سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

توليد 14میلیون نهال شناسنامه دار در استان

14 میلیون نهال سالم شناسنامه دار امسال در استان تولید شد که در مقایسه با پارسال 30 درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس پارسال ا ین رقم حدود 10 میلیون نهال بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : این استان با داشتن بیش از 80 نهالستان پرورش نهال شناسنامه دار ، مقام نخست پرورش نهال سالم را در کشور دارد .

نهال سالم نهالی است که از اجزای یک گیاه مثل برگ ، ساقه و ریشه در محیط آزمایشگاهی عاری از عوامل بیماری زا پرورش می یابد ، سپس یک تا 2 سال با شرایط گلخانه ای تطبیق داده وپس از قرار دادن شناسنامه این نهال بر روی آن روانه بازار می شود .

در شناسنامه نهال های سالم ، رقم و نژاد نهال و تایید سلامت نهال ذکر می شود .

خرد افزود : پس از فارس ، اصفهان و آذربایجان غربی به ترتیب مقام دوم و سوم تولید نهال سالم را در کشور دارند .

درنهالستان های فارس انواع نهال های سالم مرکبات ، میوه های هسته دار ، دانه دار ، زیتون ، انار ، انجیر و گردو تولید و به سراسر کشور صادر می شود .

نهال سالم شناسه دار 2 تا 3 سال زودتر از نهال های معمولی به بار می نشیند و محصول آن نیز کیفیت بهتری در مقایسه با سایر نهال ها دارد .

وی افزود : برای افزایش و توسعه نهال های سالم شناسنامه دار ، نخستین بار درکشور از سال 89 پست های قرنطینه را در ورودی شهرستان ها برقرار کردیم تا نهال غیر استاندارد وارد استان نشود .امسال نیز تعداد نهالستان های تولید نهال سالم فارس به روش کشت بافت پنج درصد افزایش و نهالستان های استان فارس از 41 به بیش از 50 رسید.

کشت بافت به معنی ایجاد یک گیاه جدید از یک قسمت گیاه مانند برگ ، ساقه ، و ریشه است که در محیط مصنوعی و بدون عوامل بیماری زا صورت می گیرد .

به این نوع کشت ، کشت درون شیشه نیز گفته می شود .

تکثیر سریع گیاهان با استفاده از کشت بافت ، صرفه جویی در اندام تکثیری مورد استفاده ، سهولت تکثیر ارقام تجاری و پر محصول و کاهش هزینه تولید نهال از مزایای نهال سالم با کشت بافت است در استان فارس فعالیت کشت بافت گیاهی از سال 1389 آغاز شد./س
برچسب ها: تولید ، نهال ، سالم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.