سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتیاد مهمترین عامل ابتلا به ایدز است

اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از سرنگهای غیر بهداشتی مهمترین عامل ابتلاء به بیماری ایدز (HIV) در کشور و خراسان رضوی است.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مسئول برنامه های HIV معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری ایدز (HIV) یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است  که با تکثیر ویروس اچ‌آی‌وی در بدن میزبان موجب  تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن می شود، اظهار داشت: بیش از 82درصد از مبتلایان به این بیماری در استان خراسان رضوی را افراد معتاد به مواد مخدر به روش تزریقی تشکیل می دهند.
 
دکتر علی حسین پور تعداد افراد مبتلا به بیماری ایدز که زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی استان قرار دارند را 200 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مبتلايان به ايدز در استان خراسان رضوي نسبت به جمعيت اين استان از ساير نقاط كشور كمتر است.
 
کارشناس مسئول برنامه های HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برگزاری دوره های آموزشی ویژه دانشجویان، دانش آموزان، زنان آسیب دیده اجتماعی، اجرای طرح مراقبت رفتاري در گروه افراد سوء مصرف کننده مواد تزريقي، آموزش آرايشگران در زمينه پيشگيري از HIV/AIDS، راه اندازي مراکز مشاوره بيماري هاي رفتاري، برگزاری دوره های آموزشی در مراکز گذری و نگهداری از معتادان و زندانها را از جمله اقدامات به منظور پیشگیری و ارتقاء آگاهی جامعه برشمرد.
 
دکتر حسین پور افزود: به منظور کنترل و ارائه خدمات آموزشی به افراد مبتلا به بیماری ایدز نیز طرح ایجاد باشگاه مثبت در استان به اجرا در آمده است که در این باشگاه به بیماران خدماتی همچون آموزش مشاغل سبک، مشاوره های روانشناسی و نشستهای گروه درمانی ارائه می شود.
 
گفتنی است: امسال به مناسبت 27 ژوئن مصادف با  هفتم تيرماه روز جهاني طرح مشاوره و آزمايش رايگان HIV در پنج مركز بهداشتي و درماني مستقر در سطح شهر مشهد همچنين 16مركز گذري ترك اعتياد DIC و مراکز نگهداری معتادان و دیگر مراکز بهداشتی درمانی شهرستانها به اجرا در آمد./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.