سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

اختلال در خواب احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می دهد

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختلال در عملکرد شناختی، عدم تمرکز و فراموشی و سکته قلبی را از عوارض بروز اختلال در خواب برشمرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مشهد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر هادی اسد پور با اشاره به اینکه حدود یک سوم عمر انسان در خواب می گذرد و اختلال در خواب نقش مهمی در سلامتی فرد دارد اظهار کرد :‌بر اساس تحقیقات انجام شده در رشته های مختلف پزشکی تاکنون بيش از 160 بيماري و اختلال مرتبط بر اختلال خواب شناخته شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد :‌ اختلالات خواب علاوه بر اينکه باعث به خطر افتادن سلامت فرد مي شوند باايجاد حوادث کار ، ترافيک و تصادفات ،سلامت عمومي جامعه را نيز به خطر مي اندازد .

اسد پور افزود :‌اختلال در خواب موجب عوارض عصبی روانی از جمله خواب آلودگي ،کاهش دقت در کارهاي روزمره ، عدم تمرکز و فراموشي به درجات مختلف ، بيدار شدن ناگهاني ازخواب با احساس تنگي نفس و خشکي دهان و حلق، احساس سنگيني سر و سردرد خفيف درساعات اوليه روز ،خواب الودگي ( چرت زدن ) در طي روز بخاطر نداشتن کيفيت مناسب خواب می شود .

عضو گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود :بر اساس تحقیقات انجام شده اختلال در خواب موجب عوارض جسمی از جمله افزايش فشارخون آريتمي هاي قلبي ، افزايش اوليه ضربان قلب و سپس کاهش ثانويه ضربان قلب نارسايي احتقاني قلب ،بيماري عروق کرونر ، درد قفسه سينه درحين خواب، افزايش فشارخون ريوي ،سکته مغزي و ديابت مقاوم به انسولين می شود .

وی در خصوص روش های درمانی اختلال خواب بیان کرد : درتست خواب فعاليت هايي که درقسمت هاي مختلف بدن در زمان خواب اتفاق مي افتد از جمله امواج مغزي ، حرکت چشم ها ، حرکات عضلاني ، ثبت تنفس از دهان و بيني و حرکات قفسه سينه و شکم ، ثبت خرو پف ، نوار قلب ، حرکات پاها و تغييرات وضعيت بدن حين خواب که بوسيله صفحات گيرنده کوچکي ( الکترود ) که برروي سرو بدن قرار مي گيرد ثبت مي شود . سطح اکسژن خون و ضربان قلب به وسيله گيرنده کوچکي از طريق انگشت سنجيده مي شود و بطور همزمان فيلمبرداري ازبيمار صورت مي گيرد تابا مراحل خواب و وقايع آن تطبيق داده شود و بابررسي حدود 8 ساعت ( حدود 1000 صفحه 30 ثانيه اي ) اطلاعات ثبت شده مشکلات خواب تشخيص و راه کارهای درمانی ارائه ميشود

یادۀوری می شود :آزمايشگاه تحقيقي تشخيصي خواب بيمارستان و مرکزآموزشي روانپزشکي ابن سينا مشهد راه اندازی شده است و يکي ازشاخه هاي پژوهشي مرتبط با مرکز تحقيقات روان پزشکي و علوم رفتاري مي باشد . اين مرکز با اهداف پژوهشي ، تشخيصي و درماني درارتباط با علم خواب و بيماريهاي آن شروع بکارکرده و پذيراي پژوهشگران داوطلب و علاقه مند دراين حيطه مي باشد .
همچنین
اين مرکز ازمعدود مراکز تحقيقاتي دانشگاهي خواب در کشور مي باشد طي اين مدت علاوه برانجام تست هاي تشخيصي درماني براي بيماران سرپايي و بستري، طرحهاي تحقيقاتي متعددي دراين مرکز انجام شده است./س  

برچسب ها: خواب ، اختلال ، سکته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.