سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

ممنوعیت عرضه قلیان راهبردی حیاتی در تامین سلامت مردم است

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مركزی مصوبه ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران ها، پاركها و اماكن عمومی در كارگروه كاهش اعتیاد شورای اجتماعی كشور را راهبردی حیاتی در تامین وارتقای سلامت مردم دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک فتح آبادی افزود: این تصمیم مهم بهداشتی در خردادماه امسال در كمیته كاهش مصرف دخانیات و قلیان كارگروه كاهش اعتیاد شورای اجتماعی كشور اتخاذ شده است . وی گفت: این تصمیم به عنوان استراتژی راهبردی مبارزه با آثار سوء مصرف قلیان اتخاد شده و بر اساس این مصوبه تنها قهوه خانه ها از این پس مجاز به عرضه قلیان هستند.

وی افزود : قلیان در سال های اخیر به یك تفریح در بین جوانان تبدیل شده درحالی كه دامنه مشكلات بهداشتی این ماده دخانی بسیار وسیع است و سلامت مصرف كنندگان آن را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مركزی گفت : برخلاف باورهای سنتی غلط رایج در جامعه، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی‌شماری مواد سمی است كه این ریزفاكتورها به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها هستند.

فتح آبادی افزود : تصور عموم مردم بر آن است كه دود قلیان چون از داخل آب می گذرد بی خطر است كه این مساله یك باور اشتباه و خطرآفرین است. وی گفت : افراد سیگاری كه روزانه به طورمتوسط هشت تا 12 نخ سیگار می كشند حدود نیم تا شش دهم لیتر دود استنشاق می‌كنند اما مصرف كننده قلیان در هرپك 15 صدم تا یك لیتر دود می بلعد كه از نظر میزان استنشاق دود، هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل یكصد نخ سیگار، دود دریافت می كند.  /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.