سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوجگي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نبايد به اسم آزادانديشي "آزادي" را محدود كنيم

عضو شوراي مركزي عدالتخواه گفت: برخي از افراد محافظه‌كار با صدور احكام عجيب مانع برگزاري كرسي‌ها مي‌شوند و همه بايد به اين امر واقف باشند كه مشي رهبري بايد به عنوان اصل قرار گيرد تا فضاي انديشه رشد پيدا كند.

مهدي خوجگي عضو شوراي مركزي جنبش عدالت‌خواه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با روند برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه، اظهار داشت: تاكنون آن فضايي كه شايسته جمهوري اسلامي بوده در روند اجراي كرسي ها به طور كامل در دانشگاه‌ها اجرا نشده است.

وي افزود:‌ فضايي كه بعد از فتنه 88 در دانشگاه‌هاي كشور شكل گرفت سياست‌زدگي را در بين جوانان دانشجو فراهم و تا حدودي فضاي آزادانه كرسي‌ها را بر دانشجويان تنگ كرد.

اين فعال دانشجويي گفت: برداشت‌هاي اشتباه و نادرست از كرسي‌هاي آزادانديشي از سوي مسئولين و برگزار كننده‌ها در مسير اجرايي آن از ديگر دلايل عدم اجراي صحيح فضاي باز كرسي‌ها براي دانشجويان است.

عضو شوراي مركزي عدالتخواه بيان داشت: اكثر كرسي‌هايي كه تا كنون در دانشگاه‌ها شكل گرفته اغلب به صورت يك تريبون آزاد و مناظره بين دو نفر بوده كه متاسفانه بحث و تبادل نظر توسط دانشجويان در مباحث فكري -عملي كنار گذاشته شده است.

وي با بيان اينكه تاكنون فضاي واقعي كرسي‌ها در دانشگاه‌ها شكل نگرفته است؛ گفت: گرايش دانشجويان به حاشيه ها و همچنين سياست‌زدگي آنان باعث فروكش کردن سطح انديشه مي شود و آن مسائلي را كه تيتر اول رسانه‌ها است به عنوان ملاك اصلي موضوعات كرسي‌هاي آزاد انديشي قرار مي‌ دهد.

خوجگي با انتقاد از عملكرد برخي از مسئولين خاطرنشان كرد: برخي از افراد محافظه‌كار با صدور احكام عجيب مانع برگزاري كرسي‌ها مي‌شوند و همه بايد به اين امر واقف باشند كه مشي رهبري بايد به عنوان اصل قرار گيرد تا فضاي انديشه رشد پيدا كند.

وي با بيان چگونگي شكل‌گيري عمل زدگي به عنوان يك آفت در بين دانشجويان گفت: افكار متفاوتي كه به دنبال يك هدف مشترك فعاليت مي‌كنند، اگر چنانچه اين فعاليت‌ها مبتني بر يك نظام فكري منسجم نباشد نوعي عمل زدگي شكل مي‌گيرد و در فضاي برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي به شكل منفي تاثيرگذار است.

عضو شوراي مركزي عدالتخواه اضافه كرد: تدوين آئين‌نامه با اعمال محدوديت براي دانشجويان به عنوان يك مانع براي ايجاد فضاي كاملا آزادانه در ابراز بيان و تفكرات مختلف از سوي دانشجويان عمل مي كند.

وي تصريح كرد: اگر تدوين آئين نامه در راستاي دفاع از آزادي باشد مطمئنا مفيد خواهد بود و‌ نبايد به اسم آزادانديشي آزادي را محدود كنيم.

خوجگي در پايان خاطرنشان کرد:‌ اگر تدوين آئين نامه از سوي شوراي دانشجويان صورت بگيرد قطعا مفيد خواهد بود.

/ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.