سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیتهای مخرب انسانی؛

همزیستی موزون طبیعت و انسان را به چالش کشانده است

امروزه به دلیل فعالیتهای مخرب انسانی، اکوسیستم های طبیعی را با این همه کارایی در شرایط نامطلوبی قرار داده است به طوری که انسان همزیستی موزون طبیعت و کوهستان را از دست داده است.

صفائیان استاد اکولوژی دانشگاه مازندران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: اکوسیستم های کوهستانی از جمله زیبا ترین ، پر جاذبه ترین و پررمز و رازترین اکوسیستم های طبیعت به شمار می آیند.
وی افزود: کوهستانها امانت دار میراق های تاریخی، فرهنگی و طبیعی هستند.
وی با بیان اینکه کوهستانها علیرغم استحکام، مقاومت و غرورشان از آسیب پذیرترین و شکننده ترین اکوسیستم ها به شمار می آیند، تصریح کرد: کوهها تامین کننده آب ، انرژی، کانی ها، جنگل ها، مراتع و چشم اندازهای زیبا بوده و از دید بوم شناسی پشتیبان زندگی به شمار می آیند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اکوسیستم هایی با این همه کارایی و تا این اندازه مهم و زندگی ساز، امروزه به دلیل فعالیتهای مخرب انسانی در شرایط نامطلوبی قرار گرفته اند و انسان همزیستی موزون خود را با طبیعت و کوهستان از دست داده است.
وی افزود: کوهها بنا به ماهیت شکننده خود تحت تاثیر بهره برداری غیر اصولی و بی رویه، تغییر کاربریهای نادرست، تخریب مراتع، جاده سازی؛ معدن کاوی، بوته کنی، لگد کوبی و رها سازی زباله و به طور کلی بهره کشی بیش از توان اکولوژیک از آنان همگی سریع روبه تخریب گذاشته و نمی توانند نقش خویش را آن گونه که شایسته است ایفا کنند./ل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.