سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجيان با حضور در باشگاه خبرنگاران تشريح كرد

دليل عدم انجام عمليات نظامي عليه سوريه توسط غرب

يک کارشناس مسايل خاورميانه گفت: با توجه به شرايط فعلي دولت سوريه، ناتو نمي تواند وارد صحنه شود و عوامل حاکم بر اين دولت اجازه دخالت نظامي را به آمريکا و ناتو نمي دهند.

محمدرضا حاجيان کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينکه از تحولات سوريه حدود 15ماه مي گذرد و با اجرايي شدن طرح 6 ماده اي کوفي عنان اکنون بحران در سوريه فصل جديدي از تحولات خود را آغاز کرده است اظهارداشت: بحث سوريه در مقايسه با ساير حوادثي که در منطقه اتفاق افتاده قاعدتا از پيچيدگي هاي بسيار عميق تري برخوردار است لذا اين پيچيدگي ها به يک سري عوامل داخلي و خارجي حاکم در دولت سوريه برمي گردد.

حاجيان با اشاره به ادامه تحولات در سوريه که منجر به نگراني کشورمان شده است؛ بيان کرد: در صورت بروز صدمه به جبهه مقاومت و شکل گيري بحران هاي شديد از جانب غرب و رژيم صهيونيستي، تحولات در دولت سوريه قطعا استمرار خواهد داشت.

ترکيه به نسبت ديگر دشمنان، بيشتر مشتاق دخالت در سوريه است

وي در خصوص دخالت ترکيه در مسائل داخلي سوريه گفت: ترکيه با اعمال سياست‌هاي غلط خود در منطقه راهي براي برگشت ندارد و مجبور است که به همکاري هاي خود با غرب ادامه دهد.

حاجيان تصريح کرد: ترکيه به نسبت ساير دشمنان منطقه‌اي سوريه، بيشتر مشتاق دخالت و دامن زدن به تحولات در اين کشور است .

وي در پاسخ به اين سوال که چرا سعي شد تا طرح 6 ماده اي کوفي عنان به فراموشي سپرده شود؛ خاطرنشان کرد: طرح کوفي عنان بلافاصله پس از مطرح شدن در ابتدا با مخالفت معارضين روبرو شد که اين طرح را کاملا شکست خورده اعلام کردند .

وي ادامه داد: عوامل داخلي و خارجي در سوريه به هيچ وجه خواهان عملي شدن طرح 6 ماده اي کوفي عنان نبودند و از سوي ديگر نظام سوريه نيز آمادگي عملي کردن چنين طرحي را نداشت.

تقسيم بندي معارضان حکومت سوريه

حاجيان با اشاره به اينکه معارضين در سوريه به انواع مختلفي تقسيم مي شوند، افزود: از يک سو معارضين مسلح که به دليل مشکلات مالي از ارتش جدا شده‌اند و از سوي ديگرمعارضاني که وابسته به گروه‌هاي سلفي القاعده اي هستندو بيشتر انگيزه عقيدتي دارند.

وي افزود: دسته ديگر، معارضان اسلام گراي اخواني هستند که از نظر رفتاري نسبت به دو گروه قبلي، انساني تر عمل مي‌کنند و کلاً داراي انگيزه هاي عقيدتي و محلي هستند.

حاجيان با بيان اينکه دسته چهارم هم جزء اشرار و اوباش هستند تأکيد کرد: ميان تمامي معارضان هيچ گونه هماهنگي وجود ندارد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به نوع نظام حکومتي سوريه، تصريح کرد: در خصوص خود نظام سوريه واقعيت اين است که نظام حاکم بر اين دولت، بعثي بوده و بيش از 40 سال است که با اعتقادات و افکار خاص خودشان دولت سوريه را اداره مي کنند.

وي به بحث استقلال حاکم بر دولت سوريه اشاره و تصريح کرد: عنصري که تا به امروز دولت سوريه را سرپا نگه داشته و منجر شده تا هيچ گونه وابستگي به غير نداشته باشد مسئله استقلال است.

