سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مچ‌گيري‌هاي خبرنگاران در وزارت خارجه آمريکا، رياکاري واشنگتن در قبال ايران و سوريه را زير سئوال برد

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا با سئوالات متعدد خبرنگاران تيز بين درمورد رياکاري آمريکا در قبال برنامه هسته اي و موشکي ايران و تحولات سوريه روبرو شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، ويکتوريا نولاند در نشستي خبري در ساختمان وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به جيل دورتي خبرنگار سي ان ان که پرسيده بود، ايران در حال آزمايش کردن موشک هايي است که مي تواند اسرائيل را هدف قرار دهد، آيا اين مسئله نگران کننده است گفت: منظور شما واکنش ما به آزمايش هاي موشکي ساليانه اي است که آنها انجام  مي دهند؟

خبرنگار گفت: به نظر مي رسد که شما اين آزمايش موشکي را کم اهميت مي دانيد!

ويکتوريا نولاند گفت: ما گزارش هاي مربوط به آزمايش موشکي آنها را ملاحظه کرده ايم. روشن است که ما عميقا نگران فعاليت هاي توسعه موشکي ايران هستيم. ايران به مدت دو دهه است که برنامه فعال توسعه موشکي را دنبال کرده است و به توسعه توانايي هاي موشک هاي پيشرفته از جمله سيستم هايي که برد آنها بيشتر و بيشتر مي شود ، اقدام کرده است. اين مسئله مايه ي نگراني است.

خبرنگار ديگري گفت: تا جايي که ما اطلاع داريم ايران هرگز از اين موشک ها عليه هيچ کس در هيچ حمله اي استفاده نکرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا از اين خبرنگار خواست توضيح بدهد که منظورش از اين جمله چيست؟
خبرنگار هم در توضيحات خود گفت: آيا آنها( ايراني ها) در گذشته ازاين موشک ها براي تهاجم استفاده کرده اند؟

ويکتوريا نولاند پاسخ داد: اين مسئله به پتانسيل و احتمال مربوط است. من از ذهن آنها خبر ندارم که در آن چه مي گذرد و چرا فکر مي کنند که به موشک نياز دارند؟

همين خبرنگار گفت: چرا شما نگرانيد که ايران موشک هايي با بردهاي خاص داشته باشد؟ اسرائيل هم موشک هايي دارد که برد آنها به تهران مي رسد؟

ويکتوريا نولاند گفت: نگراني مربوط به اين واقعيت است که برنامه هسته اي آنها رفع ابهام نشده است.

خبرنگار افزود: اما همه کشورها مي توانند همان چيزي را که شما مي گوئيد روي موشک ها نصب کنند!
ويکتوريا نولاند گفت: درست است اما همانطور که مي دانيد ما به عنوان جامعه بين المللي در قطعنامه هاي سازمان ملل متحد که به تصويب رسيدند درباره فعاليت هسته اي آنها اظهار نگراني کرديم.

خبرنگار ديگري گفت: 120 نماينده ي پارلمان ايران پيش نويسي را امضا کردند که خواستار بسته شدن تنگه راهبردي هرمز در برابر نفتکش هايي شدند که عازم اروپا  مي شوند. اين اقدام انتقام گيري از تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران است. آيا واکنشي به اين مسئله داريد؟

 ويکتوريا نولاند پاسخ داد: ما هميشه در تنگه هرمز بوده ايم. اين تنگه آبراه بين المللي است و بايد بازبماند.

خبرنگار افزود: در اين صورت واکنش آمريکا چه خواهد بود؟

ويکتوريا نولاند گفت: من نمي خواهم وارد فرضيه ها شوم.

خبرنگار ديگري نظر سخنگوي وزارت امور خارجه ي آمريکا را درباره افزايش حضور نظامي آمريکا در منطقه پرسيد که ويکتوريا نولاند هم اين خبرنگار را براي يافتن پاسخ سئوالش به وزارت دفاع آمريکا ارجاع داد.

وي درباره وضع  گروههاي مسلح مخالف دولت سوريه گفت: ما مدت هاي طولاني است که از مخالفان سوري خواسته ايم تا جايي که ممکن است متحد باشند و نگرش خود را درباره گذار  ارائه کنند.

وي درباره شرکت نکردن روسيه در اجلاس دشمنان سوريه گفت: اين تصميم مربوط به روس ها است. به نظر ما در اين اجلاس شمار زيادي از کشورها حضور دارند و در به روي روس ها باز است.

در ادامه اين کنفرانس درحاليکه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا درباره نقض حقوق بشر در سوريه صحبت مي کرد خبرنگاري گفت: آيا شما اين گزارش ها را تائيد مي کنيد و آنها را معتبر مي دانيد؟
ويکتوريا نولاند گفت: ما هيچ دليلي براي معتبر ندانستن اين گونه گزارش ها نداريم اين گزارش ها مبتني بر اظهارات شاهدان عيني است.

خبرنگار گفت:  پس دفعه بعد وقتي که ديده بان حقوق بشر گزارشي انتقادي از اسرائيل در مورد نحوه رفتار آنها با فلسطيني ها داشته باشد آيا شما همين موضع گيري را در قبال آن گزارش خواهيد داشت و اعتبار آن را خواهيد پذيرفت و آن را گزارشي  سياسي نمي دانيد؟ يا اينکه به عبارت ديگر هرچيزي که ديده بان حقوق بشر بگويد و در انتقاد از کشوري باشد که شما دوست نداريد از ديدگاه شما گزارش خوبي است اما وقتي که آنها از کسي انتقاد مي کنند که شما با آن دوست هستيد آنگاه گزارش حقوق بشر بي اعتبار مي شود؟

ويکتوريا نولاند که با مچ گيري هاي اين خبرنگار روبرو شده بود از پاسخ به وي خودداري کرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.