سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس لبناني :

دخالت هاي فراوان آل سعود در سوريه با دستور آمريکا

هشام جابر رئيس مرکز مطالعات خاورميانه در بيروت در سخناني اظهار داشت : آل سعود با دستور مقامات آمريكايي دخالت هاي گسترده اي در امور سوريه انجام مي دهد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، هشام جابر رئيس مرکز مطالعات خاورميانه در بيروت گفت:« درباره تحولات سوريه بايد به نقش قدرتهاي منطقه اي و بويژه عربستان سعودي توجه داشت. کاملا روشن است که عربستان سعودي همواره خواهان آن بوده است که به قدرت منطقه اي تبديل شود.
 
در حال حاضر هم عربستان سعودي از غيبت مصر در عرصه قدرت کشورهاي عربي سوء استفاده مي کند و مي خواهد جنگ منطقه اي برسر سوريه به راه بيندازد.

عربستان سعودي ميليونها دلار در عراق هزينه کرد اما نتوانست نتيجه قابل توجهي به دست بياورد.
حالا عربستان سعودي به سوريه چشم دوخته است و مي خواهد ضرر خود را در عراق جبران کند.
عربستان سعودي از زمان آغاز بحران سوريه مبالغ هنگفتي را در اين کشور هزينه کرده است.

 عربستان سعودي حقوق به اصطلاح اعضاي ارتش آزاد سوريه را پرداخت مي کند و به تشويق آنها براي فرار از ارتش سرگرم است. عربستان سعودي به داخل سوريه سلاح قاچاق مي کند. عربستان سعودي از طريق مرز ترکيه اين تسليحات را به داخل سوريه وارد مي کند. به نظرمن، عربستان سعودي با دستور آمريکا اين کار را انجام نمي دهد. »

هشام جابر در ادامه افزود:«آمريکا کاري را که خودش نمي تواند درباره سوريه انجام بدهد از طريق عربستان سعودي انجام مي دهد. آمريکا نمي داند نتيجه بازي سوريه  چه خواهد شد و درنتيجه نمي تواند به صورت مستقيم به شبه نظاميان داخل سوريه سلاح بدهد.آمريکا نمي داند که آيا اين تسليحات در نهايت به دست القاعده خواهد رسيد يا خير. اما براي عربستان سعودي مشکلي ندارد که اگر برخي از اين تسليحات در نهايت به دست سازمانها وگروههاي افراطي از قبيل القاعده بيفتد زيرا مقامات سعودي معتقدند بر اين سازمانها يا گروههاي افراطي، تاحدودي کنترل دارند. طرح کوفي عنان، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه شکست خورده است.

 کوفي عنان نتوانسته است به شبه نظاميان فعال در سوريه فشار وارد بياورد تا از اقدامات مسلحانه دست بکشند. هيچگونه فشاري بر شبه نظاميان فعال در سوريه وارد نمي شود و تا زمانيکه اين روند ادامه پيدا کند ، نمي توان به سوريه اميد داشت واينکه تنشها در اين کشور پايان يابد.

 انتقال سلاح به داخل سوريه هيچ نتيجه اي به همراه ندارد. تنها راه حل سوريه، راه حل مسالمت آميز و سياسي است. نمي توان انتظار داشت که عربستان سعودي بخشي از اين راه حل باشد. حمايتهاي سعودي ها از شبه نظاميان فعال در سوريه همين مساله را تاييد مي کند.»

هشام جابر در ادامه گفت:« مقامات بلندپايه عربستان سعودي فراموش کرده اند که آمريکا حامي حمله صدام حسين به عراق بوده است و آمريکا عامل پشت پرده حمله صدام به ايران بوده است. سعودي ها اين مسائل را فراموش کرده اند و فقط به اين گفته مقامات آمريکايي توجه مي کنند که ايران خطر و تهديد است. آنها اين سخن را باور کرده اند.

 عربستان سعودي با آمريکا درباره سوريه همگام و همنوا شده است. سعودي ها، نظاميان سوري را تشويق مي کنند که از ارتش فرار کنند. سعوديها بايد توجه داشته باشند که فعاليت گروههاي افراطي همانند القاعده ، خطرناک هستند.»
برچسب ها: سوریه ، آل سعود ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.