سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلزن ترین دروازه بانان جهان

گلزنی دروازه بانها از اتفاقات نادر و زیبای دنیای فوتبال است در این گزارش نام ده گلزن برتر فوتبال ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فرانک ماس در این تصویر که تیم آرسنال را در سال 1931 نشان می دهد فرانک ماس با دعوت هربرت چپمن مربی وقت آرسنال به این تیم آمد و روز بعد اولین بازی خود را مقابل چلسی انجام داد و سه فصل پیاپی با آرسنال قهرمان لیگ انگلستان شد سال 1935 حین دیدار مقابل اورتون شانه اش در رفت و تام ویتاکر مربی وقت اورتون شانه اش را در زمین جا انداخت هنوز سی سال دیگر زمان لازم بود تا قانون تعویض دروازه بانها تصویب شد در آن زمان ماسی اصرار داشت تا انتهای بازی در مقام بازیکن گوشه چپ در زمین بماند او معتقد بود توانایی بازی در خارج از محوطه جریمه را دارد و در ضد حمله تیم آرسنال گل برتری تیمش را به ثمر برساند.

تنها چند لحظه پس از گل شانه او دوباره در رفت و جهت درمان به بیمارستان انتقال یافت آرسنال آن بازی را با نتیجه 2 بر صفر به پایان رساند و راه خود را برای رسیدن به سومین عنوان قهرمانی هموار کرد.

ماس که دو گل دیگر هم در دیدارهای دوستانه آرسنال به ثمر رسانده بود تنها 5 بازی دیگر در بازی های باشگاهی انجام داد وضعیت بغرنج شانه او موجب شد تا فرانک ماس در سن 27 سالگی به توصیه پزشکان از فوتبال خداحافظی نماید.

دهیتار ایوانکن دروازه بانی با 41 گل زده دروازه بان بلغاری در یک فصل در لیگ حرفه ای تریه از روی نقطه پنالتی یک گل به ثمر رساند ایوانکف با ثبت 41 گل جز گلزن ترین دروازه بانان قرار گرفته است.

او در طول یک دهه حضور در لوکسی صوفیه 8 عنوان قهرمانی به همراه تیم به دست آورد و از زمان حضورش در ترکیه با تیم کایزری اپور ترکیش کاپ را در سال 2008 فتح کرد ایوانکف تنها پس از رودریگوسنی و خوزه لوئیز چیلاورت رتبه سوم بدترین دروازه بانان گلزن را از آن خود کرده است.

پیتر اشمايکل مهاجم وقت اضافه

پیتر اشمايکل یقینا از بهترین بازیکنانی به شمار می آید که از سوی فرگوسن جهت بازی در منچستر یونایتد برگزیده شد در زمانی که در دانمارک بود شش گل به ثمر رساند.

با این همه تیم او به دسته پایین تر سقوط کرد اشماکی پیش از آنکه عازم انگلستان شود 12 گل در لباس تیم براندبی به ثمر رساند.

اشمايکل پیشتاز حرکت به سوی محوطه جریمه در دقایق پایانی بازی بود او با به ثمر رساندن گلی غیر منتظره در دیدار مقابل روتور و ووگلوگراد در چهارچوب رقابت های جام یوفا 1995 نام خود را جاودانه کرد.

قهرمانی جام ملت های اورپا سال 1992 و فتح 3 جام انگلستان در سال 1999 از جلسه افتخارات این دورازه بان گلزن به شمار می آید.

خورخه کامپوس قد کوتاه رنگارنگ

هیچ کس به اندازه اسطوره فوتبال مکزیک نمی تواند نقض گفته ای که دروازه بانان بازیکنان ناتوانی در خارج از محوطه جریمه هستند را ثابت کند.

کامپوس فوتبال حرفه ای را سال 1988 با پوماس شروع کرد و چون نتوانست دروازه بان این تیم را از میدان به در کند یک فصل در پست مهاجم در این یم بازی کرد و 14 گل به ثمر رسانددر ادامه هم وقتی که از ایستادن درون دروازه خسته می شد از سوی مربیان وطینه تهاجمی به وی واگذار شد که نتیجه آن 38 گل در دوران بازی اوست.

علیرغم قد کوتاه کامپوس 130 بازی باشگاهی در مقام دروازه بان به زمین رفت و در دو جام جهانی 1994 و 1998 تیم مکزیک را همراهی کرد اکثر دوست داران فوتبال او را با لباس های رنگارنگ و دستکش های زیبایی که خودش طراحی و بر تن می کرد می شناسند.

