سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با اجرای طرح بازیافت ضایعات گیاهی و آلی؛

واحد علوم و تحقیقات به دانشگاه سازگار با محیط زیست تبدیل خواهد شد

رئیس ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی واحد علوم و تحقیقات گفت: با اجرای این طرح واحد علوم و تحقیقات به عنوان یکی از معدود دانشگاه های سازگار با محیط زیست در کشور مطرح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، دکتر وحید زرین نیا باذکر اینکه امروزه زباله و پسماند یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه است، استفاده از کودهای آلی در کشاورزی را روشی مؤثر در دستیابی به مفهوم کشاورزی پایدار دانست و افزود: روش تهیه کمپوست و ورمی کمپوست مناسب ترین روش در تبدیل ضایعات آلی به کودهای آلی است.
وی تصریح کرد: در کشاورزی آلی با برگرداندن بقایای گیاهی به زمین و همچنین با استفاده از کودها و مواد بهسازی آلی، ضمن آنکه نیازی به کودهای شیمیایی نیست بلکه مقدار مواد آلی خاک نیز در سطح مطلوبی حفظ می شود.
دکتر زرین نیا گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه ورمی کمپوست و تحقق علمی و  عملی فوآید آن در مقایسه با انواع کودهای دیگر و نقشی که زباله های جمع آوری شده در تولید این نوع کود دارند، برآن شدیم که زمینه عملی آنرا در محیط واحد علوم و تحقیقات بررسی کنیم.
وی  یادآور شد: وسعت دانشگاه واحد علوم و تحقیقات ، فضای سبز گسترده و زمینه هایی که برای تولید زباله در محیط دانشگاه وجود دارد، مرکز تحقیقات کشاورزی واحد را برآن داشت تا امکان طرح بازیافت زباله های سطح دانشگاه به کود غنی ورمی کمپوست را ارزیابی و اجرایی نماید.
وی با ذکر اینکه در روش ورمی کمپوست و استفاده از کرم های خاکی برای بازیافت ضایعات آلی چند سالی است که در کشور ها مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: این کود به لحاظ دارا بودن انواع هورمون ها و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه، اثرات بسیار مفیدی بر رشد و نمو گیاه داشته و به نگهداری رطوبت در خاک کمک می کند و در عین حال حاصلخیزی خاک را نیز افزایش داده و مواد بیو شیمیایی آن مقاومت گیاهان را به بیماری ها افزایش می دهد.
رئیس ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: طرح تحقیقاتی بررسی امکان تولید کود بیولوژیکی ورمی کمپوست برای بازیافت ضایعات گیاهی و آلی توسط دانشجویان واحد علوم و تحقیقات درحال انجام است و به مراحل پایانی خود نزدیک می شود./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.