سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

امامزاده هاجره خاتون بنايی تاريخی پابرجا از عهد قاجار

مسجد و مقبره هاجره خاتون ساخته شده در دوره قاجار طی شماره 2770 به تاريخ 19/5/79 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، مدفن امامزاده هاجره خاتون که خواهر امام رضا(ع) است در سفر به خراسان در  كردستان فوت نموده و در اين مكان به خاک سپرده شده است و به دلیل بزرگواری این بانوی اسلام در اين مكان بنايی به صورت مقبره تاريخی در دوره قاجاريه ساخته شده و توسط شخصی به نام الله يعقوب اتاقی به شكل مقبره بر روی مزار ايشان بنا شده و سپس به آبادانی و ايجاد فضاهای بيشتر در جوار مقبره هاجره خاتون همت گماشت و در كنار اين مقبره، مسجدی به همين نام بنا كرد كه بعدها مرحوم حاج شيخ شكرالله شهبازی مشهور به شهباز سنه آن را تعمیر و بازسازی کرد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: متأسفانه در سالهای گذشته با بی توجهی 70 درصد قسمت فیزیکی اين بنای تاريخی تخریب شد که درصد ويرانی و تخريب اين بنا به حدی است كه مجموعه بنا ارزش تاريخی خود را از دست داده است.
الهی افزود: سبك سازی، نورپردازی فضاهای داخلی، احداث كتابخانه، احداث سرويس‌های بهداشتی، احداث سردرب آجری، رطوبت زدايی، كف‌سازی و آجر فرش فضاهای داخلی، اجرای گنبد بر روی مقبره، اجرای سنگ فرش محوطه حياط مسجد و مقبره از اقداماتی است که توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان  انجام شده است.
وی موقعيت بنای تاريخی مسجد و مقبره هاجره خاتون را در خيابان صلاح‌الدين ايوبی (محله قديمی سرتپوله) عنوان کرد و گفت: محوطه این بنا شامل 3 حياط با فضاهای مقبره و محل تدفين مشايخ و بزرگان سنندج بوده و دارای گچ بری‌های زيبا و نقوش گل و گياه كار استادان و هنرمندان سنندجی است و در كنار آن از معماری سبك كردستانی در ايجاد ايوان ستون‌دار به سمت جنوبی استفاده شده است. /س
برچسب ها: هاجر خاتون ، قاجار ، تخریب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.