هانس یورگ بوت قاتل یوونتوس

نکته جالب در خصوص دروازه بان بین المللی آلمان ها این است که در لباس سه تیم متفاوت به یوونتوس گل زده است آخرین گل وی نیز در دیدار دو تیم بایرن مونیخ و یوونتوس زده شده بود.

در گل بوت 29 گل با لباس تیم های هامبورگ، بایر لورکوزن، و بایرن مونیخ به ثمر رسانده است.

رنه هیگوتیا مبدع ضربه عقرب

او 68 بار با پیراهن تیم ملی به زمین رفته و تاکنون 8 گل به ثمر رسانده است که رکوردی بهتر از امیل هکسی مهاجم تیم ملی محسوب می شد هیگوتیا در جام جهانی 1990 در دیدار مقابل کامرون دروازه را رها کرده به محوطه جریمه حریف آمد و این باعث شد تا در بازگشت روژه میلا برای کامرون گل زنی کند در فوتبال باشگاهی هیگوتیا به طور پیوسته عضو آتلتیکو ناسیونال بود و با این تیم فاتح جام لیبرتا دورس در سال 1989 شد در طول دوران بازیکنی خود که در سن 43 سالگی به آن پایان داد 38 گل به صمر رساند "مرد دیوانه" سال 1995 در ورزشگاه وپمبلی ضربه عقرب را اولین بار به جهان معرفی کرد.

جیمی گلس فرشته نجات قرضی

گلاس یقیناً پرکار ترین دروازه بان این لیست به حساب نمی آید اما گل او تأثیر بسیاری بر سرنوشت باشگاه داشت کارلاین یونایتد که در صورت شکست مقابل پلیموث به لیگ دسته دو سقوط می کرد با کل جیمی گلس که به صورت قرضی به این تیم آمده بود در وقت اضافه بازی نجات یافت.

گلس تنها سه دیدار با پیراهن تیم کارلاین به زمین رفت اما برای همیشه در یاد هواداران این تیم ماندگار شد.

خوزه لوئیز چیلاورت دروازه بانی که هت تریک کرد

چیلاورت اولین دروازه بانی است که سه گل در یک مسابقه به ثمر رساند در طول دوران بازیکنی موفق خود چیلاورت به شخصی در زدن ضربات ایستگاهی مشهور بود.

در بازی های ملی چیلاورت 8 گل به سود تیم ملی پاراگوئه به ثمر رساند از این تعداد چهار گل را در مسابقات انتخابی جام جهانی 2002 به ثمر رستند 9 فصل موفق با تیم آرژانتینی ولزسار سیفللد و ثبت رقم خیره کننده 50 گل او را به چهره ای استثنایی در جمع دروازه بانان گلزن تبدیل کرده است.

چهار عنوان قهرمانی با ولزسار سفیلد در لیگ آرژانتین، یک قهرمانی جام آمریکای جنوبی و قهرمانی جام بین قاره ای در دیدار مقابل میلان در سال 1994 از جمله افتخارات خوزه لوئیس چیلاورت محسوب می شود.

نام چیلاورت به همراه دروازه بان ریورپلات روبرتو بونانوپس از آنکه هر دو دروازه بان در دیدار دو تیم در چارچوب جام لیبرتادورس یک گل به ثمر رساندند هیچگاه از یادها نخواهد رفت.

روجریو سنی، پادشاه بی رقیب دروزاه بانان گلزن

پادشاه بی رقیب دروازه بانان گلزن با 900 بار با پیراهن سائو پائولو به زمین رفت و 89 گل به سود این تیم به ثمر رساند او رکوردار بیشترین گل سائوپائولو در جام لیبرتادورس به شمار می آید.

سال 2006 در دیداری مقابل کروزیرو در حالیکه 2 بر صفر عقب بودند یک ضربه پنالتی حریف را مهار کرد و دقایقی بعد با استفاده از ضربه آزاد تیمش را صاحب گل کرد، در ادامه سنی گل ستاری تیمش را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه حریف کرد.

در طول دوران درخشان بازیکنی اش سنی دو عنوان قهرمانی جام پیرتادورس سه قهرمان لیگ برزیل و یک عنوان قهرمانی جام باشگاه های جهان (2005) را تصاحب کرده است./ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.