سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیلم / درگیری شدید در پارلمان اوکراين

پارلمان اوکراين روز سه شنبه نيز صحنه درگيري و کتک کاري نمايندگان اين کشور بود.

به گزارش گروه چند رسانه ای باشگاه خبرنگاران، قانون بحث برانگيز بر سر زبانهاي اقليت هاي قومي در اين کشور بار ديگر منجر به تنش بين نمايندگان و در نتيجه درگيري شد. مخالفان اوکرايني، اکثريت کنوني در پارلمان را که به مسکو نزديک است، متهم کرده اند که کشور را به مستعمره روسيه تبديل مي کنند.
آنچه صرفا بحثي زباني در اکثر نقاط جهان تلقي مي شود در اوکراين دو دستگي هاي عميق جامعه را برجسته کرده است. مدافعان زبان  اوکرايني مي گويند حاکميت کشور زير سوال مي رود و کشور به مستعمره روسيه تبديل مي شود.
روس زبان ها که در شرق کشور در اکثريت هستند، نيز به هواداري از رئيس جمهور راهپيمايي  کرده اند.
اما نمايندگان پارلمان اوکراين روز سه شنبه قانون رسمي شدن زبان روسي را به عنوان زبان دوم کشور به تصويب رساندند. اين قانون براي اجراي شدن بايد به امضاي ويکتور يانوکويچ رئيس جمهور اوکراين برسد. از چهارصد و پنجاه نماينده پارلمان اين کشور 364 نماينده در جلسه راي گيري حاضر بودند و بيش از دويست و چهل نفر از آنان به قانون استفاده از روسي به عنوان زبان اداري راي مثبت دادند.
بر اساس اين قانون مي توان از زبان روسي  رسما در مراکز اداري بخشهاي روس نشين  استفاده کرد.
موافقان اين قانون مي گويند هدف از کاربرد زبان روسي برقراري ثبات در اوکراين و آسان کردن کار براي شهروندان روس تبار و توجه به چند زباني و چند قوميتي اوکراين است. اما مخالفان آن مي گويند با تصويب قانون جديد الزام آموزش زبان اوکرايني در مناطق با اکثريت روس نشين از بين مي رود و در نتيجه زبان اوکرايني از برخي از عرصه ها حذف مي شود. مخالفان همچنين نگرانند که با رسميت پيدا کردن زبان روسي ، نفوذ روسيه در اوکراين بيشتر شود.


برچسب ها: درگیری ، پارلمان ، اوکراین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.