سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

منشاء سیلابهای اخیر تبریز، برون شهری است

مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به وقوع سیل در روستای شادآباد و منطقه ی آخمقیه تبریز گفت:در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که منشاء سیلابها برون شهری است و باید در خارج از شهر مهار می شد چرا که در آن روز در سطح شهر تبریز بارشی صورت نگرفته بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، خلیل ساعی امروزدر نشست بررسی شورای شهر تبریز از عملکرد شهرداری تبریز در خصوص مهار سیلابهای اخیر تبریز، ساخت و سازهای غیر اصولی در بستر و حریم رودخانه، عدم لایروبی مستمر کانالها، تعدی برخی شهروندان در داخل حریم و بستر رودخانه، ناکافی بودن عرض دیوار سیل بندها را از جمله عوامل تشدید سیلاب در تاریخ 4 و 5 تیر در تبریز عنوان کرد و تاکید کرد: باید ضوابط و استانداردهای لازم در ساخت کانال در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به پیشینه ی وقوع سیلاب در شهر تبریز یادآور شد: عمدتا این سیلابها منشاء خارج از شهر دارند و ساخت و سازها در بستر و حریم رودخانه ها باید با اخذ مجوز از سوی شهرداری صورت گیرد.

شهردار تبریز نیز در خصوص وقوع سیلابهای اخیر که 5 بار تکرار شد گفت: اگر کانالهای شهری بموقع ساماندهی و لایروبی می شدند، بعد از وقوع سیل نیازی به جمع آوری 700 کمپرسی نخاله و لجن از کانالها وجود نداشت.

 نوین وقوع حوادثی از این دست را بهترین موقعیت برای ارزیابی امکانات شهرستان قلمداد کرد و یادآور شد:این حادثه مانوری برای ارزیابی آمادگی شهرستان در برابر حوادث طبیعی محسوب می شود. وی با انتقاد از ساخت و ساز غیر مجاز مردم در مسیر سیلابها گفت:متاسفانه سازمانهای خدماتی مانند برق، آب و گاز با صدور مجوز برخورداری از این زیر ساختهای شهری، به گسترش ساخت و سازها در مسیر سیلابها دامن می زنند و بعبارتی تعلل در برخورد با متخلفین، عواقب سنگینی دارد.

شهردار تبریز با یادآوری اینکه توپوگرافی شهر تبریز وقوع چنین حوادثی را ایجاب می کند گفت: جلب مشارکت شهروندان و NGO ها در مهار سیلاب های ضروری است.

سن نژاد مدیر بحران شهرداری تبریز با اشاره به حجم بالای سیلاب بوقوع پیوسته در چند روز اخیر در شهر تبریز گفت:این سیل به معابر عمومی، خیابانها، تاسیسات شهری و برخی از مناطق مسکونی خسارات وارد کرد. وی عدم انجام عملیات آبخیزداری، عدم لایروبی مستمر بستر رودخانه ها، انباشت نخاله های ساختمانی، نبود سیستم هشدار دهنده ی سیل، عدم تناسب سازه های هیدرولیکی، توسعه ی اماکن مسکونی و تجاری در مسیر سیلاب و عدم ساماندهی مسیل های رودخانه ای را از عوامل اصلی وقوع سیلابهای اخیر در شهر تبریز عنوان کرد.

 حسن نژاد با بیان اینکه متاسفانه از 18 کارگروه فعال در خصوص بلایای طبیعی استان، شهرداری با نقش محدود در کارگروه زلزله عضو است گفت: کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه ها بر عهده ی آب منطقه ای است، در حالی تاکنون پاسخ صریح و شفافی از این ارگان در خصوص عملکردش در مقابله با وقوع سیلاب مخابره نشده است.

خاماچی عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه سیلاب اخیر را زنگ خطر برای مسئولین و وجود نقصان در عملکرد و پیش بینی های صورت گرفته از میزان آمادگی سازمانهای مربوطه دانست و یادآور شد: باید در کنار توسعه ی شهرها و کلانشهرها، هدایت آبهای سطحی و سیلابهای برون شهری نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر شناسایی سیلابهای خشک و استفاده از آنها در مواقع بحرانی تاکید کرد باید با ساخت و سازهای صورت گرفته در داخل حریم رودخانه ها برخورد جدی صورت گیرد.

دبیری نیز با تاکید بر هدایت سیلابهای خارج از شهر، جمع آوری نخاله های ساختمانی از اطراف اتوبان پاسداران و کسایی گفت:تعبیه ی کانالهای طولی برای هدایت آب در حاشیه ی اتوبانها به سمت میدان چایی می تواند تا حدودی از خسارات سیل جلوگیری کند.

علاء الدین نورمحمد زاده با تاکید بر اجرای آبخیزداری و آبخوان داری در حریم شهر گفت: اگر این طرح  ها بصورت سیل بندهای موقت اجرا شود، تا حدودی زیادی وقوع خسارات را کاهش می دهد.

شیری آذر در ادامه با بیان اینکه کارگروه سیل و حوادث طبیعی در قبال این موضوع تاکنون پاسخگو نیوده است گفت: پرداخت هزینه ی سهل انگاری مسئولین از جیب مردم قابل قبول نیست.

 وی با تاکید بر اینکه اعضای کارگروه باید مکلف به اجرای تعدات خود باشند گفت:استقرار مردم در حاشیه ی شهرها بدلیل عملکرد ضعیف مسئولین صورت گرفته است و مسئولین ذیربط نیز باید در خصوص ضرر و زیانهای وارده به مردم پاسخگو باشند.

گفتنی است: در جریان مهار سیلابهای اخیر و در اقدامات ضربتی شهرداری تبریز، 920 کارگر خدماتی شهرداری، 16 دستگاه لودر، 49 دستگاه کمپرسی، 15 تانکر و یک دستگاه بیل مکانیکی در خصوص کاهش خسارات وارده ی سیل به مردم شهر در آماده باش بودند/س
برچسب ها: سیلاب ، تبریز ، برون شهری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.