حاجيان به دليل عدم موفقيت کوفي عنان در اجرايي کردن طرح 6 ماده اي وي اشاره کرد و گفت: کوفي عنان در ابتداي ارائه اين طرح، انتظار داشت با موافقت طرف هاي مقابل روبرو شود در حالي‌ که مخالفين نظام سوريه از ابتدا با ارائه اين طرح، مخالفت کرده و اجازه عملي و اجرايي شدن آن را ندادند.

وي ادامه داد: مخالفين معتقد بودند که اگر چنانچه طرح 6 ماده‌اي کوفي عنان اجرايي شود آنها هيچ منفعتي نخواهند برد و به اين خاطر تمام سعي خودشان را کردند تا اين طرح عملي نشود .

حاجيان با اشاره به طرح مشترک کوفي عنان و روس ها افزود: گروه تماس، طرح مشترک بين کوفي عنان و روس ها است که شايد در اواسط تيرماه در ژنو برگزار شود و با توجه به شرايط فعلي، درصد موفقيت اين کنفرانس، چندان بالا نيست مگر اينکه شرايط تغيير کند.

حاجيان در توضيح اينکه چه عاملي منجر شده تا ترکيه به خط مقدم مبارزه با سوريه تبديل شود، اظهار داشت: ترک ها تحولات سوريه را باشرايط ليبي ارزيابي کردند و وارد صحنه شدند در حالي که در ليبي، شرايط کاملا با سوريه متفاوت بود و خود طرف ترک هم مي داند که مرتکب اشتباه شده است.

اين کارشناس مسائل خاورميانه تصريح کرد: سيستم حاکم در دولت سوريه به صورت بعثي بوده و چنانچه اين نظام به دليل وضعيت اقليت‌ها در سوريه و دخالت عوامل خارجي سرنگون شود قطعا کشورهاي همسايه از جمله رژيم صهيونيستي نيز دچار بحران خواهند شد.

دليل عدم انجام عمليات نظامي عليه سوريه توسط غرب

حاجيان تأکيد کرد: بحران اقتصادي حاکم بر دولت سوريه که دامن‌گير اروپا و آمريکا نيز شده مانع ايجاد عمليات هاي نظامي در دولت سوريه شده است .

وي با اشاره به تبليغات رسانه اي غرب براي ايجاد فرافکني و ايران هراسي در افکار عمومي اظهارداشت: غرب کشورمان را به عنوان دشمن خود تلقي مي‌کند و در نتيجه کاملا طبيعي است که تمام توان خود را به کار گيرد تا با انحراف افکار عمومي به نظام جمهوري اسلامي ضربه وارد کند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اهميت جبهه مقاومت براي جمهوري اسلامي گفت: آمريکا و رژيم غاصب صهيونيستي، به خوبي آگاهي دارند که دولت سوريه براي کشورمان داراي اهميتي دو چندان است و جمهوري اسلامي برخلاف نظر اجانب مي تواند نقش بسيار مهم و تاثير گذاري را در حل بحران هاي حاکم بر سوريه داشته باشد؛ به همين دليل با تبليغات و فرافکني در صدد هستند تا عکس اين جريان را نشان دهند.

وي خاطرنشان کرد: ايران خواهان ايجاد تغييرات در سوريه نيست بلکه شکل و نوع مکانيزمي که منجر به تغييرات مي‌شود براي کشورمان حائز اهميت است؛ بدين معنا که اگر نظام سوريه ساقط شود کساني حکومت را در دست مي گيرند جزء عاملين آمريکا و اسرائيل هستند.

نقش ناتو در سوريه

وي با اشاره به نقش ناتو در تحولات سوريه افزود: با توجه به شرايط فعلي دولت سوريه، ناتو نمي تواند وارد صحنه شود و عوامل حاکم بر اين دولت اجازه دخالت نظامي را به آمريکا و ناتو نمي دهند.

حاجيان اظهار داشت: ترک‌ها به دليل ترس و واهمه از آينده سوريه قصد دارند خودشان نقش موثر و اصلي را در سوريه ايفا کنند و نگراني آنها اين است که نتواند اهدافشان را در سوريه به سرانجام برسانند.

/ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.