت کمک نقدی کرد و فدراسیون هیچ کمکی در این خصوص نداشت /س

برچسب ها: کمبود ، نجات ، غریق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.