سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت:

مشكلات توليد و توزيع مطبوعات بررسي مي‌شود

مطبوعات و رسانه را مي‌توان به‌عنوان واحدهاي توليدي قلمداد كرد كه مانند واحدهاي صنعتي داراي ورودي مواد اوليه و خروجي محصول است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيدعليرضا شجاعي، سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: در نشست تخصصي كه در خردادماه با عنوان «نقش رسانه در توليد ملي» با حضور دكتر موحدي، قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت، نمايندگان تشكل‌هاي بخش خصوصي و صاحبنظران حوزه رسانه برگزار شد، راهكارهاي تعامل بيشتر رسانه و توليدكنندگان حمايت مطبوعات از توليد ملي در سالي كه به همين عنوان نامگذاري شده بررسي و مقرر شد تا ادامه نشست‌ها به ميزباني ساير نهادهاي اقتصادي برگزار تا با همكاري اصحاب رسانه به سند رسانه‌اي در سال توليد ملي دست يابيم.
وي در ادامه افزود: رسانه‌ها دو وظيفه برعهده دارند كه اولين آن پشتيباني از توليد است كه در اين بخش، ۱۰محور تعريف شده است. نقشي كه يك خبر در آرامش يا برهم زدن بازار مي‌تواند داشته باشد. نقشي كه در الگوسازي دارد. آشنا كردن مصرف‌كننده با حقوق خود از جمله محورها و وظايف تعيين‌شده است. همچنين انتقال و پيگيري موضوعات و مطالبات مصرف‌كننده و مخاطب نيز از ديگر وظايفي است كه برعهده رسانه قرار دارد كه لازم است در اين مسير برنامه عملياتي رسانه‌ها در سال توليد ملي مشخص شود. 
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وظيفه ديگر رسانه‌ها و مطبوعات گفت: رسانه همانند توليدكننده‌اي است كه با مواد اوليه مورد نياز و انجام فرآيند توليد، محصولي را عرضه مي‌كند كه همانند يك كالا بايد با كيفيت بوده و ارزش افزوده داشته باشد بنابراين بايد از هرگونه خام‌فروشي در اين مسير جلوگيري كرد. همان‌طور كه از محصول انتظار كيفيت مي‌رود بايد از خروجي رسانه نيز كالاي باكيفيت خارج شود. در همين راستا از رسانه انتظار مي‌رود نسبت به ايجاد ارزش افزوده بالا يعني مطالبي كه براي يك جامعه ارزش‌آفرين است، اقدام كند در غير اين‌صورت موفق عمل نكرده است. اگر سيستمي بازخورد خوبي ندارد، نشان‌دهنده عملكرد ضعيف آن است.
شجاعي، توليد و توزيع مناسب را از جمله عوامل موفقيت رسانه‌ها در جذب مخاطب و تاثيرگذاري آن دانست و افزود: در نشست تخصصي با عنوان «اقتصاد رسانه» كه ۱۴ تيرماه سال‌جاري به ميزباني روزنامه گسترش صنعت و اداره كل روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد، ارگان‌هاي پشتيبان رونق مطبوعات به عنوان نهادهاي حامي توليد، راهكارهاي حمايت از توليد و استمرار فعاليت مناسب رسانه‌ها و مطبوعات در كشور را مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد.
سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهميت كاغذ به‌عنوان يكي از عوامل اصلي موثر در اقتصاد رسانه اظهار كرد: كاغذ و ميزان نوسانات نرخ آن در بازار به جهت تغييرات نرخ ارز، مطبوعات را با مشكل مواجه كرده است. در اين نشست سعي خواهد شد با هم فكري و تعامل، بهبود و رونق رسانه و مطبوعات را بررسي كرده و به نتايج سازنده‌اي دست يابيم.
وي، مطبوعات و تامين مالي، مطبوعات و كاغذ، مكانيزم‌هاي كاهش قيمت تمام‌شده و ارتقاي كيفيت مطبوعات را از جمله محورهاي اين نشست برشمرد و افزود: اصلاح  نظام توزيع نشريات و همچنين تاثير رسانه‌ها و نشريات الكترونيكي بر ساز و كار مطبوعات در جهت اطلاع‌رساني و همچنين مسائل مالياتي موسسات مطبوعاتي از جمله مواردي است كه در اين نشست مورد توجه قرار خواهد گرفت.
شجاعي ادامه داد: هر كارخانه‌اي در  حوزه اعتمادسازي مشتري و كسب سهم بيشتري از بازار تلاش مي‌كند محصولاتي باكيفيت را براي ذي‌نفعان و همگام با نيازهاي آنها توليد كند بنابراين لازم است اين موضوع در رسانه نيز مدنظر قرار گيرد. علاوه‌بر اينكه اصحاب رسانه بايد مصالح كشور را بيش از ديگران موردتوجه قرار دهند.
وي در پايان گفت: رسانه بايد بداند اگر مواد اوليه محصول او، به سمت شنيده يا شايعه رفت، براي توليد خبر شاهد محصول بي‌كيفيتي خواهد بود، اين امر همانند توليد خوردويي با آهن قراضه است كه به مشتري و مخاطب حس خوبي را منتقل نمي‌كند./س
برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.