سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست سازمان مديريت بحران كشور:

همكاري هاي بين‌المللي در جهت كاهش خطرپذيري حوادث به دور از نگاه سياسي باشد

رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت: اگر مي‌خواهيم كاهش خطرپذيري حوادث افزايش يابد بايد همكاري هاي بين المللي به دور از نگاه سياسي و در راستاي اهداف بشر دوستانه باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران نشست خبري حسن قدمي معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران با نمايندگان سازمان ملل متحد پيرامون كاهش خطرپذيري بلاياي طبيعي صبح امروز در وزارت كشور برگزار شد.

قدمي در مذاكره با سرپرست دبيرخانه استراتژي بين‌الملل سازمان ملل گفت: ايران يك كشور حادثه‌خيز است كه با حوادث و بلاياي گوناگون مواجه است و شايد از 42 حادثه و بلاياي طبيعي در جهان  حدود 32 مورد آن در ايران اتفاق مي افتد که به همين سبب به طور جدي كاهش خطرپذيري بلاياي طبيعي در ايران  پيگيري مي شود .

معاون وزير كشور عنوان كرد: در راستاي اقدامات كاهش خطرپذيري بلاياي طبيعي شوراي عالي مديريت بحران را كه رئيس جمهور رياست شورا و وزير كشور قائم مقامي آن را بر عهده دارند تشكيل داده‌ ايم و همچنين در حدود 14 نفر از وزرا عضو سازمان مديريت بحران هستند.

وي در ادامه افزود: 14 كارگروه اجرايي كه بازوهاي سازمان مديريت بحران كشور محسوب مي‌شوند در اين سازمان همكاري دارند و بر همين مبنا روابط خوبي را با سازمان‌ها و  ارگان‌هاي بين‌المللي برقرار كرده‌ايم.

قدمي با اشاره به بروز حوادث و بلايا در دنيا اظهار داشت: ايران در حد مساعدت خود در حوادثي كه در دنيا رخ داده سعي بر مساعدت داشته و براي توسعه كاهش خطرپذيري تحقيق و جستجو را در دستور كار خود قرار داده است.

وي همچنين تاكيد كرد: اگر مي‌خواهيم كاهش خطرپذيري حوادث افزايش يابد بايد همكاري‌هاي بين‌المللي را افزايش دهيم و همكاري هاي بشر دوستانه را به دور از نگاه سياسي پي بگيريم.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور افزود: همكاري‌هاي خوبي با دفتر سازمان ملل داشته ايم و تفاهم نامه‌هايي نيز در اين راستا امضا شده است.

هلنا مولين والدس سرپرست دبيرخانه استراتژي بين‌المللي سازمان ملل براي كاهش خطرپذيري بلايا UNISDR در ادامه مذاكرات بيان داشت:‌ ايران هميشه يك شريك و همكار سازمان ملل بوده است و مطمئنيم سازمان‌هايي مثل سازمان مديريت بحران كاملا در اين زمينه فعال هستند.

وي عنوان كرد:‌ بلاياي طبيعي در جهان تغييري نكرده است آنچه تغيير كرده آسيب‌پذيري نوع زندگي و جامعه بشري است و اکنون  زمینه دیگری از مخاطرات طبیعی كه جهان با آن روبرو شده بحث تغییرات آب و هوایی است كه براساس گزارش های جهانی كه سیستم كاهش خطر پذیری سازمان ملل نیز درجمع آوری آن نقش داشته و گزارش های جدیدی كه به دست ما رسیده است، نشان دهنده این موضوع است كه در مناطق مختلف دنیا و منطقه ای كه ایران در آن قرار دارد تغییرات آب و هوایی منجر به گرما، كمبود آب، خشكسالی و سیل خواهد شد.

 مولين والدس با بيان اينكه ISDR يك سيستم جهاني است و دبيرخانه‌اي به نام UNISDR در سازمان ملل دارد گفت: اين دبيرخانه هماهنگي در زمينه سازمان‌هاي گوناگون را برعهده دارد كه در جهت اجراي سند چارچوب كاري وتقويت ظرفيت‌هاي ملي و معنوي در برابر مخاطرات طبيعي فعاليت مي‌كنند.

وي همچنين اظهار داشت: در هر دو زمينه ايران عضو كشورهاي فعال و قوي در جهان به شمار مي‌رود.

