سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیدرود خانه امن در فصل تخم ریزی ماهیان

در فصل تخم ریزی ماهیان امسال سفید رود امن تر از هر سال دیگر بود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار و در نیمه دوم اسفند ماه رسیدگی جسمی به ماهیان کاتادر موس پیغام زیستی حرکت به سمت رودخانه و آبهای شیرین را ارسال می کند. در این مقاطع زیستی، ماهیان تنها یک اولویت دارند و آن انجام فرآیند تخم ریزی و لقاح تخم هاست و به همین دلیل هم جانب احتیاط را درمواجهه با موانع رعایت نمی کنند و هم بدلیل میل شدید به تولید مثل، تغذیه را به فراموشی می سپارند، عدم مراعات این دو موضوع آنها را آسیب پذیر نموده و صیادان با سادگی بیشتری می توانند به صید آنها بپردازند.

براساس این گزارش، هر ساله به رغم ممنوعیت صید در فصول تخم ریزی، شاهد تخلف فراوان صیادان در حوزه های مختلف استان هستیم و چنانچه فراگیر شود می تواند انقراض ماهیان ارزشمند استخوانی و غضروفی دریای خزر را فراهم کند.

گفتنی است، امسال میزان مهاجرت ماهیان استخوانی به مناطق بالا دست تفاوت معناداری با سالهای دیگر داشت و این مرهون حضور مستمر نیروهای محیط بان و حمایت همه جانبه دستگاه قضایی در حوزه شهرستان آستانه اشرفیه و حوزه قضایی کیاشهر بوده است.

این در حالی است که 15 اسفند ماه سال 1390 تا 15 اردیبهشت سال 1391 در قالب گشتهای مستمر پاسگاه سر محیط بانی سفیدرود حدود 800 رشته تور زیر آبی، 45 دستگاه لاکش، 18 فروند قایق پارویی و بیش از چند صد مورد ساچوق، سالیک، قرماق از متخلفین کشف و ضبط شده و طی این مدت حدود 20 نفر از متخلفین به دستگاه قضایی معرفی و مجازات شده اند.

گفتنی است، رودخانه سفیدرود با دارا بودن بیش از 45 گونه و زیر گونه ماهی متعلق به 36 جنس 17 خانواده و 2 راسته از دو رده و طولی بیش از 765 کیلومتر، مهمترین و ارزشمندترین رودخانه حوزه جنوبی دریای خزر می باشد و متخصصین بر این باورند که این رودخانه هنوز قابلیت مهاجرت گونه ای ارزشمند ماهیان استروژن را برای تولید مثل طبیعی در خود دارد./ز
برچسب ها: سفیدرود ، تخم ریزی ، صیاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.