سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

بی‌رونقی زاینده‌رود رونق را هم از هنر پارچه قلمکار اصفهان گرفت

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: هنر قلمکار اصفهان از نظر کیفیت گوی سبقت را در عرصه جهانی از دیگر رقیبان ربوده، اما این روزها کم خروش شده و با آب چاه‌های کشاورزی پارچه قلمکار تولید ‌شده کیفیت ندارد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، غلامعلی فیض‌اللهی در اصفهان در مورد هنر قلمکاری اظهار کرد: روانی آب و وجود ریگ‌هایی که در اطراف رودخانه وجود دارد سبب می‌شود تا پارچه‌ها با ملایمت خشک شوند و این به داشتن کیفیت خوب در این هنر کمک بسیاری می‌کرد؛ در حالی که استفاده از آب چاه این کیفیت را از هنر قلمکار می‌گیرد.

وی افزود: کمی آب چاه‌ها نیز سبب بروز مشکلاتی شده چرا که روستاییانی که کشاورزی می‌کنند از وجود مواد شیمیایی این هنر برای محصولات کشاورزی‌شان در گله هستند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان بیان کرد: کمی آب سبب صرف هزینه‌های بسیار و نیروهای زیادی برای به ثمر نشستن چنین هنر مهمی شده که می‌طلبد مسئولان به فکر چاره باشند.

وی همچنین در تعریف این هنر گفت: پارچه قلمکار پارچه‌ای ساده و مازور شده از کرباس، کتان و غیره که بر آن به وسیله قالب و مهر، نقوشی تصویر کرده باشند و آن را به اشکال پرده، سفره و رومیزی در آورند.

فیض‌الهی اضافه کرد: وجـه تـسـمـیه قلـمـکار به علت نوع تولید و نحوه منقش کردن پارچه در آغاز پیدایش این هنر بوده است و بدین معنی که در ابتدا روی پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشمی با قلم نگاره‌های مورد نظر، نقاشی می‌کردند و نقوش مختلفی پدید می‌آوردند؛ چون برای این نوع تولید وقت زیادی صرف می‌شد.

وی در ضمن نقوش رسم شده با قلم فاقد هماهنگی بود و سبب یکسان نبودن تولیدات می‌شد و همچنین قیمت تمام شده را نیز بالا می‌برد، ادامه داد: بنابراین به واسطه نیاز به تولید زیاد، قلمکارسازان انتقال نقوش به وسیله قالب‌های حکاکی و کنده کاری شده بر روی پارچه را تنها چاره این مشکل دانستند و به طراحی، حکاکی و کنده کاری قالب‌های مورد نظر پرداختند./ج1

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.