سرپرست دبيرخانه استراتژي بين‌المللي با اشاره به فعاليت ISDR تا 5 سال آينده اظهار داشت: فعاليت‌هاي خود را در دفاتر مستقل در سطح جهاني ستادي در ژنو فعاليت دارند ادامه مي‌‌دهيم و ‌دفتر مركزي در نيويورك و 5 دفتر منطقه‌اي در بانكوك براي آسيا و اقيانوسيه،‌ قاهره براي كشورهاي عربي، بروكسل براي اروپا و پاناما براي آمريكا و همچنين نايروبي براي كشورهاي آفريقايي در نظر گرفته‌ايم.

وي در تصريح زمينة‌هاي فعاليت‌هاي موضوعي دبيرخانه استراتژي بين‌الملل سازمان ملل اظهار داشت: هماهنگي بين سازمان‌ها و دولت‌ها در زمينه كاهش خطرپذيري و ثبت و توضيح مشاهدات مبني بر گزارشات علمي و ميداني و همچنين آموزش ارتباطات و اطلاع رساني از جمله عملكرد اين دبيرخانه است.

مولين والدس جلسه ISDR را در هفته سوم ماه مي 2013 عنوان كرد و گفت:‌ كنفرانس ديگري از تاريخ 22 تا 25 اكتبر در سال جاري در اندونزي با پشتيباني اين سازمان برگزار مي‌شود كه پيشنهاد مي‌كنيم ايران در اين جلسات شركت كند.

وي با اشاره به مخاطرات جامعه شهرنشيني تشريح كرد: در بخش ارتباط و اطلاع رساني و توسعه فنون به مخاطرات شهري توجه بيشتري شده چرا كه جمعيت شهري از روستايي در جهان بيشتر است و برنامه كاهش خطرپذيري در اين مناطق در اولويت برنامه‌ها قرار دارد.

والدس گفت : یك هدف بسیار بزرگ جهانی برای كاهش خطر پذیری بلایا با موضوع ایمنی مدارس و بیمارستان ها است كه از پنج سال پیش در دنیا شروع شده و من اطلاع دارم كه در ایران هم سازمان مدیریت بحران هم در بحث ایمنی سازی بیمارستان ها و مدارس اقدامات خوبی انجام داده كه ما خواهان استفاده از تجربیات ایران در این خصوص برای انتقال به سایر كشورهای دیگر هستیم.

وي اظهار داشت: ثبت اطلاعات و شواهد مربوط به كاهش خطرپذيري بلايا و جمع آوري اطلاعات از جمله اهداف اين سازمان در اين زمينه است.

رئيس سازمان مديريت بحران در ادامه اين مذاکرات  با بيان اينكه تلاش بيشتري براي حفظ جان مردم در سطح جهاني بايد صورت گيرد، گفت: برای كاهش خطر پذیری بلایا با یك چالش بزرگ در كشورها روبرو هستیم به طوری كه حوادث و سوانح به وقوع پیوسته در برخی از كشورها مانع از سرمایه گذاری در سایر كشورها شده است.

قدمي درباره بافت‌هاي شهري و روستايي گفت:‌ در زمينه نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري و روستايي اقدامات خوبي داشته‌ايم اما در بازسازي شهري به نتيجه ايده ‌آل دست نيافته‌ايم  و در خصوص كاهش خطر پذیری در روستاها و بافت های فرسوده روستایی یك میلیون و 400 هزار واحد روستایی را بازسازی كردیم.

در پايان مذاكرات كارشناس مسئول برنامه خطرپذيري سازمان ملل در بانكوك تاكيد كرد:‌ اين كنفرانس شرايطي را فراهم مي‌كند تا دستاوردهاي ايران به ديگر كشورها منتقل شود و ايران نيز از تجربيات كشورهاي ديگر استفاده كند.

معاون وزير كشور با اشاره به اينكه تا سال 2015 مدت 10 ساله  چارچوب هماهنگي سازمان ISDR به پايان مي‌رسد، خاطر نشان كرد:‌ براي كاهش خطرپذيري بلايا بايد چارچوب جديد تدوين شود كه دفتر خطرپذيري سازمان ملل در بانكوك آمادگي همكاري خود را با ايران اعلام مي‌دارد./س3

برچسب ها: قدمی ، والدس ، گودار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.