سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قشقاوي:

هياتي با سفر به عربستان آزادي زندانيان اعدامي ايراني را پيگيري مي‌كند

معاون امور كنسولگري وزارت امورخارجه كشورمان از آماده‌سازي مقدمات سفر هياتي به عرستان سعودي براي پيگيري موضوع اعدام زندانيان ايراني در اين كشور خبر داد.


به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران حسن قشقاوي معاون امور كنسولگري وزارت امور خارجه روز گذشته در حاشيه بازگشت دو تن از مهندسان ايراني ربوده شده در سوريه پس از 193 روز به كشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مقدمات سفر يك هيات به رياست مديركل كنسولي وزارت امور خارجه با تركيبي از بخش سياسي و حقوقي وزارت براي پيگيري موضوع اعدام چند تن زندانيان ايراني در عربستان در حال فراهم شدن است و اين اقدام به طرف عربستاني اعلام شده است و منتظر رواديد و اقدامات لازم هستيم.

وي در واكنش به انتقادات مطرح شده از سوي برخي مبني بر ضعيف عمل كردن وزارت امور خارجه در رابطه با اعدام چند تن از زندانيان ايراني در عربستان گفت: وزارت امور خارجه ايران يكي از فعال‌ترين وزارتخانه‌هاي جهان در جهت رهايي اتباع زنداني و حفظ حقوق شهروندان ايراني است و من اين را با ارقام و اعداد عرض مي‌كنم. بعيد مي‌دانم وزارت خانه ديگري به اندازه وزارت خانه ايران در اين زمينه موفق باشد.

قشقاوي افزود: از حدود 3000 زنداني ايراني در كشورها حدود يك سوم آنها ظرف يك سال با پيگيري‌هاي مداوم آزاد شدند، گمان نمي‌كنم در سطح جهان چنين آماري وجود داشته باشد، در كشورهاي ديگر اگر يك نفر از هموطنان خود را بتوانند آزاد كنند تبليغات بسياري مي‌كنند، اما ما بيش از 700 نفر را توانسته‌ايم آزاد كنيم، ولي تبليغات نكرده‌ايم.

وي توضيح داد: از لحظه‌اي كه موضوع اعدام زندانيان ايراني مطرح شد به فاصله چهار ساعت آقاي صالحي با وزير خارجه عربستان صحبت كرد و وزير خارجه عربستان گفت كه در كمتر از 24 ساعت پاسخ خواهد داد، بعد كه دوباره تماس گرفته شد جواب داد كه جلوي اين اقدام گرفته شده است. اين سرعت عمل از سوي وزارت امور خارجه قابل توجه است. بعد نيز وزارت امور خارجه يادداشت اعتراضي به سفير عربستان داد و سفير ما نيز با معاون كنسولي عربستان صحبت كرد.

معاون امور كنسولي ادامه داد: انتقاداتي كه مي‌شود با واقعيات تناسب ندارد. در كميسيون امنيت مجلس نيز اين موضوع مطرح شد و پس از توضيحات آثار اقناع را در چهره نمايندگان ديديم. گمان مي‌كنم بخشي از ظرفيت رسانه‌اي بايد در اختيار توجيه ايرانيان در مورد سفرهاي خارجي قرار گيرد، اگر قائل به اين هستيم كه پيشگيري بهتر از درمان است بايد اينكار صورت گيرد.

وي افزود: با توجه به اين كه بخشي از زندانيان ايراني در خارج از كشور زندانيان مواد مخدر را تشكيل مي‌دهد، انتظار مي‌رود كه خانواده‌ها نسبت به اين مساله و نيز مسائلي چون عبور غيرمجاز كه برخي كشورها مجازات سنگيني براي آن دارند توجيه شوند.

قشقاوي با بيان اينكه براي آزادي يكي از اتباع ايراني در يكي از كشورهاي آسيايي كه محكوم به اعدام شده بود وزارت امور خارجه 11 ماه تلاش كرد و موفق شد اين فرد را يك ماه پيش آزاد كند، تاكيد كرد: وزارت امور خارجه بسيار فعال است و هيچ وزارت خانه اروپايي و آمريكايي در اين حد موفق نبوده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اخبار منتشر شده در برخي رسانه‌ها مبني بر بازداشت صالحي، وزير امور خارجه در قبرس گفت: هيچ سفري از مسوولان ايراني مانند سفرهاي آقاي رييس‌جمهور و وزير امور خارجه نيست كه رسانه‌هاي صهيونيستي براي آن حاشيه‌سازي دروغين نكنند و گاه اين حاشيه‌سازي‌ها آنقدر با واقعيات موجود فاصله دارند كه موجب تعجب مي‌شود. بديهي البطلان بودن اين خبرها مشخص است.

وي گفت: 90 درصد رسانه‌هاي مكتوب و تصويري در مالكيت يا مديريت صهيونيست‌ها قرار دارند و اين‌ها ماموريت دارند كه براي تضعيف اقتدار ايران حاشيه‌سازي كنند ودر هر سفري حتما اين كار را خواهند كرد، اما ما بايد هوشيار باشيم.

/س2

برچسب ها: عربستان ، اعدام ، ایران ، آزادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.